China a sfidat sancțiunile și a făcut din Rusia cel mai mare furnizor al său de petrol în 2023

Vladimir Putin, Xi Jinping, presedinte, rusia, china, moscova, kremlin, beijing, presedinte, china, rusia Sursa foto: Kremlin.ru

Rusia a depășit Arabia Saudită pentru a deveni principalul furnizor de țiței al Chinei în 2023, potrivit datelor prezentate sâmbătă, în timp ce cel mai mare importator de țiței din lume a sfidat sancțiunile occidentale pentru a achiziționa cantități mari de petrol la preț redus pentru uzinele sale de procesare, scrie CNBC.

Rusia a livrat anul trecut în China o cantitate record de 107,02 milioane de tone de țiței, echivalentul a 2,14 milioane de barili pe zi (bpd), au arătat datele vamale chineze, mult mai mult decât alți mari exportatori de petrol, precum Arabia Saudită și Irak.

Importurile din Arabia Saudită, anterior cel mai mare furnizor al Chinei, au scăzut cu 1,8%, la 85,96 milioane de tone, în condițiile în care gigantul petrolier din Orientul Mijlociu a pierdut cotă de piață în favoarea țițeiului rusesc mai ieftin.

Evitat de mulți cumpărători internaționali în urma sancțiunilor occidentale impuse de Kremlin în urma invaziei din 2022 a Ucrainei, țițeiul rusesc s-a tranzacționat cu reduceri semnificative față de referințele internaționale în cea mai mare parte a anului trecut, pe fondul unui plafon de preț impus de Occident.

Cererea accelerată din partea rafinăriilor chineze și indiene pentru petrolul cu discount a crescut prețul țițeiului rusesc ESPO până în 2023, depășind plafonul de preț de 60 de dolari pe baril impus de G7 în decembrie 2022, pe măsură ce au proliferat opțiunile alternative de transport maritim și de asigurare pentru a ocoli sancțiunile.

Transporturile de țiței ESPO cu livrare în decembrie au fost cotate cu un discount de aproximativ 50 de cenți până la 20 de cenți pe baril față de referința ICE Brent, față de o primă de 1 dolar pentru încărcăturile cu livrare în octombrie și un discount de 8,50 dolari pentru transporturile livrate în martie, potrivit unor surse comerciale.

În același timp, Arabia Saudită a majorat prețurile pentru petrolul Arab Light începând cu luna iulie, ceea ce i-a determinat pe unii rafinari să caute încărcături mai ieftine.

Pentru a susține prețurile, Arabia Saudită și Rusia, doi dintre primii trei producători de petrol din lume, au anunțat anul trecut reduceri ale producției și exporturilor. Arabia Saudită prelungește reducerile de producție de 1 milion de bpd în acest trimestru, în timp ce Rusia a declarat că va adânci reducerea exporturilor în acest an la 500.000 bpd de la 300.000 bpd.

Rafinăriile chineze folosesc comercianți intermediari pentru a se ocupa de transportul și asigurarea țițeiului rusesc pentru a evita încălcarea sancțiunilor occidentale.

Cumpărătorii folosesc, de asemenea, apele din largul Malaeziei ca punct de transbordare pentru încărcăturile sancționate din Iran și Venezuela. Importurile etichetate ca provenind din Malaezia au crescut cu 53,7% anul trecut.

China nu a raportat nicio livrare oficială de țiței venezuelean în decembrie, în pofida unei relaxări a sancțiunilor americane impuse Caracasului în octombrie, în urma unui acord între administrația președintelui Nicolas Maduro și opoziția sa politică.

Livrările către China din SUA au crescut anul trecut cu 81,1% anul trecut, în pofida tensiunilor geopolitice dintre Beijing și Washington, pe măsură ce producția de țiței din SUA a crescut.

Importurile totale de țiței ale Chinei pentru 2023 au crescut la un nivel record de 563,99 milioane de tone metrice, echivalentul a 11,28 milioane de bpd.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: