Săptămâna a început cu o veste mai puțin bună: rata inflației a urcat în luna iulie, la 5,42%, iar mărfurile alimentare s-au scumpit cu 1,71%, cele nealimentare cu 6,92%, iar serviciile cu 8,52%. Economedia a urmărit evenimentele de business ale săptămânii, dar v-a adus și povești de afaceri: retailerul Ototo care s-a extins în Viena, Nadura – compania care produce îmbrăcăminte sustenabilă sport și pentru activități outdoor „made in România”, un start-up vrea să aducă industria de mobilă, una dintre cele mai puțin digitalizate. Pe partea administrativă, Registrul Comerțului are probleme cu softul pentru care a plătit 40 de milioane de euro, problemă de care suferă tot antreprenorii. Un semnal de alarmă a fost tras de Consiliul Concurenței legat de îngrijări de preluarea Profi de către Mega Image.
Rata inflației a urcat în luna iulie, la 5,42%. Topul scumpirilor și ieftinirilor
Rata anuală a inflației a urcat, în luna iulie, la 5,42%, de la 4,94% în iunie, arată datele publicate luni de Institutul Naţional de Statistică (INS). Mărfurile alimentare s-au scumpit cu 1,71%, cele nealimentare cu 6,92%, iar serviciile cu 8,52%. Este pentru prima dată din luna ianuarie când inflația revine pe creștere. Amintim că de la 1 iulie s-a scumpit plinul de carburant, din cauza majorării accizelor, iar facturile la gaze s-au majorat, după ce Autoritatea de Reglementare a majorat tarifele reglementate de distribuție. Vezi AICI.
Retailerul Ototo a făcut primul pas în străinătate prin deschiderea unui magazin în Viena
Retailerul Ototo a făcut primul pas în străinătate prin deschiderea unui magazin în Viena, Austria, în luna aprilie a acestui an, a declarat în Sonia Micu, partener și director operațional al Ototo, într-un interviu pentru Economedia. Ototo este un concept creat în 2021. Primul magazin a fost deschis în Piața Amzei din București, spațiu care reunește sub același acoperiș atât o componentă de retail, cu produse de la mici producători locali și internaționali, cât și o zonă dedicată HoReCa. Deși reprezentanții Ototo s-au concentrat în prima parte a anului pe extinderea în străinătate, piața din România este în continuă creștere, compania dorind să deschidă un magazin într-un oraș mare din România, Sibiu, Brașov sau Cluj fiind doar câteva orașele luate în vizor. De asemenea, Sonia a declarat că există în plan și un nou magazin în București, în zona de Nord, având în vedere cererea pentru o astfel de locație din partea clienților. Vezi AICI.
„Antreprenor cu valoare adăugată”: Nadura produce îmbrăcăminte sustenabilă sport și pentru activități outdoor „made in România”
Nadura este un brand românesc sub care sunt vândute articole de îmbrăcăminte pentru diferite activități outdoor și sport. Afacerea aparține familiei Toma, care este pasionată de astfel de activități și are experiență în domeniul textil. Designul este realizat „în casă”, iar produsele sunt confecționate de parteneri din România, selectați cu grijă și care trebuie, potrivit fondatorilor, să respecte standarde de calitate și etică. Produsele lor sunt disponibile inclusiv în magazinul online al Decathlon. Vezi AICI.
Consiliul Fiscal estimează un deficit bugetar de peste 7% din PIB în 2024
Cum au de suferit oamenii de afaceri din cauza noului portal de la Registrul Comerțului: credite blocate, date publicate la liber
Registrul Comerțului are, începând cu 1 august, un nou portal, o platformă care ar trebui să permită inclusiv înființarea unei firme în doar 24 de ore. Investiția a costat în total 187 de milioane de lei (39 milioane de euro). La data lansării oficiale, premierul Marcel Ciolacu a lăudat noua platformă. Asta deși portalul nu era accesibil nici măcar pentru bănci, pentru a verifica actualizarea datelor unei firme aflate într-un proces de creditare sau care avea nevoie de un nou card. Iar în timpul testării și securizării platformei, breșele de securitate au fost atât de mariîncât nu doar CNP-urile erau vizibile, ci și contractele de închiriere ale firmelor. Inclusiv angajații ONRC susțin că au ajuns să lucreze ore suplimentare pentru că platforma nu este operabilă. Firma care l-a dezvoltat susține că problemele s-au datorat complexității proiectului, faptului că au apărut situații atipice la utilizarea în masă, că s-au acumulat solicitări din perioada în care serviciile ONRC nu au funcționat și că problemele sunt în curs de rezolvare. Vezi AICI.
