Sancțiunile severe împotriva Rusiei urmăresc să izoleze țara și să creeze o recesiune profundă acolo, dar consecințele economice vor fi resimțite și de oamenii din întreaga lume, avertizează BBC.
Creșterea bruscă a prețurilor lucrurilor, de la petrol și metale la grâu, este de așteptat să crească costurile multor articole de zi cu zi, de la alimente la benzină și încălzire.
1. Ar putea costa (chiar) mai mult să vă încălziți casa
Oamenii din Europa plătesc deja prețuri mari pentru energie și combustibil.
Se așteaptă ca conflictul dintre Rusia și Ucraina să ducă aceste prețuri și mai sus și a determinat deja prețul petrolului să ajungă la cel mai ridicat nivel din ultimii șapte ani, în timp ce prețurile viitoare ale gazelor s-au dublat în doar o zi la începutul acestei săptămâni.
Rusia este al doilea cel mai mare exportator de țiței și cel mai mare exportator de gaze naturale din lume, care este vital pentru încălzirea caselor, alimentarea avioanelor și umplerea mașinilor cu combustibil.
Dacă o țară care se bazează pe aprovizionarea din Rusia primește mai puțin gaz, ea trebuie să-l înlocuiască, impactând livrările de gaze pentru alte țări.
Există acum temeri că președintele Vladimir Putin ar putea reduce livrările de gaz către Europa ca răspuns la sancțiuni. Politicienii din Germania cer ca o „rezervă națională de gaz” să fie creată pentru a proteja consumatorii de șocurile de preț.
Combustibilul avioanelor este, de asemenea, legat de prețul țițeiului, iar șeful Ryanair, Michael O’Leary, a avertizat că biletele de avion pentru această vară vor fi mai mari decât în 2019, parțial din cauza creșterii prețului petrolului.
2. Magazinul tău alimentar ar putea fi mai scump
Producătorii de alimente din Marea Britanie (și din România) nu importă multe articole din Rusia sau Ucraina, dar prețurile de aici pot crește în continuare din cauza creșterii costurilor asociate, cum ar fi conservele și ambalarea și transportul.
Între timp, costul produselor alimentare de zi cu zi ar putea crește în locuri precum Turcia și Africa de Nord, care se bazează pe grâu și porumb din Ucraina și Rusia.
Ambele țări, numite cândva „coșul Europei”, exportă aproximativ un sfert din grâul lumii și jumătate din produsele sale de floarea soarelui, cum ar fi semințele și uleiul. Ucraina vinde, de asemenea, mult porumb la nivel global.
Analiștii au avertizat că razboiul ar putea afecta producția de cereale și chiar dubla prețurile globale la grâu.
Peste 40% din exporturile de grâu și porumb ale Ucrainei au mers în Orientul Mijlociu sau Africa anul trecut – iar întreruperile aprovizionării ar putea afecta disponibilitatea în aceste zone.
Fermierii de aici s-ar putea trezi că plătesc mai mult pentru îngrășăminte, care este unul dintre cele mai mari exporturi ale Rusiei.
3. Dobânzile la credite pot crește
Inflația, care măsoară cât de repede crește costul vieții în timp, a atins 7,5% în ianuarie în SUA – cel mai înalt nivel înregistrat acolo din februarie 1982 – a crescut cu 5,5% în Marea Britanie și cu 8,4% în România.
Dar un economist a avertizat că ar putea crește cu aproape 10% în marile economii occidentale dacă costul energiei și al alimentelor este împins în sus de scăderea livrărilor cauzată de conflictul ruso-ucrainean.
O astfel de cifră ar putea încuraja băncile centrale să majoreze ratele dobânzilor. Ideea este că atunci când împrumutul este mai scump, oamenii vor avea mai puțini bani de cheltuit. Drept urmare, vor cumpăra mai puține lucruri, iar prețurile vor înceta să crească la fel de repede.
Astfel, milioane de împrumutați cu credite legate de dobânda cheie a băncii centrale ar vedea că le cresc dobânzile, ceea ce va pune și mai multă presiune asupra bugetelor gospodăriilor care sunt deja afectate de un cost în creștere al vieții.
4. Pensia privată ar putea fluctua
Acțiunile rusești s-au prăbușit cu până la 45% în urma invaziei Ucrainei, tranzacțiile fiind ulterior suspendate, băncile și companiile petroliere fiind printre cele mai grav afectate.
De asemenea, conflictul a dus la scăderi abrupte pe piețele bursiere din alte părți ale lumii: în Europa, indicele FTSE 100 al Regatului Unit a scăzut cu peste 6% de când Rusia a intrat în Ucraina, în timp ce indicele Dax al Germaniei este cu aproape 10% mai scăzut.
Reacția multor oameni la schimbările pieței de valori este că nu sunt direct afectați, deoarece nu investesc bani în acțiuni și acțiuni. Dar sunt milioane de oameni cu pensie privată ale căror economii sunt investite în bursă.
Dacă scăderile larg răspândite ale prețurilor acțiunilor sunt susținute, atunci este probabil să fie o veste proastă pentru cei cu pensii private, deoarece valoarea economiilor lor este influențată de performanța investițiilor.
Dar economiile pentru pensii, ca orice investiție, sunt de obicei un pariu pe termen lung, iar analiștii spun că este important să nu intrați în panică în legătură cu mișcările pe termen scurt în sus sau în jos.
5. Bunurile și mașinile ar putea costa mai mult
În calitate de important exportator de mărfuri, Rusia este unul dintre cei mai mari furnizori de metale din lume, acestea fiind utilizate în orice, de la cutii de aluminiu, la fire de cupru, la componente pentru mașini, cum ar fi nichelul, care este utilizat în bateriile litiu-fier și paladiu, care este utilizat. în convertoare catalitice.
Bunurile de zi cu zi – care pot părea foarte îndepărtate de conflict – se pot scumpi ca urmare a acestui lucru.
„Când îți cumperi conserva din aluminiu sau când faci renovare în casă și ai nevoie de cupru pentru cablaj, toate aceste prețuri intră în presiunea inflaționistă generală”, a avertizat șeful Bursei de Metale din Londra.
Dacă Vladimir Putin ar decide să întrerupă aprovizionarea cu aceste metale ca răzbunare la sancțiuni, problemele existente de aprovizionare s-ar putea agrava, firmele auto trebuind să găsească surse alternative.
Rusia găzduiește, de asemenea, centre de producție pentru mărci precum Stellantis, Volkswagen și Toyota. O parte din producția a fost deja întreruptă la fabricile de mașini din Rusia, în timp ce companiile de transport și de livrare pot opri activitatea, ceea ce ar putea afecta disponibilitatea mașinilor noi.