Președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, și alți cinci șefi de Consilii Județene din Regiunea Nord-Vest au semnat o scrisoare deschisă adresată premierului Nicolae Ciucă și ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, prin care le solicită măsuri pentru deblocarea Autostrăzii Transilvania, proiect început în urmă cu 20 de ani, dar care a intrat în 2023 fără contracte semnate pe trei loturi între Cluj și Borș, adică pe o lungime de 96 de kilometri. Este vorba despre lotul de 41 de kilometri cu Tunelul Meseș, tronsonul Suplacu de Barcău-Chiribiș de 26 de kilometri care include viaductul Bechtel și Biharia – Chiribiș de 29 km, după cum Economedia arăta aici.
Întâlnirea de lucru a avut loc luni, 16 ianuarie, la Consiliul Județean Sălaj, iar cei șase șefi de județe au cerut atât reluarea rapidă a licitației pe Lotul cu Tunelul Meseș (procedura lansată în 2020 urmează să fie anulată) și accelerarea lucrărilor pe șantierele unde lucrează UMB (noul termen pentru secțiunile PNRR este 2025/Nurol termină lucrările la vară).
„Discuțiile au vizat și oportunitățile de finanțare cu fonduri europene din cadrul Programului Regional Nord-Vest 2021 – 2027, precum și identificarea unor soluții optime pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere.
În acest context, președinții consiliilor județene prezenți la întâlnire, respectiv președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, președintele CJ Bistrița-Năsăud, Emil-Radu Moldovan, CJ Maramureș, Ionel Bogdan, CJ Satu Mare, Pataki Csaba, și CJ Sălaj, Dinu Iancu-Sălăjanu, cu excepția președintelui Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, care a fost reprezentat de vicepreședintele Vákár István, au transmis o scrisoare deschisă adresată premierului Nicoale Ionel Ciucă și viceprim-ministrului Sorin – Mihai Grindeanu, prin care solicită sprijin „pentru deblocarea tuturor aspectelor legate de continuarea celei mai vechi și importante investiții, Autostrada A3- Transilvania, proiect demarat acum mai bine de 20 de ani, marcat de o serie de disfuncționalități apărute în realizarea acestuia”. În scrisoarea adresată reprezentanților Guvernului României se punctează faptul că această investiție prezintă un interes strategic atât pentru România, cât și în dezvoltarea sustenabilă a Regiunii Nord-Vest, prin crearea unei infrastructuri de afaceri, incluzând parcuri industriale și logistice, cu locurile de muncă aferente, infrastructură turistică, mici afaceri locale și alte activități complementare. Totodată, Autostrada A3 – Transilvania are menirea să asigure legătura cu rețelele trans-europene de transport persoane și mărfuri, fiind o cale directă spre întregul spațiu economic și geopolitic al Uniunii Europene, cu toate efectele pozitive pe care le generează aceasta. Apreciem că, după 20 de ani de la demarare, această investiție, vitală pentru regiunea noastră, necesită a fi urgentată pe toate căile legale, pe de o parte, prin reluarea într-un termen cât mai scurt a procedurilor de achiziție publică, iar pe de altă parte, prin impulsionarea ritmului execuției lucrărilor pe tronsoanele aflate în execuție”, a transmis marți, într-un comunicat de presă, CJ Bihor.
Următoarea întâlnire a președinților consiliilor județene din Regiunea Nord-Vest va avea loc în 2 februarie, în județul Maramureș.