Aeroportul Otopeni și constructorul PORR (Austria) au semnat cel mai mare contract din ultimul deceniu: 308 milioane de lei pentru lucrări la calea de rulare și platformele pentru parcarea avioanelor

Aeroportul Otopeni Sursa foto: CNAB

Compania Națională Aeroporturi București și constructorul PORR (Austria) au semnat un contract de 308 milioane lei pentru modernizarea căilor de rulare și creșterea capacității de parcare a aeronavelor, acesta fiind cel mai mare contract de investiții din ultimii 10 ani, potrivit unui comunicat al CNAB emis marți. PORR este unul dintre cei mai puternic constructori din România, cu lucrări la infrastructura rutieră, feroviară și aeroportuară. În 2020-2021, PORR a finalizat reparațiile capitale la Pista 2 a Aeroportului Otopeni (detalii aici).

Lucrările de modernizare includ cinci căi de rulare. Durata acestora este de doi ani cu o garanție record de 9 ani, potrivit CNAB.

„Compania Națională Aeroporturi București continuă procesul de modernizare a infrastructurii și anunță semnarea celui mai mare contract de investiții din ultimii 10 ani. Marți, 6 decembrie 2022, CNAB a semnat contractul de ”Sistematizare a suprafeței de mișcare a AIHCB în vederea creșterii capacității operaționale și asigurării conformării cu prevederile Reg UE. 139/2014 – Etapa I”.

Investiția vizează lucrări de amploare la mai multe căi de rulare a aeronavelor: November, Papa, Victor, Whiskey, Charlie, precum și la Platforma nr. 2 – la amplasamentul existent și extindere până la calea de rulare Delta. Lucrările vor crește capacitatea operațională a Aeroportului Henri Coandă, pentru optimizarea condițiilor de operare a aeronavelor pe căile de rulare, precum și pentru majorarea numărului de poziții de parcare. Lucrările se înscriu în strategia de conformare la specificațiile de certificare aplicabile pentru condițiile de operare la AIHCB, prevăzute în Regulamentul Uniunii Europene nr. 139/2014 al Comisiei Europene privind stabilirea cerințelor tehnice și a procedurilor administrative referitoare la aerodromuri. Contractul, în valoare de 307.967.842,92 lei, fără TVA, a fost adjudecat de SC PORR CONSTRUCT și prevede servicii proiectare și asistență în valoare de 18.227.000 lei și lucrări propriu-zise de execuție în valoare de 289.740.842,92 lei. Lucrările de execuție se vor finaliza în 24 de luni și vor avea o garanție-record de 109 luni”, arată un comunicat CNAB.

Aeroportul Otopeni mai anunță că va moderniza alte trei căi de rulare și va extinde platformele 1 și 2 spre Sud.

Investițiile pentru modernizarea celui mai mare aeroport din România (pentru suprafețele de mișcare) au fost anunțate încă din aprilie, valoarea totală fiind de aproape 800 de milioane lei (detalii aici). Aeroportul Otopeni are două piste paralele de aterizare-decolare, ambele cu o lungime de 3.500 metri, un sistem aferent de căi de rulare format din 11 căi de rulare (A, B, C,D, G, N, O P,S, W, V) și două platforme pentru îmbarcare și debarcare pasageri și marfă. Lucrările pentru modernizarea pistei 2 s-au terminat în februarie 2021 după o investiție de 127 milioane de lei (constructor PORR), urmând să fie demarată procedura de achiziție pentru reparații capitale și pentru Pista 1.

Potrivit Caietului de Sarcini vor fi reabilitate căile de rulare: Charlie (lungime 1.086 metri, lățime 23,80 metri) pusă în funcțiune în 1971 și asfaltată în 1995, November deschisă în 1988, Oscar cu două sectoare (lungime 3.475 metri, lățime 22/ 25 metri Oscar NOU) în exploatare din 1988 respectiv 2005 pentru Oscar Nou, Papa (1988), Victor (2007) și Wiskey (1988).

