ChatGPT ar putea diagnostica pacienții la fel de bine ca și medicii din camera de urgență, potrivit unui nou studiu pilot

ChatGPT Sursa foto: Dreamstime

ChatGPT ar putea ajuta la diagnosticarea pacienților în viitoarele camere de urgență, potrivit unui nou studiu pilot care a analizat modul în care modelul lingvistic de mari dimensiuni ar putea fi utilizat pentru a sprijini medicii, citat de Euronews.com.

Cercetarea publicată în revista Annals of Emergency Medicine a constatat că chatbotul de inteligență artificială (AI) a diagnosticat pacienții la fel de bine ca și medicii instruiți. Studiul urmează să fie prezentat la Congresul european de medicină de urgență care începe în acest weekend.

Cercetătorii de la Spitalul Jeroen Bosch din Olanda au introdus în două versiuni ale ChatGPT notele medicilor și informații anonime despre 30 de pacienți, inclusiv examene, simptome și rezultate de laborator.

Ei au constatat o suprapunere de aproximativ 60% între lista scurtă de diagnostice posibile a medicilor de urgență și chatbot.

„Am constatat că ChatGPT s-a descurcat bine în generarea unei liste de diagnostice probabile și în sugerarea celei mai probabile opțiuni”, a declarat autorul studiului, Dr. Hidde ten Berg, de la departamentul de medicină de urgență de la Spitalul Jeroen Bosch, într-o declarație.

„Am constatat, de asemenea, o mulțime de suprapuneri cu listele de diagnostice probabile ale medicilor. Pur și simplu, acest lucru indică faptul că ChatGPT a fost capabil să sugereze diagnostice medicale la fel cum ar face-o un medic uman”.

Medicii de urgență au avut diagnosticul corect în primele cinci liste 87% din cazuri, în timp ce ChatGPT versiunea 3.5 a avut diagnosticul corect în lista scurtă în 97% din cazuri, față de 87% în cazul ChatGPT versiunea 4.0.

Cercetarea nu a fost folosită pentru a avea un impact asupra pacienților, ci mai degrabă pentru a testa potențialul sau fezabilitatea utilizării AI generative pentru diagnosticare. Dar nu este ceva ce va fi disponibil pentru utilizare clinică încă.

„Una dintre probleme, cel puțin în Europa… este că legislația este foarte dură”, a declarat pentru Euronews autorul studiului, Steef Kurstjens, de la departamentul de chimie clinică și hematologie de la Spitalul Jeroen Bosch.

„Deci aceste tipuri de instrumente nu sunt dispozitive medicale. Deci, dacă le folosești pentru a afecta îngrijirea pacienților, folosești un instrument care nu este un dispozitiv medical ca dispozitiv medical, iar acest lucru nu este permis. Așadar, cred că trebuie [adoptată] o nouă legislație dacă doriți să folosiți acest lucru”, a adăugat el.
Confidențialitatea datelor pacienților este o altă preocupare importantă în legătură cu utilizarea inteligenței artificiale generative în domeniul asistenței medicale, unii experți îndemnând factorii de decizie să încerce să reducă orice risc potențial prin reglementare.

Una dintre cele mai interesante utilizări ale AI în domeniul sănătății ar putea fi economisirea timpului pentru medici, ajutându-i să pună diagnostice sau să ușureze o parte din povara administrativă din sistemul de sănătate, spun experții.

Cercetătorii au sugerat, de asemenea, că există un potențial de economisire a timpului și de reducere a timpilor de așteptare în departamentele de urgență.

Youri Yordanov, de la departamentul de urgență al Spitalului St. Antoine din Paris, care este și președintele comitetului de rezumate al congresului de medicină de urgență din acest an, a declarat că medicii sunt departe de a utiliza ChatGPT în mod clinic.

Yordanov, care nu a fost implicat în cercetare, a adăugat că este important să se studieze tehnologia și să se vadă cum ar putea ajuta medicii și pacienții.

„Oamenii care trebuie să meargă la departamentul de urgență doresc să fie consultați cât mai repede posibil și să le fie diagnosticată și tratată corect problema”, a spus el. „Aștept cu nerăbdare mai multe cercetări în acest domeniu și sper că, în cele din urmă, ar putea sprijini munca profesioniștilor din domeniul sănătății, care sunt foarte ocupați”.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: