A început montarea primului turn de control digital la Aeroportul Brașov, care va fi operat de la Arad

turn control saab aeroport brasov Plane flying by control tower

Adrian Ioan Veștea, președintele Consiliului Județean Brașov, a anunțat vineri că se montează primul turn virtual la Aeroportul Internațional Brașov – Ghimbav, fiind primul aeroport din România și al doilea din lume construit de la zero având la bază un turn de control virtual, potrivit unui videoclip de pe pagina sa de Facebook. Aceasta a menționat că o echipă din Suedia participă la montarea turnului virtual.

„Este primul turn virtual construit în România. Este al doilea aeroport din lume construit de la zero având la bază un turn de control virtual. Primul a fost în Suedia, al doilea este acesta în România”, a declarat Horia Cazacu, șeful de șantier pentru turnul virtual, clădirea de contigență și alte echipamente.

Potrivit acestuia, turnul virtual are două componente: partea de preluare a imaginilor și monitoare de unde operatorii vor putea supraveghea, controla și dirija traficul aerian de pe Aeroportul din Brașov.

„Sunt 14 camere de luat vederi, orientate 360 de grade astfel încât pot prelua toate imaginile din jurul aeroportului, având suport două camere mobile cu ajutorul cărora se poate concentra o anumită imagine și se poate face zoom pentru anumite detalii. În cazul unui defect se pot prelua imaginile. Cealaltă componentă va fi în interior și care va fi la Arad, este vorba de monitoarele de unde operatorii vor supraveghea și vor controla și dirija traficul aerian pe Aeroportul din Brașov”, a explicat reprezentantul UTI.

Camerele au o rezoluție care bate până la cel mult șapte kilometri și un sistem avansat de curățare, cu aer comprimat astfel încât pe lentile să nu se așeze unități. 

Adrian Veștea spune că este un sistem inovativ, care are și infraroșu. „În momentul în care una dintre camere nu mai pote transmite imaginile la Arad, de unde se va dirija traficul aerian pe Brașov, va intra o altă cameră care va putea suplini dacă o cameră fixă are o probleme”.

Acesta estimează că din vara anului viitor vor începe primele zboruri cu pasageri.

„Urmăm graficul de implementare și ne dorim cu toții ca anul viitor, în 15 iunie, să fim cu toții părtași la un eveniment important nu doar pentru Brașov, ci și pentru România, primul turn virtual și primul aeroport construit de la zero în ultimii 50 de ani în România”, a precizat Adrian Ioan Veștea.

Context

Compania suedeză SAAB va livra un turn digital de control către noul aeroport internațional Brașov – Ghimbav, care va fi operat de ROMATSA Arad și de unde se vor efectua serviciile aferente operațiunilor aeriene, potrivit unui comunicat publicat pe site-ul propriu al suedezilor.

SAAB a semnat contractul pentru turn cu firma românească UTI Construction&Facility Management, care este responsabilă cu realizarea infrastructurii aeroportului din Ghimbav. Deși prețul acestui contract nu este precizat în comunicat, știm costul integral al operaționalizării acestui turn, anume 66 de milioane lei, cu implementare în 14 luni, potrivit unei comunicări din decembrie a UTI.

Turnul digital de control este o soluție relativ nouă folosită de aeroporturi din întreaga lume, iar cel din Brașov este doar al doilea aeroport nou construit care va avea, chiar de la început, acest sistem. Operațiunile specifice se pot face de la distanță, în acest caz particular, ROMATSA urmând a-l opera din centrul de trafic aerian din Arad. Acest tip de sistem se găsește pe aeroporturi din Suedia, Germania, Olanda, Belgia și SUA, dar este folosit și de Royal Navy din Anglia pentru operațiuni sincron navale-aeriene.

„Instalarea turnului digital de control, și a platformei tehnice aferente, la Brașov – Ghimbav va face din ei (partenerii români – n.r.) doar al doilea aeroport nou construit din toată lume și singurul din România care folosește acest sistem”, spune Per Ahl, CEO saab Digital Air Traffic Solutions.

Adrian Vestea, președintele Consiliului Județean Brașov, instituția ordonatoare de credite pentru construcția aeroportului și în subordinea căreia va funcționa acesta, se laudă cu acest contract și spune că tenhologia turnului de control este una „pionier” pentru România, care nu numai că va ușura munca controlorilor de trafic, dar va genera și economii la costurile operaționale.

Cât despre ROMATSA, instituția apreciază că noul turn va permite controlorilor săi de trafic să-și facă munca într-un mediu sigur, flexibil și eficient. „Suntem mulțumiți că avem un partener atât de solid ca SAAB și abia așteptăm ca proeictul să înceapă și să punem în funcțiune noul aeroport”, a precizat Florin Manta, Director Regional Arad al ROMATSA.

În data de 9 iunie 2021, preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian Veştea, a semnat contractul prin care Asocierea Bog’Art SRL – UTI Facility Management va realiza infrastructura necesară funcționării Aeroportului Internațional Brașov-Ghimbav. Lucrările, a căror valoare se ridică la 31,2 milioane lei, prevăd construirea și punerea în funcțiune a următoarelor elemente auxiliare terminalului de pasageri și care permit funcționarea aerogării: clădirea energetică, remiza PSI, posturi de control al accesului, gospodărie de apă, parcare auto şi drum de acces la terminal – DJ 103C, drumuri tehnologice şi reţele interioare.

Proiectul este finanțat din bugetul local, iar termenul de finalizare a lucrărilor este de șase luni.

Asocierea Bog’Art SRL – UTI Facility Management este cea care a realizat și construcția terminalului. Aerogara Brașov-Ghimbav a fost ridicată din martie 2020 și până în martie 2021, fiind primul aeroport construit de la 0 în România după Revoluția din 1989.

Potrivit estimării specialiștilor, această investiție va contribui semnificativ la dezvoltarea economică și turistică a regiunii prin crearea a peste 4.000 de locuri de muncă și prin operarea a aproximativ 1,5 milioane de pasageri în primii opt ani de la primul zbor comercial.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: