Calendarul lunii august pentru marile proiecte din Transporturi: Contract semnat pentru lotul 3 Sibiu – Pitești, primul șantier pe Autostrada Moldovei, depunere oferte pentru Metrou la Cluj-Napoca și Aeroport Otopeni

Ploiești -Buzău

Ultima lună a verii va consemna câteva etape importante pentru unele dintre marile proiecte din transporturi: semnarea celui mai mare contract pentru un lot de autostradă din România, startul lucrărilor pe lotul de mijloc al Autostrăzii Ploiești – Buzău (A7 „Moldova”), depunerea ofertelor pentru Magistrala de Metrou M1 Cluj-Napoca și secțiunea Băneasa – Otopeni a Magistralei spre Aeroportul Otopeni.

Astfel, în prima zi a lunii, la Ministerul Transporturilor se semnează contractul pentru lotul 3 al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, cel mai mare contract pentru un segment de autostradă din România. Contractul va fi semnat cu Astaldi, constructor din Italia cu certificat negativ intermediar pentru întârzieri pe Lotul 5 Pitești – Curtea de Argeș și pentru Podul de la Brăila. Durata contractului de 5,3 miliarde lei este de 12 luni pentru proiectare și 45 pentru execuție.

Marți, 2 august, este termen la licitația restrânsă pentru lotul cu tunelul Meseș, pe Autostrada Transilvania. După un an și jumătate de la lansarea licitației, CNAIR a reușit de-abia la începutul verii să selecteze șase constructori: Mapa-Cengiz, Strabag-Acciona, Pizzarotti, Astaldi, Tefken (Turcia) și  REC ULUSLARARASI İNŞAAT YATIRIM SANAYİ (Turcia).

Tot pentru infrastructura rutieră, pe Autostrada Moldovei Ploiești – Pașcani se așteptă startul primului șantier, lotul de mijloc al secțiunii Ploiești – Buzău. Lotul Mizil – Pietroasele (27 km) va fi construit de o asociere româno-bulgară, CONI-TRACE, „greul” lucrărilor urmând să fie în sarcina bulgarilor care au lucrat la proiecte mari la Sudul Dunării. Firma CONI, abonată la contracte cu statul, nu are în portofoliu proiecte de asemenea anvergură. Termenul de execuție este de doar 20 de luni pentru un lot cu 20 de poduri. Pentru primul lot, Ploiești – Mizil (20 km), dacă Ordinul pentru Începerea Lucrărilor va fi dat în primele zile, Pizzarotti ar putea începe lucrările până la sfârșitul lunii, contractul fiind semnat încă din iunie. Pentru secțiunea Buzău – Focșani este posibil să fie desemnați constructorii, dar la finalul lunii.

„Borne” în august și pentru Metroul de la Cluj-Napoca, respectiv Magistrala M6 spre Otopeni. Pentru licitația „la cheie” a Magistralei M1 de la Cluj-Napoca, ofertele la contractul de proiectare și execuție pot fi depuse până pe 22 august (termen la a patra amânare). Contractul are o valoare de 1,3 miliarde euro, din care 300 de milioane de euro finanțare prin PNRR. În SEAP, termenul stabilit pentru evaluarea ofertelor este 30 noiembrie. În funcție de numărul candidaturilor și eventualele clarificări/ contestații, termenul pentru desemnarea câștigătorilor ar putea să fie amânat.

Pentru secțiunea a doua a Magistralei de metrou M6 Gara de Nord – Otopeni, cei trei constructori din Turcia acceptați în prima etapă pot depune oferte pentru proiectarea și execuția celor șase stații dintre Băneasa și Aeroport. Termenul limită este 29 august.

În privința celor două mari proiecte ale CFR Infrastructură finanțate prin PNRR, modernizarea magistralelor Cluj-Napoca – Oradea și Caransebeș – Timișoara – Arad, nu sunt constructori desemnați pe toate loturile, cu atât mai mult un contract semnat. În funcție de decizia CNSC, CFR ar putea semna cu Astaldi contractul pentru lotul Caransebeș – Lugoj.

Trenuri noi la CFR Călători

Ministerul Transporturilor și Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) ar putea activa o clauză din contractul cu Alstom pentru achiziția a încă 17 rame electrice de lung parcurs, pe lângă cele 20 cumpărate în primăvară. De asemenea, ARF ar putea comunica ofertele la licitația pentru achiziția a 62 de trenuri Regio, de scurt parcurs.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: