Constructorii turci, în linie dreaptă pentru magistrale de metrou la București și Cluj-Napoca. În ianuarie se stabilesc câștigătorii pentru contracte de 2 miliarde de euro

Gulermak Metrou Istanbul

Lucrările pentru execuția primelor șase stații ale magistralei de metrou M6 Gara de Nord – 1 Mai – Aeroportul Otopeni vor începe în mai sau iunie 2023 și tot anul acesta vor fi semnate contracte de peste 2 miliarde de Euro pentru linia de metrou de la Cluj-Napoca și secțiunea a doua a M6 Băneasa – Otopeni, toate aceste investiții urmând să fie derulate cu mari constructori din Turcia, potrivit unei analize Economedia.

Astfel, pentru secțiunea II, zona comercială Băneasa (stația Tokyo) – Aeroport Otopeni, Metrorex urmează să anunțe până la sfârșitul lunii câștigătorul licitației de 300 de milioane de euro. Termenul-limită afișat în SEAP este 9 ianuarie, dar ar putea fi prelungit până la sfârșitul lunii. Este vorba despre lucrări la structuri, tuneluri și stații cu termen de proiectare de 12 luni și 36 de luni pentru execuție. La începutul lunii noiembrie 2022, ministrul Sorin Grindeanu dădea asigurări că desemnarea constructorului se va face până la sfârșitul acelei luni (detalii aici). Pentru această secțiune, Metrorex a primit oferte de la constructorii turci Alsim Alarko, Dogus și Gullermak. (Dogus și Gullermak au depus oferte și pentru magistrala de la Cluj-Napoca).

Primele șase stații ale liniei de metrou spre Otopeni vor intra în execuție (partea de structuri) în mai sau iunie 2023, constructorul fiind Alsim Alarko, antreprenorul care face lucrări pe primele două loturi ale Autostrăzii București Sud. Termenul de realizare este de 3 ani. Nu sunt așteptate întârzieri la deschiderea șantierului, lucrarea având PUZ, potrivit Primarului General Nicușor Dan, dar vor fi restricții și devieri de circulație în zona 1 Mai pentru organizarea de șantier.

Magistrala de Metrou M1 Cluj-Napoca, contract de 2 miliarde euro

Magistrala de Metrou M1 Cluj-Napoca este cel mai mare contract din Transporturi scos la licitație până acum, câștigătorul urmând să fie anunțat pe 27 ianuarie, potrivit datelor din Sistemul Electronic de Achiziții Publice. Pentru prima linie de metrou din afara Bucureștiului concurează doi constructori din Turcia, antreprenori cu portofoliu impresionant (linii la Istanbul sau Dubai).

Este cel mai mare contract de finanțare de până acum, a transmis ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „Cel mai mare contract de finanțare din ultimii 30 de ani a fost semnat astăzi de Ministerul Transporturilor! Banii vor asigura construcția metroului din Cluj-Napoca! Prin acest contract de finanțare se asigură 13,69 miliarde de lei (din care 1,48 miliarde de lei din PNRR) pentru cele două etape necesare construcției Magistralei 1 a metroului clujean. Fondurile vor fi folosite pentru proiectarea, construcția, echiparea și punerea în funcțiune a liniei de metrou ușor în zona metropolitană Cluj-Napoca (21,03 km), a celor 19 stații și a depoului. În prima etapă vor fi finalizate lucrările pe 9,16 km care includ secțiunea Sfânta Maria – Europa Unită (9 stații) și depoul. Lucrările din această etapă, finanțată prin PNRR, trebuie finalizate până la sfârșitul lunii august 2026. În cea de a doua etapă, finanțarea va asigura construcția secțiunilor Țara Moților – Sfânta Maria (7 stații) și Piața Mărăști – Muncii (3 stații) care totalizează 11,87 km”, a afirmat Sorin Grindeanu.

Dacă metroul de la Cluj-Napoca este în procedură destul de avansată de licitație (rămâne de văzut dacă turcii se vor contesta sau nu între ei), metroul din București, finanțat de asemenea prin PNRR, așteaptă decizia Comisiei Europene pentru transferul celor 300 de milioane de euro de pe M4 pe M6 Gara de Nord – Băneasa. Dacă decizia este favorabilă, atunci banii nu vor fi pierduți pentru că turcii de la Alsim Alarko urmează să înceapă lucrările până la vară (termenul din PNRR este 2026).

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. As fi dorit sincer ca Petru metroul din Cluj Napoca sa fie castigator o companie britanica sau japoneza, ori poate franceza pentru ei au cele mai bune proiecte realizate pana acum, si respecta termenele de implementare. Sunt puțin dezamăgit ca vor construi turcii, se stie ca nu au calitatea necesară in tot ceea ce fac…

    • Si eu as fi vrut cu japonezii, Boc a si avut oferte de la ei dar i-a refuzat (probabil nu au vrut sa-i dea spaga). Dar tot e bine ca-s turci si nu chinezi. 😀

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.