Costurile estimate pentru proiectul de modernizare a 55 de locomotive electrice, 139 de vagoane CFR Călători și conversia a 20 de locomotive hidraulice de manevră s-au dublat, de la un miliard de lei în 26 septembrie 2022 la două miliarde lei în 30 mai 2023.
Guvernul urmează să aprobe noi indicatori tehnico-economici pentru modernizarea celor 55 de locomotive electrice și a 139 de vagoane clasă, potrivit unui act normativ pe care Ministerul Transporturilor l-a publicat pe 30 mai, licitațiile pentru aceste investiții finanțate din PNRR fiind deja lansate.
Ministerul Transporturilor motivează necesitatea reaprobării indicatorilor prin faptul că varianta inițială de cost a fost estimată pe baza prețurilor din 2021.
„Proiectul de act normativ are în vedere: reaprobarea Notei de fundamentare – actualizare indicatori tehnico-economici aferenti proiectului de investiții „Modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 vagoane de călători” urmare Hotărârii Guvernului nr.1317 din 28 octombrie 2022, pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 vagoane de călători” în baza Studiului de Fezabilitate nr.22/266/08.06.2022 privind realizarea unor investiții în parcul de locomotive și vagoane din România, aferente liniilor electrificate, în vederea reducerii poluării, creșterii eficienței, accesibilității și gradului de digitalizare a transportului feroviar de călători. În rezumat, cele 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, 20 locomotive diesel hidraulice de manevră și cele 139 vagoane de călători care vor modernizate, prezintă următoarele caracteristici principale:
- Locomotivele electrice și vagoanele modernizate sunt introduse pe întreaga rețea electrificată și în proiect de a fi electrificată si sunt vizate legături directe între marile orașe ale României, pentru a contribui la reducerea poluării din transporturi;
- In corelare cu strategiile de dezvoltare a transportului feroviar din România, pentru creșterea eficienței serviciilor (scăderea costurilor de tracțiune și de utilizare a infrastructurii) pe tronsoane comune vehiculele vor funcționa cuplat, urmând a fi decuplate în ultimul nod feroviar comun.
- Pentru a asigura corelarea proiectului cu politicile naționale și europene de interoperabilitate, locomotivele electrice modernizate sunt dotate cu nivelul tehnologic implementat de administratorul de infrastructură”, arată Nota de Fundamentare.
Potrivit Notei de Fundamentare, CFR Călători are un parc de material rulant învechit, locomotivele au o vechime medie de 38/44 ani iar automotoarele o jumătate de secol.
„Situația materialului rulant care a determinat includerea investiției în PNRR, în rezumat se prezintă astfel:
– Vârsta medie a materialului rulant este de 30 de ani;
-Parcul de vagoane al operatorului de transport cu capital de stat, SNTFC „CFR Călători” S.A., însumează 2.280 unități cu o vechime medie de 30 de ani, cu mențiunea că peste 770 de unități sunt mai vechi de 20 de ani, iar peste 220 unități sunt mai vechi de 40 de ani. Parcul activ de vagoane al societății este de aproximativ 840 de unități, insuficient pentru o operare fără riscuri a rutelor cuprinse în mersul trenurilor aferent anului 2019, respectiv a obligației de serviciu public;
– Parcul de locomotive al SNTFC „CFR Călători” S.A. este de peste 1.080 de unități, din care parcul activ însumează numai circa 440 de unități. Vârsta medie a parcului de locomotive inventariat se prezintă astfel: locomotive electrice 38 ani, locomotive diesel 44 ani, iar automotoare 49 ani. Cele mai noi locomotive au fost livrate în perioada 2009-2011. Actuala flotă de material rulant deținută de toți operatorii de servicii de transport feroviar public de călători din România, cu capital de stat sau privat, a depășit deja sau este pe cale să depășească ciclului său de viață. Din acest motiv, există riscul ca până în 2023 să nu mai existe o flotă de material rulant disponibilă pentru îndeplinirea obligațiilor minime de serviciu public. Cea mai mare parte a materialului rulant existent în România nu are nivelul de calitate cerut de obligațiile de serviciu public. Tehnologiile utilizate sunt depășite. În consecință, materialul rulant nu îndeplinește standardele de calitate necesare pentru punerea în aplicare a CSP, care solicită, prin urmare, înlocuirea acestuia”, arată documentul.
Și Autoritatea pentru Reformă Feroviară a primit finanțare din PNRR pentru material rulant: 20 de trenuri electrice noi, 12 rame cu hidrogen și 16 locomotive electrice. Spre deosebire de sectorul rutier unde finanțarea din PNRR este din împrumuturi, pentru domeniul feroviar PNRR-ul asigură granturi, bani gratis, nerambursabili. Astfel, pentru cele trei proiecte pentru achiziția de material rulant, finanțarea efectivă din PNRR este de peste 1,5 miliarde lei/300 de milioane de euro: 550 milioane lei pentru 20 de trenuri electrice noi, 520 de milioane lei pentru 12 trenuri cu hidrogen și 370 de milioane lei pentru 16 locomotive noi. În total, adăugând cofinanțarea de la buget, cele trei proiecte au o valoare totală de 2,3 miliarde lei.