„Servicii de proiectare (DTAC, DTOE SI PTE), inclusiv asistenta tehnica si executie lucrari pentru realizarea obiectivului de investitii ”Sistematizarea suprafetei de miscare a AIHCB in vederea cresterii capacitatii operationale si asigurarii conformarii cu prevederile Reg. 139/2014 – Etapa I”. Valoarea estimata fara TVA: 278.245.155 lei, exclusiv TVA, din care: a. Servicii de proiectare (DTAC, DTOE SI PTE) si asistenta tehnica: 18.227.846 lei, exclusiv TVA; b. Lucrari de executie: 260.017.309 lei, exclusiv TVA. La valoarea totala estimata de 278.245.155 lei, exclusiv TVA, se pot adauga cheltuielile diverse si neprevazute in procent de 10,30 % din valoarea totala estimata. ACEASTA NU FACE OBIECTUL OFERTARII. Serviciile de proiectare si executia lucrarilor pentru realizarea obiectivului de investitii ”Sistematizarea suprafetei de miscare a AIHCB in vederea cresterii capacitatii operationale si asigurarii conformarii cu prevederile Reg. 139/2014 – Etapa I” cuprind urmatoarele obiective: Suprafete reabilitate: • Caile de rulare Charlie, November, Oscar, Papa, Whiskey si Victor; • Platforma 2. Suprafete noi: Extinderea spre est a Platformei 2 până la CR Delta. Durata in luni: minim 88 luni, din care: – termen elaborare si predare proiect tehnic de executie: 4 luni – termen executie lucrari: 24 luni de la data emiterii ordinului de incepere – garantia minima acordata lucrarilor: 60 luni”.Sistematizarea suprafeței de mișcare a celui mai mare aeroport din România va permite operarea, fără restricții și a avioanelor de capacitate mare, 4 E, Airbus A340 și A350 sau Boeing B777 și B787”, arată caietul de sarcini.

„CN Aeroporturi București anunță lansarea unor proceduri de achiziție publică pentru lucrări de infrastructură aeroportuară în valoare de aproape 800 milioane lei la Aeroportul Internațional Henri Coandă București (AIHCB).

Cea mai mare parte a acestei sume – cca. 773 milioane lei – urmează să fie investită în programul de sistematizare a suprafeței de mișcare a AIHCB în vederea creșterii capacității operaționale și asigurării conformării cu prevederile Regulamentului European 139/2014. Totodată, vor fi extinse platformele 1 și 2 de parcare a aeronavelor și se va realiza o nouă cale de rulare paralelă la Pista 1, obținându-se astfel creșterea atât a numărului de poziții de parcare cât și a capacității de operare a aeroportului. O altă procedură de licitație este organizată pentru extinderea către nord a Platformei 1. Lucrările de extindere au demarat în 2019 și, din cauza nerespectării repetate a clauzelor contractuale și depășirii cu mult a termenului de execuție de către antreprenor, CNAB a parcurs toate procedurile legale de reziliere a contractului, etapă încheiată în februarie a.c. Lucrările de remediere și ”rest de executat” se ridică la 10,4 milioane lei, durata lor fiind de maximum 12 săptămâni”, a transmis, în aprilie, Compania Aeroporturi București.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Buna seara, e bine că dam la Austrieci sa modernizeze ce vor ei…? Dar ei nu sunt de acord cu intrarea României în spațiul Schengen, după părerea mea, ar trebui sa îi la Sam sa modernizeze terminalul nașteri lor!!!

  2. Asa domnilor , dati contracte la austrieci ca ne vor in Schengen.
    Prosti ce sunteti si lipsiti de demnitate…

  3. Ne am mai vandut putintel…ca sa dam bine ptr șengăn. Subiectul asta e ca vaccinarea: haideti toti ca ne salveaza !
    Prostii si au luat o, nu stiu de ce e nevoie acum sa ne o luam cu totii…
    Stiu insa ca Dumnezeu e VIU si lucreaza.
    Totul se rezolva: aici dar mai ales Dincolo, la El unde e pe vesnicie si nu ptr cativa ani pamantesti

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.