La 104 ani de la „Marea Unire”, România încă nu a reușit să înfăptuiască Unirea și prin infrastructură modernă de transport, autostrăzi și căi ferate reabilitate. Cele trei provincii istorice, Muntenia, Moldova și Transilvania nu au asigurate conexiunile rutiere și feroviare atât de necesare pentru dezvoltarea economică, reducerea decalajului dintre regiuni și mai ales legătura cu rețeaua din Uniunea Europeană.
România încă nu are închis coridorul IV Nădlac 2 – Constanța pentru că lipsesc 130 de kilometri de autostradă (10 kilometri pe A1 Margina – Holdea și 120 km pe Sibiu – Pitești), Moldova are doar 17 kilometri de drum rapid (A7 Centura Bacău) și așteaptă lansarea primilor kilometri pe Autostrada Unirii – A8, capetele din PNRR, iar de la București la Pașcani pe A7 cei 320 de kilometri din Autostrada Moldovei pot fi terminați fără emoții în 2026 (n.r. contracte de execuție sunt semnate doar pe 4 din cele 13 loturi) dacă în cadrul CNAIR, Comisia de Evaluare lucrează cu mai multă atenție (detalii aici). Totodată, după doi ani pierduți cu Search, CNAIR face o nouă încercare pentru Studiul de Fezabilitate al Autostrăzii Brașov – Bacău, iar pentru Autostrada de pe Valea Prahovei, proiectantul Consitrans nu a reușit să prezinte o propunere care să se încadreze într-un buget rezonabil.
Dintre cele patru autostrăzi care „taie” Carpații (A1, A3, A8 și A13), doar A1 Sibiu – Pitești are toate contractele de proiectare și execuție semnate și ar putea fi terminată în 2028, termenul contractual pentru finalizarea loturilor de munte (loturile 2 și 3 cu o lungime de 68 km).
Este cel mai complex proiect de infrastructură rutieră care se construiește în România, deocamdată cu 13 kilometri pregătiți pentru inaugurare la jumătatea lunii, cu alți 30 de kilometri în lucru (lotul 5 Pitești – Curtea de Argeș) și cu lotul 4 al cărui șantier urmează să fie deschis în toamna 2023. Pe lotul 2 (Lotul MAPA) cel mai greu tronson etapa de proiectare se termină în vara anului viitor, după care urmează cel puțin patru ani (50 de luni contractual) execuția. Lotul 3, Cornetu – Tigveni (37 km), contract semnat cu Astaldi, are 12 luni termen de proiectare și 45 luni pentru execuție (proiectarea începe de-abia din 2023, deși contractul a fost semnat în august 2022).
„Se întâmplă lucruri care trebuiau să se întâmple de foarte multă vreme. Evident că răbdarea oamenilor a ajuns la o limită, greu de suportat, dar în acest sens noi facem pași, și eu zic că importanți. Pentru proiectele din județul Argeș, dacă vorbim de Autostrada Sibiu – Pitești, secțiunea 3, Cornetu – Tigveni, am semnat contractul în august (n.r. proiectare și execuție), estimăm că lucrările vor fi finalizate în jurul anilor 2027-2028. Durata contractului este de 177 de luni din care primele 12 pentru proiectare. Ordinul de începere pentru faza de proiectare a fost emis începând cu data de 1 februarie 2023”, a precizat în toamnă șeful CNAIR Cristian Pistol (detalii aici).
Așadar, 2028, în funcție de evoluția în șantier a turcilor de la Mapa-Cengiz și mai ales a italienilor de la Astaldi, poate fi un termen (optimist) pentru finalizarea primei autostrăzi care trece Carpații și închiderea coridorului Nădlac 2 – Constanța.