Proiectul de buget 2023 al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) prevede 10,6 miliarde lei pentru investiții, în creștere cu 1,3 ,miliarde față de bugetul realizat anul trecut, potrivit Proiectului de Hotărâre de Guvern pe care Ministerul Transporturilor îl va trimite Guvernului spre aprobare.
Din cele peste 10 miliarde lei pentru investiții, cea mai mare componentă o reprezintă fondurile Europene prin Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM 2014-2020 cu extensia 2023) și anume 5,8 miliarde lei, alte 1,3 miliarde lei Fonduri Europene Nerambrusabile post aderare și 970 de milioane lei, componenta de împrumut din Planul Național pentru Redresare și Reziliență – PNRR.
„Fundamentarea proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2023 a avut în vedere funcțiile pe care acest instrument trebuie să le îndeplinească, și anume: funcția de previziune, funcția de control a execuției financiare și funcția de asigurare a echilibrului financiar al companiei. Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2023 a fost conceput ca un element de legătură între preliminatul/realizatul anului 2022 și bugetul previzionat pentru anii 2023, 2024 și 2025, respectând structura și conceptul unui buget multianual.
Veniturile totale în valoare de 9.520.983,80 mii lei au fost estimate în creștere în anul 2023 faţă de cele realizate/preliminate în anul 2022 cu 28,12 %, creștere de la suma de 7.431.386,88 mii lei (anul 2022) la suma de 9.520.983,80 mii lei (anul 2023).
Sursele necesare finanțării investițiilor pentru anul 2023, în valoare de 10.629.655,96 mii lei, au fost estimate în creștere cu suma de 1.348.300,39 mii lei față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022, și vor fi asigurate din:
- – surse proprii, în valoare de 152.815,27 mii lei, compuse din:
- – amortizare, în valoare de 036,26 mii lei;
- – sume repartizate din profitul anului 2022, în valoare de 779,01 mii lei;
- – alocatii de la buget în valoare de 241.639 mii lei
- – surse pentru proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile (FEN) post aderare, în valoare de 1.317.245 mii lei
- – surse pentru proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile aferent cadrului financiar 2014 – 2020, în valoare de 5.808.386 mii lei
- – surse de finantare a investitiilor din sumele aferente componentei de imprumut a PNRR, în valoare de 970.000 mii lei
- – surse pentru acoperirea cheltuielilor aferente programelor cu finantare rambursabilă, respectiv pentru rambursări de credite, în valoare de 76.099 mii lei.
- – surse pentru acoperirea cheltuielilor aferente programelor cu finantare rambursabilă, respectiv pentru rambursări de dobanzi aferente datoriei publice externe, în valoare de 7.386 mii lei”, arată proiectul.
Cele mai mari proiecte în execuție pentru 2023 sunt: Autostrada Moldovei contracte semnate (n.r pentru Bacău – Pașcani o chestiune de câteva zile) pe 12 din cele 13 loturi, adică 305 km din cei 320, Autostrada București (Nord și Sud) cu șantiere deschise pe cinci din cele șapte loturi și Podul Brăila care urmează să fie deschis la vară. La UMB va începe lucrările pe A1 Lugoj – Deva, lotul cu tuneluri, tot la vară PORR începe lucrările pe Lotul 4 Sibiu – Pitești, iar la toamnă turcii de la Mapa ar putea intra în șantier pe Lotul 2 Boița – Cornetu.