Doar 40 % din rețeaua de căi ferate din România (peste 10 000 de kilometri) este electrificată, la jumătate față de media europeană, a transmis miercuri, Zacharie Benedek, deputat în Comisia de Transporturi, citat de publicația Club Feroviar. Deputatul UDMR a participat la o conferință organizată la Facultatea de Căi Ferate Drumuri și Poduri din cadrul Universității Tehnice de Construcții București și a spus că România trebuie profite de fondurile europene și să reducă decalajul și să ajungă la 75 % electrificare până în 2030.
,,Asigur pe toată lumea că noi suntem alături de ce înseamnă căi ferate, suntem alături de dvs. Puteți avea încredere că această industrie are viitor în toate țările, a început o creștere constantă a acestui mod de transport”, a spus el. Una dintre țintele care trebuie să și le propune România este creșterea ponderii rețelei electrificate în total. „La nivel de Europa avem 75% cale ferată electrificată, noi avem 40%. Dacă dacă discutăm de mobilitate acesta ar trebui să fie primul punct, să ajungem până în 2030 la media europeană. Acestea trebuie să fie obiective astfel încât aceste conferințe să nu rămână la nivel de discuții” a spus Benedek, de profesie inginer constructor.
Patru proiecte majore pentru electrificarea căii ferate
CFR Infrastructură derulează patru proiecte majore pentru electrificarea căilor ferate, cele mai importante fiind finanțate prin PNRR, însă niciunul nu are contract de execuție semnat. Pentru modernizarea și electrificarea Magistralei Cluj-Oradea marți, la termenul -limită au fost depuse 19 oferte, iar la contractul pentru linia Caransebeș-Arad-Timișoara sunt 18 oferte. Cele două linii cu o lungime de peste 300 de kilometri trebuie să fie terminate în 2026. O a treia linie de tren care așteaptă de foarte mult timp electrificarea și foarte solicitată în sezonul estival este Constanța-Mangalia. La începutul anului, CFR Infrastructură a semnat contractul pentru proiectare cu asocierea Baicons -ISPCF, durata de realizare fiind de 9 luni. Tot în etapa de proiectare este și Linia Videle -Giurgiu, investiție pentru electrificare de 46 milioane de euro, finanțată prin PNRR. Durata de realizarea a Studiului de Fezabilitate este tot de 9 luni, contractul fiind semnat în martie.