Un start-up vrea să aducă industria de mobilă, una dintre cele mai puțin digitalizate, în anul 2024

Ixaria

Companiile care produc și vând mobilă în România încă fac afaceri ca în anii 2000, cu showroom-uri imense și costisitoare. Un start-up din Timișoara vrea să schimbe acest lucru și să le permită oamenilor să vizualizeze cum ar arăta mobila unui producător chiar și în propria casă.

Ixaria s-a format ca firmă în anul 2021, dar ideile au pornit anterior, trecând de la un configurator de sneakerși și de pantofi în general pentru un producător local de încălțăminte, la un configurator de uși și ajungând în cele din urmă la mobilă, unde fondatorii consideră că vor putea crea cea mai mare valoare cu cel mai mic efort. Între timp s-au nișat și mai mult, pe mobila tapițată. Compania a trecut prin două acceleratoare care le-au conturat afacerea, respectiv ADR Vest Accel și Innovation Labs.

Fondatorii business-ului sunt Alex Meseșan, care vine cu experiență din zona de arhitectură, 3D și dezvoltare 3D pe zona de configuratoare, Victor Iancu, specialist în aplicații web pentru enterprise cu experiență în companii precum Deutsche Bank, și Bogdan Popescu, specialist pe zona de vânzări. În această fază, business-ul este dezvoltat de ei, intern, dar startup-ul mai lucrează și cu consultanți, colaboratori, coachi și mentori externi.

De unde a apărut nevoia unui configurator de mobilă? „Industria de mobilă este una dintre industriile cele mai puțin digitalizate din țară”, spune Bogdan Popescu. Potrivit lui, cele mai multe business-uri de mobilă nu înțeleg încă puterea marketing-ului online, ci merg în continuare „pe modul de a face business din anii 90-2000, cu showroom-uri foarte mari care costă foarte mult pe metru pătrat”. Între timp, comportamentul cumpărătorilor de mobilă s-a schimbat și ei au nevoie de experiență online mai bună, mai imersibilă, mai aproape de ce înseamnă comerțul online, spune el. „Cred că vedem că putem aduce cea mai mare valoare tocmai încercând cumva să aducem industria de mobilă în 2024”, afirmă Bogdan.

Alex Meseșan, fondator și CEO al Ixaria, spune că scopul companiei este să ajute producătorii de mobilă să vândă mai eficient. „Asta este steaua nordului pentru noi”. Cum face asta? Prin diferite metode de marketing și prin configuratoare 3D.

Ixaria oferă diferite tipuri de configuratoare 3D. Spre exemplu, compania oferă un configurator extrem de simplu pentru momentul în care clientul știe că vrea să cumpere o canapea, dar nu este foarte sigur. Mai apoi, oferă un configurator pentru clienții mai deciși și care au nevoie de informații suplimentare, precum latura pe care va sta canapeaua, lungimea, lățimea, gabaritul și potrivirea culorilor cu încăperea. De asemenea, compania pune la dispoziție și un configurator de showroom, folosite de agenții, unde clientul poate configura mobila în mod foarte complex sub supravegherea vânzătorului. Totodată, compania a gândit și o soluție să facă viața arhitecților și designerilor interior mai ușoară. „Am realizat că, la foarte mulți dintre producătorii de canapele, decizia de cumpărare vine mai degrabă de la designerul de interior sau de la architect”, spune Alex Meseșan. Astfel, aceștia pot folosi un instrument cu o complexitate destul de mare, de unde la final pot descărca modelul 3D pe care să-l folosească în softurile de randare.

De asemenea, compania va lansa, cel mai probabil în septembrie, modelul de augmented reality (AR), pentru ca un client să poată vedea în realitate virtuală cum va arăta un obiect de mobilier în propria sa locuință. „Din câte cred că am făcut noi market research, în România nu există așa ceva pentru industria de mobilă”, spune Bogdan Popescu.

Alex Meseșan spune că soluția trebuie văzută ca una de marketing, așa că un producător sau un vânzător trebuie să aibă un buget de marketing la dispoziție atunci când decide să o adopte. Însă, potrivit lui, beneficiile sunt vizibile. De exemplu, pentru un client, costul de la reclama până la a adăuga în coșul de cumpărături era de 19,90 euro înainte, iar după implementarea configuratorului a scăzut la 8,6 euro. De asemenea, return on ad spend (ROAS) a crescut de la 5,6 la 9,4 euro.

Modelul de business este sub forma unui abonament lunar, în care clientul plătește un preț per produs pe lună, indiferent de complexitatea produselor (cu excepția cazului în care toate produsele sunt extrem de complexe sau unicat).

Designerii companiei pot scana produsele producătorilor, atunci când acestea există, dar există și situații în care pot modela 3D integral mobila, de la zero, atunci când produsele nu sunt disponibile.

Printre clienții actuali ai Ixaria se numără Divanissimi de la Brașov, Mobilă Agache din Timiș, Larix Mobila din Reghin, Sofaest de la Galați, Ruspin Home, ExpoMob, dar și alți clienți mai mici.

Cei trei fondatori sunt încă angajați sau lucrează la alte business-uri în paralel, dar spun că vor să dezvolte Ixaria cât mai rapid pentru a deveni focusul lor principal. Momentan, ei spun că startup-ul produce suficient de mulți bani încât să evolueze, dar nu suficient încât să poată renunța la celelalte job-uri. Ei lucrează pentru a crește veniturile lunare recurente. Printre planuri se regăsește și atragerea unei finanțări.

Cea mai mare provocare pentru ei este zona de vânzări cu un buget mic.

Compania spune că vrea să pornească business-ul pe piața din România, însă vede limitări aici, așa că plănuiește să meargă în extern. Momentan, prospectează clienți în Germania.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: