Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) estimează o creștere a traficului aerian și 13,6 milioane pasageri în 2023, cu 11% mai mult față de numărul pasagerilor de anul trecut, potrivit Proiectului de Buget pe care Guvernul l-a aprobat joi. Pentru anul acesta, CNAB a prevăzut venituri totale de 1,1 miliarde lei, un profit brut de aproape 300 de milioane lei, în creștere cu 1,72 față de 2022 și investiții de 430 milioane lei.
„Fundamentarea structurii veniturilor şi cheltuielilor pentru anul 2023, se bazează pe revenirea treptată a situației economico – financiare.
În anul 2022, traficul de pasageri a cunoscut pe Aeroportul Bucureşti o revenire puțin peste valoarea prognozată în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022, înregistrând un număr de 12.276.179 de pasageri. De asemenea, la nivelul Aeroportului București, în anul 2022, s-a înregistrat și o creștere a numărului total de mișcări de aeronave, respectiv de 120.682 mișcari aeronave. La întocmirea proiectului de Buget de venituri și cheltuieli pe anul 2023, Aeroportul Bucuresti a programat venituri, aferente unui număr de 13.633.900 pasageri (mai mare cu 11,06 decât în anul 2022) și pentru 135.740 mișcări aeronave (mai mare cu 12,48% decât în anul 2022). La estimarea veniturilor pe anul 2023, compania a abordat o strategie prudentă, numărul de pasageri și mișcările de aeronave au fost programate având în vedere scenariul mediu de trafic aerian, conform prognozelor ACI”, arată proiectul.
Dintre cele aproximativ 50 de companii subordonate Ministerului Transporturilor, CNAB înregistrează printre cele mai mari venituri/salariat, cu un câștig mediu lunar de peste 13.000 de lei.
„Indicatorii economico – financiari cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023, au următoarele valori:
– productivitatea muncii, în unități valorice pe total personal mediu, recalculată conform Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2023 – legea nr.368/2022, în valoare de 787,95 mii lei/persoană, a fost estimată în creștere cu 6,03% față de cea preliminată/realizată în anul 2022;
– câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2013 și a Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2023 – legea nr.368/2022, în valoare de 13.583,26 mii lei/salariat, a fost estimat în creștere cu 5,24% față de cel preliminat/realizat în anul 2022;
– numărul de personal prognozat la finele anului 2023 de 1.499 salariați, a fost estimat la același nivel cu cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022 prin HG nr. 1309/2022”, arată bugetul CNAB 2023.
Compania Națională Aeroporturi București și constructorul PORR (Austria) au semnat în decembrie 2022 un contract de 308 milioane lei pentru modernizarea căilor de rulare și creșterea capacității de parcare a aeronavelor, acesta fiind cel mai mare contract de investiții din ultimii 10 ani (detalii aici).
Fostul director general CNAB, Alexandru Ivan este în arest preventiv până la sfârșitul lunii (conform deciziei Curții de Apel București) în dosarul de corupție privind prelungirea contractelor pentru magazinele din Aeroportul Otopeni. Fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă a spus că „șpaga astronomică” de 22 de milioane de lei ar însemna o treime din cât ar fi trebuit să încaseze Aeroportul și l-a acuzat pe Sorin Grindeanu că tolerează situația și nu se implică. Pe de altă parte, actualul ministru, Sorin Grindeanu susține că în mandatul lui Drulă au fost prelungite contractele de închiriere.
Decembrie 2023 este termenul-limită pentru finanțarea europeană nerambursabilă a proiectelor pentru infrastructura aeroportuară, iar după această dată Comisia Europeană nu mai finanțează investițiile în aeroporturi. În acest context, ultima dată avansată pentru noul terminal de la Otopeni este 2028.