Contractul pentru consolidarea planșeului peste Dâmbovița din Centrul Capitalei: Erbașu, singura ofertă la licitația de 800 de milioane lei / Intersecția de la Unirii va fi blocată, nu se va circula nici prin Pasajul Unirii

Piata Unirii

Constructorul român Erbașu a depus singura ofertă la mega-licitația Primăriei sectorului 4 pentru consolidarea planșeului peste Dâmbovița, structura din beton care susține o parte din Piața Unirii, în Centrul Capitalei. Evaluarea ofertei ar putea dura până la toamnă, iar dacă documentația este conformă, contractul poate fi semnat, contestațiile fiind excluse. Problema consolidării planșeului, lucrare ce presupune restricționarea sau blocarea totală a circulației, a dus la un schimb de replici între Primarul General, Nicușor Dan și Primarul sectorului 4, Daniel Băluță (detalii aici).

În aprilie 2023, Primăria Sectorului 4 din București, condusă de edilul Daniel Băluță, a scos la licitație un contract cu o valoare maximală de 840 milioane lei pentru lucrări de consolidare și reabilitare a planșeului de acoperire a râului Dâmbovița în Piața Unirii, care, potrivit unei expertize făcute de S4, este foarte vechi – 80 de ani și în pericol de prăbușire. Peste planșeu trece pasjul rutier, iar sub planșeu este situată stația de metrou, una dintre cele mai mari și aglomerate din București, după cum Economedia a explicat aici.

„Ținând cont de faptul că, în urma expertizei efectuate de subdiviziunea administrativ-teritorială Sectorul 4 al Municipiului București, a rezultat că structura de rezistență a planșeului Unirii, situat în Municipiul București, zona Piața Unirii și care acoperă râul Dâmbovița între intersecția dintre străzile Căldărari, Halelor și Bulevardul Dimitrie Cantemir, prezintă o serie de degradări la elementele structurale, care pot avansa rapid și care impun o serie de lucrări de intervenție pentru a evita un eventual colaps nedorit al structurii, sau a unor părți din aceasta, luând în considerare faptul, că planșeul Unirii se află într-o zonă centrală, intens circulată, în vederea evitării producerii unor consecințe grave cu privire la viața și integritatea fizică a populației, ce ar rezulta din colapsul planșeului sau al unor părți din acesta, autoritatea contractantă a initiat prezenta procedură”, este descrierea licitației.

Lucrările se întind pe 33 luni și se vor face în parteneriat între PS4 și Primăria Generală, prin Administrația Străzilor, conform unei hotărâri a Consiliului General de anul trecut. Finanțarea vine, în mare parte, de la Guvern. „În mai puțin de un an de zile de la luarea în administrare a Pasajului Unirii și a Planșeului Unirii, cele două obiective strategice de infrastructură ale Capitalei, Sectorul 4 al Municipiului București a lansat procedura de licitație publică în vederea desemnării operatorului/operatorilor economici care urmează să proiecteze și să refacă din temelii Planșeul Unirii (construcția de beton ce acoperă cea mai parte a Pieței Unirii) și, totodată, să consolideze Pasajul Unirii”, arată un comunicat transmis de primarul Băluță. Potrivit lui, pe de-o parte, vor fi executate lucrări pentru refacerea completă a Planșeului Unirii, până la nivelul capetelor de pod pe care acesta este așezat, precum și înlocuirea structurii existente cu una nouă, modernă și performantă, care să răspundă tuturor cerințelor de trafic și fiabilitate, dar și capacității de tranzit a debitelor de apă de pe râul Dâmbovița. Conform lui, pe de altă parte, în cazul Pasajului Unirii, soluția specialiștilor, ce urmează a fi implementată, este aceea de consolidare și reabilitare a structurii de rezistență a acestuia, prin cămășuirea și armarea pereților existenți, precum și de refacere integrală a suprastructurii prezente.

Primarul General, Nicuşor Dan a spus că există trei faze ale proiectului, dintre care o expertiză preliminară care s-a finalizat. „Urmează o expertiză care a început, dar care nu s-a finalizat încă şi care o să spună care este soluţia optimă pentru repararea acestui planşeu (…). Există în linii mari două variante – să se sape tot, să se ia planşeul, să se pună altul şi a doua – pe planşeul existent să se facă lucrări de susţinere. Din câte înţeleg eu, varianta spre care merge expertiza este cea în care se sapă tot şi se pune un planşeu nou”, a punctat primarul general al Capitalei. El a estimat că lucrările vor dura un an şi jumătate – doi ani, iar intersecţia de la Unirii va fi blocată. Pasajul pe care îl avem acum la Unirii nu va fi funcţional (…) Va trebui să găsim nişte metode de ocolire. După ce o să avem expertiza o să facem (…) o evaluare a metodei de a devia traficul. (…) O să fie o mare problemă de trafic, dar e inevitabilă. Nu poţi să aştepţi până o să cadă planşeul”, a declarat Nicuşor Dan.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: