Ministerul Transporturilor a emis Autorizația de Construire pentru cele două tuneluri „pentru urși” pe care UMB le va construi pe cei 5 kilometri din Autostrada A1 Lugoj – Deva, singurul tronson care lipseşte pentru a avea autostradă completă între Sibiu şi vama Nădlac II. Constructorul băcăuan poate începe astfel lucrările la tuneluri, care valorează 842 milioane lei și vor dura 34 luni. Anterior, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu spunea că lucrările efective vor începe la sfârșit de iunie, început de iulie.
În aprilie, UMB primise Autorizația de Construire pentru cei 5 kilometri, dar fără tuneluri. Lotul lipsă de pe Autostrada A1 Lugoj – Deva este un contract de 1,8 miliarde lei finanțat din PNRR. Lotul de 9 km Holdea – Margina (n.r MT notează eronat Marginea) va permite circulația pe Autostradă completă de la Sibiu (Boița) la Nădlac II.
Cele două tuneluri sunt proiectate la km. 52 + 841 – 53 +209 respectiv 53 +581 -55+ 459. Ele vor avea o lungime totală de 2,13 km.
În aprilie, UMB a început lucrările la drumurile tehnologice din zona nodului rutier de la Holdea pe secțiunea lipsă a autostrăzii A1 Lugoj – Deva. Sunt lucrări pregătitoare care se vor efectua dinspre Margina (jud. Timiș) și de la descărcarea Holdea (jud. Hunedoara) pentru lotul de 9 kilometri Holdea-Margina finanțat prin PNRR.
„Antreprenorul care va executa secțiunea lipsă din autostrada A1 Lugoj – Deva, lotul 2, a adus utilaje în zona șantierului. Dinspre nodul rutier Holdea au început lucrări pregătitoare pentru drumul tehnologic”, transmitea CNAIR.
Anterior, UMB a adus utilajele pentru forajul tunelurilor în zona organizării de șantier de lângă Margina, conform fotografiilor publicate pe forumul Asociației Pro Infrastructură.
Contractul pentru proiectarea și execuția lotului Margina (Timiș) – Holdea (Hunedoara) a fost semnat în octombrie 2022 cu Asocierea UMB (România) – EuroAsfalt (Bosnia Herțegovina), în asociere pentru experiența pe tuneluri, UMB neavând tunel în portofoliu. Ordinul pentru începerea proiectării s-a dat pe 5 decembrie 2022, iar în noiembrie 2023 UMB a avut termen pentru predarea proiectului tehnic pe baza căruia să se dea Autorizația de Construire. Termenul de execuție este de 34 luni.
Sorin Grindeanu a cerut șefului de șantier de la UMB să-i facă o fotografie cu un urs, dacă va fi văzut în Banat. În vara anului 2022, promitea că își dă demisia dacă se găsesc urși în Banat, dar acordul de mediu se referă la permeabilitatea carnivorelor mari.
Sorin Grindeanu spunea că urșii și alte viețuitoare ar fi de vină pentru întârzierea proiectului, deși de-a lungul anilor Ministerul Transporturilor și CNAIR au avut banii necesari de la Uniunea Europeană pentru a închide tronsonul Sibiu – Nădlac, parte din coridorul Nădlac – Constanța.
Contractul pentru A1 Lugoj – Deva lot 2 a fost semnat încă din 2013 cu italienii de la Salini, iar în 2015 CNAIR a solicitat constructorului să execute ecoducte pentru ca autostrada să nu blocheze/secționeze permeabilitatea animalelor (detalii aici). Deși costurile erau suportate din fonduri europene, proiectul a „picat”, iar contractul a fost reziliat în 2017, dar CNAIR a plătit daune de peste 200 de milioane lei pe motiv de reziliere ilegală. Așadar, nu se poate spune problema de mediu a blocat autostrada, ci neputința CNAIR de a construi pe proiecte cu bani europeni, deci și rigorile necesare.
Lungimea celor două tuneluri va fi de 2,13 km. galerie dublă, a transmis CNAIR la semnarea contractului cu UMB ,,Vineri, 14.10.2022, CNAIR a semnat cu Asocierea S.C. SPEDITION UMB S.R.L. – S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. SA & PE CONSTRUCT S.R.L. – EURO-ASFALT d.o.o contractul pentru ,,Proiectare și execuție lucrări pentru obiectivul major de investiții: Autostrada Lugoj –Deva (A1), Lot 2: km 27+620 – km 56+220, Secțiunea E și finalizare Secțiunea D’’. Valoarea contractului este de 1.826.845.634,11 Lei fără TVA. Finanțarea este asigurată prin PNRR. Durata contractului este de 45 de luni, din care 11 luni perioada de proiectare și 34 de luni perioada de execuție a lucrărilor. Perioada de garanție a lucrărilor este de 10 ani. Conform condițiilor din acordul de mediu a fost prevăzută realizarea a două tuneluri în cadrul Secțiunii E în contextul evitării problemelor de stabilitate și a impactului negativ cu implicații majore asupra mediului. Lungimea celor două tuneluri va fi de aproximativ 2,13 km. Tunelurile vor fi formate din două galerii unidirecționale prevăzute pe fiecare cale de circulație cu platforma de 11,25 m.” -CNAIR.
Astfel, dacă UMB va respecta termenul (august 2026 finalizare lucrări/ decembrie 2026 pentru decont facturi), se va circula pe autostradă fără întrerupere de la Sibiu (Boița) la Nădlac 2. Despre mizele celui mai greu contract din PNRR, Economedia a scris aici.
Marți, 21 mai 2024, la Timișoara, patronul Dorinel Umbrărescu a dat noi asigurări că va termina lucrările înainte de termen. „Am avut o discuție foarte aplicată și importantă și cu constructorii importanți prezenți la acest eveniment, români și străini, printre care Dorinel Umbrărescu (grupul de firme UMB), Gabriel Stanciu (Alstom) și Ilker Gülen (Nurol): În ceea ce privește grupul de firme UMB, care are cele mai multe contracte finanțate prin PNRR, am reafirmat împreună că România nu va pierde niciun euro din acest program alocat pentru infrastructura rutieră; În ceea ce privește relația cu antreprenorii, am insistat pe un parteneriat deschis și transparent între beneficiari și constructori, care să ducă la proiecte de calitate, implementate în termenul contractat”, a declarat Irinel Scrioșteanu. Finanțarea PNRR pentru infrastructura rutieră reprezintă împrumuturi/granturile, banii nerambursabili sunt pentru infrastructura feroviară.