Mega-licitație pentru consolidarea planșeului peste Dâmbovița din Piața Unirii. Băluță de la Sectorul 4 a scos un contract de peste 170 de milioane de euro în SEAP / Banii îi va da Guvernul

Piata Unirii

Primăria Sectorului 4 din București, condusă de edilul Daniel Băluță, a scos la licitație un contract cu o valoare maximală de 840 milioane lei pentru lucrări de consolidare și reabilitare a planșeului de acoperire a râului Dâmbovița în Piața Unirii, care, potrivit unei expertize făcute de S4, este foarte vechi – 80 de ani (construit în anii 40-50 ai secolului trecut) și în pericol de prăbușire. Peste planșeu trece pasjul rutier, iar sub planșeu este situată stația de metrou, una dintre cele mai mari și aglomerate din București.

„Ținând cont de faptul că, în urma expertizei efectuate de subdiviziunea administrativ-teritorială Sectorul 4 al Municipiului București, a rezultat că structura de rezistență a planșeului Unirii, situat în Municipiul București, zona Piața Unirii și care acoperă râul Dâmbovița între intersecția dintre străzile Căldărari, Halelor și Bulevardul Dimitrie Cantemir, prezintă o serie de degradări la elementele structurale, care pot avansa rapid și care impun o serie de lucrări de intervenție pentru a evita un eventual colaps nedorit al structurii, sau a unor părți din aceasta, luând în considerare faptul, că planșeul Unirii se află într-o zonă centrală, intens circulată, în vederea evitării producerii unor consecințe grave cu privire la viața și integritatea fizică a populației, ce ar rezulta din colapsul planșeului sau al unor părți din acesta, autoritatea contractantă a initiat prezenta procedură”, este descrierea licitației.

Lucrările se întind pe 33 luni și se vor face în parteneriat între PS4 și Primăria Generală, prin Administrația Străzilor, conform unei hotărâri a Consiliului General de anul trecut. Ofertele se deschid în 6 iunie. Finanțarea vine, în mare parte, de la Guvern.

„În mai puțin de un an de zile de la luarea în administrare a Pasajului Unirii și a Planșeului Unirii, cele două obiective strategice de infrastructură ale Capitalei, Sectorul 4 al Municipiului București a lansat procedura de licitație publică în vederea desemnării operatorului/operatorilor economici care urmează să proiecteze și să refacă din temelii Planșeul Unirii (construcția de beton ce acoperă cea mai parte a Pieței Unirii) și, totodată, să consolideze Pasajul Unirii”, arată un comunicat transmis de primarul Băluță

Potrivit lui, pe de-o parte, vor fi executate lucrări pentru refacerea completă a Planșeului Unirii, până la nivelul capetelor de pod pe care acesta este așezat, precum și înlocuirea structurii existente cu una nouă, modernă și performantă, care să răspundă tuturor cerințelor de trafic și fiabilitate, dar și capacității de tranzit a debitelor de apă de pe râul Dâmbovița.

Conform lui, pe de altă parte, în cazul Pasajului Unirii, soluția specialiștilor, ce urmează a fi implementată, este aceea de consolidare și reabilitare a structurii de rezistență a acestuia, prin cămășuirea și armarea pereților existenți, precum și de refacere integrală a suprastructurii prezente.

„Totodată, în paralel, în cadrul lucrărilor mai sus menționate, întreaga zonă de suprafață va fi reamenajată peisagistic, cu spații verzi, piațete, zone pietonale și alte soluții inovative, care să transforme arealul într-un reper urban pentru București, cât mai atractiv, atât din punct de vedere al interacțiunii sociale și al petrecerii timpului liber, cât și turistic”, mai arată comunicatul primarului de la Sectorul 4.

Chiar lunea aceasta, Ministerul Dezvoltării a cerut guvernului, printr-un proiect de ordonanță de urgență, să aloce sume suplimentară de 760 de milioane de lei pentru ca Primăria Sectorului 4 să repare planșeul de beton care susține toată infrastructura din Piața Unirii din București. Ministerul Dezvoltării arată în nota de fundamentare că „se impun o serie de lucrări de intervenție pentru a evita un eventual colaps nedorit al structurii sau a unor părți din aceasta”.

Ministerul mai arată că e nevoie de asigurarea fondurilor de la bugetul de stat pentru că autoritățile publice locale nu pot suporta, de la bugetul local, valoarea investiției.

„Menținerea situației actuale a planșeului Unirii expune populația la riscuri semnificative care afectează drepturile fundamentale la viață și la integritate fizică, garantate de Constituția României, fapt dovedit prin expertiza mai sus menționată, conform căreia degradările pot avansa rapid și pot genera colapsul total sau parțial al planșeului”, se mai arată în nota de fundamentare.

G4Media a scris încă din 2021 că Planul de Analiză și Acoperire a Riscurilor al Municipiului Bucuresti pentru anul 2021 votat de Consiliul General arăta că din cauza degradării, planșeul de sub Piața Unirii care acoperă Râul Dambovița s-ar putea prăbuși.

PS4 susține că, în momentul de față, stâlpii de susținere ai planșeului sunt crăpați și fisurați, armăturile sunt corodate, rupte pe alocuri, iar din placa structurii sunt căzute bucăți întregi de beton. Mai mult, din cauza apei care trece pe sub planșeu, s-a creat mucegai, iar infiltrațiile au fisurat grinzile.

Totodată, aceleași expertize finalizate în luna ianuarie 2023 au identificat deficiențe serioase și la structura de rezistență a Pasajului Unirii, aflat în imediata vecinătate a Planșeului Unirii. Construit în anii 1986-1987, cu o lungime de aproximativ 900 de metri și o lățime de 14 metri, și tranzitat în fiecare zi de peste 60.000 de autoturisme, Pasajul Unirii a fost pus în siguranță, anul trecut.

În urma expertizelor făcute de Primăria Generală în 2014 și 2017, s-a ajuns la concluzia că „demararea și finalizarea lucrărilor de reabilitare a planseului Piața Unirii este de maximă urgență”. Expertizele propun două soluții de lucrări pentru readucerea constructiei la parametrii optimi și anume: 1. repararea capitală sau 2. demoloarea și construirea unui planșeu nou.

În ianuarie 2023 Primăria Sectorului 4 a cerut restricționarea circulației rutiere în Piața Unirii din centrul Bucureștiului pentru mașinile mai mari de 3,5 tone din cauza tasării șoselei deasupra pasajului și planșeului. Primăria a anunțat că cele două tasări pun în pericol traficul rutier de suprafață.

Decizia finală va aparține Comisiei Tehnice de Circulație din cadrul Primăriei Municipiului București.

Circulația va fi restricționată la intersecția dintre strada Halelor și Splaiul Independenței, precum și la intersecția bulevardelor Corneliu Coposu și I.C. Brătianu. Restricția nu se va aplica mijloacelor de transport în comun.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: