CFR Infrastructură a atribuit producătorului Voestalpine Rail ( Austria) două contracte cu o valoare maximă de 1,1 miliarde lei pentru livrarea de șină nouă pentru reparații și înlocuiri pe rețeaua de cale ferată. Sunt două contracte pe o durată de 4 ani pentru livrarea de șină tratată termic tip 49E1 și 60 E 1 (oțel cu duritate sporită) respectiv șină CF netratată termic tip 60 E1. Licitația a fost lansată în noiembrie 2021, iar la termenul limită din ianuarie 2022, doi producători au depus oferte : Voestalpine ( Austria) și JSW Steel ( Italia), după cum Economedia a anunțat aici. Firma din Austria a depus ofertă pentru ambele loturi iar compania din Italia doar pentru primul lot. România este nevoită să importe șina de cale ferată, deși în trecut o producea la uzinele din Reșița și Călărași. În anii 80, Combinatul de la Călărași cu 6000 de angajați producea 200 000 tone de oțel/an fiind unul dintre cei mai mari producători de șină din sud-estul Europei, potrivit publicației Adevărul.
Rețeaua pe care o exploatează CFR este compusă din mai multe tipuri de șină, funcție de solicitările la care este pusă de circularea materialului rulant, dar societatea a luat decizia de a o uniformiza, prin folosirea a doar două tipuri. Este vorba de 49 E1 și 60 E1 , două categorii din nomenclatorul șinelor, care vor fi folosite, de la atribuirea contractului încolo, la toate reparațiile făcute, precum și la montarea de linie nouă. „În timpul exploatării, fiind în contact direct cu materialul rulant, șina CF este supusă în mod constant eforturilor transmise de acesta fiind provocate defecte atât în interiorul cât și la suprafața șinei. Șina CF este confecționată din oțeluri speciale cu caracteristici fizico-mecanice care să permită preluarea și transmiterea în siguranță a sarcinilor date de materialul rulant în circulație. În funcție de solicitările la care vor fi supuse în exploatare șinele sunt de diferite tipuri. Din punct de vedere al secțiunii transversale și din punct de vedere al durității, în C.N.C.F. ”C.F.R” S.A. s-a luat decizia de a uniformiza tipurile de șină cu care se echipează rețeaua de cale ferată acestea fiind tip 60E1 și 49E1 utilizate atât în aliniament cât și în curbe cu raze mai mici de 500 metri unde se vor introduce în cale șine cu duritate sporită prin tratament termic”, este descrierea achiziției. Șinele de tip 49 E și 60 E sunt parte componentă a suprastructurii căii, respectiv elementul de tracțiune, susținere și ghidare a materialului rulant. Potrivit Caietului de Sarcini, elementele ce vor fi cumpărate vor fi folosite la reparația ori montarea de cale ferată cu ecartament între 1.435 și 1.520 mm, viteză de până la 160 km/h și trafic anual de cel puțin 30 de milioane de tone, pe traseul curbă și aliniament și toate tipurile de traverse (beton, metal, lemn).
Pentru primul contract, șină tratată termic valoarea este cuprinsă între 32 și 504 milioane lei cu o cantitate de max. 84 000 tone în timp ce pentru al doilea contract, șină netratată între 28 și 636 milioane lei cu o cantitate de max. 115 mii tone.
Compania CFR Infrastructură a reparat anul trecut 100 de kilometri de linie de tren, în creştere faţă de cei 38 de kilometri din 2020 şi estimează pentru 2022 dublarea numărului de kilometri reparaţi/reînnoiţi, anunța la sfârșitul anului trecut fostul director CFR SA Ioan Pintea. Pentru a ajunge la starea infrastructurii feroviare de dinainte de Revoluţie, atunci când, în medie, se reparau peste 600 de kilometri pe an, cu alocările actuale de la buget România mai are nevoie de încă 10 ani. Planul de acțiune pentru Calea ferată, adoptat de Guvernul Ciucă a fost criticat de fostul ministru Cătălin Drulă care a arătat că nu au fost alocate suficiente fonduri pentru lucrări de reînnoire.
România nu importă doar șină pentru calea ferată ci și bitum pentru drumuri. Aprox. 80 % din bitumul necesar infrastructurii rutiere (Autostrăzi și Drumuri Naționale de la CNAIR) vine din import, în special Polonia.