Noua lege a pensiilor. Circa 720.000 de pensii vor avea valoare mai mică după recalculare
Ministrul Muncii Simona Bucura Oprea a anunțat că circa 720.000 de pensii vor avea valoare mai mică după recalcularea prin noua lege a pensiilor, astfel că momentan cuantumul acestora va fi menținut (nu va scădea), dar pensiile vor fi majorate mai puțin sau chiar deloc la următoarea indexare programată pentru începutul anului următor, până când vor ajunge la cuantumul prevăzut de noua lege. Daniel Baciu, preşedintele Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), a declarat că, pentru aceste persoane, pensiile ar putea crește de la 1 ianuarie 2025. „Avem un mecanism foarte clar prevăzut în lege. Toate pensiile vor fi indexate, majorate, pe fiecare an, la începutul anului. Înainte, majorările se făceau și în timpul anului. Acum am specificat foarte clar în lege: în luna ianuarie vom avea această indexare, care va fi cu 100% din rata inflației, la care se mai adaugă și 50% din câștigul salarial mediu brut pe economie”. Vezi AICI.
Consiliul Concurenței: Există îngrijorări privind preluarea Profi de către Mega Image
Consiliul Concurenței anunță că are o serie de îngrijorări concurențiale referitoare la tranzacția prin care belgienii de Delhaize vor să preia, prin lanțul Mega Image, supermarketurile Profi din România. Consiliul Concurenței susține că, pe unele piețe locale, unde sunt prezente cele două rețele, operațiunea poate conduce la reducerea posibilităților de alegere ale consumatorilor pentru achiziția de produse alimentare. De asemenea, instituția afirmă că tranzacția ar putea genera efecte negative asupra activității unor furnizori având în vedere, pe de o parte, reducerea numărului de companii achizitoare și, pe de altă parte, consolidarea poziției Mega Image pe piața de achiziții. Vezi AICI.
Creștere slabă a economiei României, sub așteptările economiștilor
Economia României a înregistrat o creștere de numai 0,1% în al doilea trimestru din 2024 față de trimestrul anterior, deși față de trimestrul similar din 2023 creșterea a fost de 0,8%, arată datele publicate miercuri de Institutul Național de Statistică (INS). Economiștii se așteptau la o creștere mai susținută, ținând cont de consumul puternic al populației. Astfel, Produsul intern brut al României a crescut în trimestrul al doilea din 2024 față de primul trimestru al anului cu 0,1%. Astfel, datele arată o încetinire. Spre comparație, în primul trimestru, creșterea a fost de 0,5% față de trimestrul anterior (trimestrul 4 din 2023). Vezi AICI.
Linia de tren București – Giurgiu, start lansat, dar sub potențial: Traficul este la mai puțin de jumătate din prognoză
Circulația trenurilor pe ruta “București – Giurgiu”, una dintre primele linii de cale ferată care au fost construite pe teritoriul actual al României, a fost reluată la 1 iunie, după o pauză de 19 ani. De atunci, numai în luna iunie, aproximativ 14.000 de persoane au călătorit cu trenul pe acest tronson, care leagă Capitala de orașul-port de la Dunăre, arată datele Autorității pentru Reformă Feroviară, remise la solicitarea Economedia. Cei mai mulți călători sunt navetiști, adică muncitori și elevi, dar și persoane care folosesc trenul în scop turistic, pentru a ajunge la Parcul Național Comana, una dintre cele mai importante zone de recreere din jurul Capitalei. Vezi AICI.
Un start-up vrea să aducă industria de mobilă, una dintre cele mai puțin digitalizate, în anul 2024
Companiile care produc și vând mobilă în România încă fac afaceri ca în anii 2000, cu showroom-uri imense și costisitoare. Un start-up din Timișoara vrea să schimbe acest lucru și să le permită oamenilor să vizualizeze cum ar arăta mobila unui producător chiar și în propria casă. Ixaria s-a format ca firmă în anul 2021, dar ideile au pornit anterior, trecând de la un configurator de sneakerși și de pantofi în general pentru un producător local de încălțăminte, la un configurator de uși și ajungând în cele din urmă la mobilă, unde fondatorii consideră că vor putea crea cea mai mare valoare cu cel mai mic efort. Între timp s-au nișat și mai mult, pe mobila tapițată. Compania a trecut prin două acceleratoare care le-au conturat afacerea, respectiv ADR Vest Accel și Innovation Labs. Vezi AICI.