Aeroportul Internațional Iași și viitorul spital de urgență Iași vor avea, totuși, o conexiune rapidă la Autostrada Unirii A8. Autoritățile locale și asociațiile civice au transmis Ministerului Transporturilor/ CNAIR mai multe variante pentru a asigura legătura celor două obiective la A8, cel mai important proiect de infrastructură din regiune. Noul scenariu de lucru vine în contextul nemultumirilor pe care și Camera de Comerț și Industrie Iași le-a arătat după eliminarea bretelei dedicate din A8 către Iași și Aeroport (detalii aici).
Chiar legătura rapidă nu va fi cu bretea dedicată din A8, Compania de Drumuri și CJ Iași ar putea asigura conexiunea prin DN 24 (Drum European E 53 spre vama Sculeni), șosea care ar urma să fie modernizată prin realizarea unui acostament lărgit sau varianta de profil 2×2 (n.r acostamentul lărgit nu prezintă siguranță fără parapete sau sistem 2+1).
De la nodul rutier al Autostrăzii A8, investițiile pe DN 24 se vor face pe o lungime de 12,4 km, iar din DN 24 se va desprinde o bretea la profil de drum rapid spre Aeroport, potrivit unor precizări pe care le-a transmis activistul civic Irinel Bucur, din partea Asociației „Hai că se poate”.,
„Propunerea facuta de grupul Haicăsepoate cu privire la conectarea viitorului spital regional si a aeroportului prin CA Rosetti,adica DN24, a fost luata in calcul si inclusa in strategia Ministerului Transporturilor. Astfel, alaturi de propunerea CJ Iasi ca aeroportul sa fie conectat si printr-un alt drum de autostrada A8, adica pe undeva prin zona Aroneanu/Rediu Aldei, aceste 2 obiective vor avea astfel conexiune rapida atat cu orasul cat si 2 conexiuni cu autoatrada, una prin DN24 si nodul de la Cotu Morii (Vulturi) si unul prin drumul propus de CJ. Aici se va face un subcontract pt realizare SF si obtinere acord de mediu, subcontract semnat cu acelasi prestator daca trimite o oferta si avand la baza preturile deja specificate pt lucrari asemanatoare. Traseul in zona Horlesti ramane neschimbat si anume cel albastru ramane batut in cuie. S-a luat deja decizia la CNAIR. Nodul rutier, adica bretelele de acces si iesire pt vehicule sub 7.5t ca mai mult nu suporta drumul judetean, ramane si el acolo. Inca nu stiu ce configuratie va avea”, a transmis Irinel Bucur.
Tronsonul Târgu Neamț – Iași – Ungheni (93 km) care va avea 55 de poduri/pasaje, 2 tuneluri și 9 noduri rutiere este în etapa finală a studiilor geotehnice, estimările arătând că proiectul tehnic poate fi livrat de-abia în 2024, cu mare întârziere cauzată, în principal de dificultățile și constrângerile în alegerea traseului.
Mesajul mediului de afaceri din Iași:
„Facem un apel ferm și responsabil la toți cei ce răspund de proiectarea, avizarea și aprobarea acestei investiții capitale să mărească numărul nodurilor și drumurilor de legătură! Astfel, pentru ca traseul A8 să fie util și eficace, propunem:
– nod și drum de legătură cu Ruginoasa, localitate de cea mai mare importanță istorico-turistică.
– la nodul proiectat la Dumești-Lețcani, execuția unei bretele de legătură și cu E583.
– nod de legătura în zona DJ 248B și execuția unui drum de legătura cu Valea Lupului.
– bretea la traversarea DN 24C, în zona Popricani.
– drum de legătura din capăt Copou (La Castel), pe lângă pădurea Breazu, până la sensul giratoriu Vulturi.
– menținerea drumului de legătură pentru Aeroportul Internațional Iași. Susținem fără rezerve și inițiativa de extindere la 4 benzi în profil de drum național a șoselei de la sensul giratoriu Vulturi până la str. C.A. Rosetti și ramificația acesteia către viitorul Spital Regional de Urgență și Aeroport. Facem mențiunea că de la Iași – în spiritul altruismului istoric al acestui oraș – a plecat propunerea ca Autostrada Tg. Mureș – Iași să se modifice în Tg. Mureș – Ungheni – Chișinău”, arată Camera de Comerț și Industrie Iași.