Pe piața producătorilor auto pare să fi apărut tendința de a separa afacerile cu mașini electrice de cele, pe moarte, ale mașinilor cu aprindere. O tendință poate normală, atâta vreme cât anul trecut mașinile electrificate au depășit vânzările de mașini cu motoare diesel, iar vânzările de mașini pe benzină sunt și ele în scădere. Un prim semnal a apărut de la Renault, care urmărește să creeze divizii separate pentru mașinile electrice și cu motor cu combustie, o idee la care alți producători de automobile au rezistat invocând motivul că le slăbește capacitatea de a folosi profiturile din vânzările de vehicule poluante pentru a finanța un viitor mai curat.
Producătorul francez de automobile și-a anunțat vineri strategia, pe fondul unui profit anual apărut pentru prima dată în ultimii trei ani și a declarat că planul său de redresare este înainte de termenele stabilite inițial.
Cu finanțele pe o bază mai sigură, compania accelerează acum eforturile de a ajunge din urmă Tesla și Volkswagen.
Într-o prezentare către investitori, Renault a spus că o „entitate pur electrică” ar putea fi concentrată pe Franța și ar putea fi deschisă parteneriatelor, în timp ce una separată pentru motoare cu ardere și mașini hibride ar putea fi concentrată în afara Franței și să facă același lucru.
Spania este principalul hub Renault pentru producția de mașini cu propulsie hibridă, iar compania achiziționează motoare cu ardere din România, Turcia și Coreea de Sud. Problema observată de Renault e preferința tot mai ridicată în rândul managerilor de investiții pentru companiile axate pe tehnologia cu emisii scăzute de carbon, care a ajutat Tesla să devină cel mai apreciat producător de automobile din lume și i-a determinat pe unii investitori și analiști să îndemne alți producători de automobile să ia în considerare separarea afacerilor cu motoare cu ardere și electrice.
Alte companii refuză
Cu toate acestea, companii precum General Motors au rezistat tentației, cu argumentul că profiturile obținute din vânzarea vehiculelor pe benzină și diesel vor finanța tranziția la cele electrice.
Guvernele europene împing producătorii de automobile să elimine treptat motoarele cu ardere, iar marca Renault a declarat că dorește să fie complet electrică în Europa până în 2030. Dar se așteaptă că alte piețe, inclusiv America Latină, Asia de Sud-Est și Europa de Est, vor continua să utilizeze benzină și motorină pentru mai mult timp.
De altfel, Renault a mai anunțat că șefa finanțelor companiei, Clotilde Delbos, se va muta și va conduce afacerea Mobilize, care acoperă domenii precum partajarea mașinii și gestionarea datelor, și face parte din strategia companiei de a atinge zero emisii în Europa până în 2040.
Luna trecută, Renault și Nissan au declarat că vor colabora mai strâns pe vehiculele electrice, și au creat un plan de investiții de 26 de miliarde de dolari pe cinci ani.
Surse familiare cu chestiunea au declarat pentru Reuters că Nissan și celălalt partener al alianței Mitsubishi au fost informați abia recent că Renault și-ar putea muta producția de mașini cu motor cu ardere internă și operațiunile hibride într-o entitate separată.
Întrebat dacă planul ar putea schimba structura alianței, Luca de Meo, CEO-ul companiai a spus: „Este un proiect pe care, pe hârtie, suntem capabili să-l facem singuri, nu avem nevoie de nimeni care să-l facă, dar evident că vom lăsa ușa deschisă. parteneri în cazul în care sunt interesați să facă evoluția structurii companiei.”
Renault a raportat un profit net mai mare decât se aștepta, de 888 de milioane de euro pentru 2021 și o marjă operațională de 3,6%. Planul „Renaulution” viza o marjă de peste 3% pentru anul viitor. De asemenea, compania a redus costurile fixe cu 2 miliarde de euro între 2019 și 2021, cu un an înaintea planului.
Ajutată de finanțele îmbunătățite, Renault a spus că își propune să ramburseze cele 4 miliarde de euro de ajutor de stat pe care le-a primit în timpul pandemiei până la sfârșitul anului 2023, înainte de termenul limită din 2024. Pentru acest an, compania vizează o marjă operațională de peste 4% și un flux de numerar liber operațional auto de cel puțin 1 miliard de euro.
Ford s-ar fi încris și ea pe listă
Și Ford pare a analiza modalități de a-și separa operațiunile de vehicule electrice de afacerea sa clasică, a scris vineri Bloomberg News, dar Ford a negat planurile de a despărți cele două afaceri.
„Suntem concentrați pe realizarea planului nostru Ford+ de a transforma compania și de a prospera în această nouă eră a vehiculelor electrice și conectate”, a anunțat compania.
În cadrul strategiei numite „Ford+”, producătorul auto nr. 2 din SUA a prezentat anul trecut planuri de a cheltui peste 30 de miliarde de dolari pe vehicule electrice până în 2030. De asemenea, Ford a anunțat luna trecută că va avea capacitatea anuală de a construi 600.000 de vehicule electrice la nivel global în decurs de 24 de luni.
De altfel, compania pare pregătită să dezvolte o mașină electrică, probabil SUV-ul Puma, la Craiova, în România, în 2024/2025.
Continental are alte motive
Continental ia în considerare împărțirea în patru afaceri separate pentru a-și crește capitalizarea de piață, dar trebuie să-l convingă pe acționarul majoritar Schaeffler de plan, a raportat Manager Magazin, știrea trimițând acțiunile Continental în creștere cu 3,5%.
Cele patru domenii de activitate – anvelope, conducere autonomă, auto și ContiTech – ar urma să fie vândute sau scoase pe piață, a relatat joi revista, citând surse din companie.
Mișcarea ar putea crește valoarea Continental de la nivelul actual de aproximativ 17,5 miliarde de euro la 40 până la 45 de miliarde de euro, a declarat o sursă anonimă pentru Manager Magazin.
Continental a refuzat să comenteze și a spus că în prezent nu are planuri de a modifica structura companiei. Dar e clar că intenția de a crea entități mai mici, mai elastice și mai adaptabile e prezentă în piață. Când și dacă se va întâmpla, doar timpul (și șefii companiilor) vor decide.