Un studiu realizat de cercetătorii de la Stanford indică faptul că apariția ChatGPT nu a dus la creșterea copiatului în liceele din SUA

chatgpt, inteligenta artificiala, openAI, tehnologie, viitor, chatbot Sursa foto: Unsplash / Levart Photographer

Atunci când ChatGPT a fost lansat la sfârșitul anului trecut, unele licee au elaborat rapid politici stricte pentru a le interzice elevilor să folosească puternicul instrument chatbot cu inteligență artificială, de teama trișării la teme.

Dar acum, un nou studiu realizat de cercetătorii de la Stanford arată că procentul elevilor de liceu care trișează rămâne neschimbat statistic în comparație cu anii anteriori fără ChatGPT, potrivit CNN.

Universitatea, care a realizat un sondaj anonim în rândul elevilor din 40 de licee din SUA, a constatat că aproximativ 60% până la 70% dintre elevi au avut un comportament de trișare în ultima lună, un număr care este același sau chiar a scăzut ușor de la debutul ChatGPT, potrivit cercetătorilor.

În noiembrie 2022, ChatGPT – dezvoltat de OpenAI – a devenit viral pentru că a generat în câteva secunde răspunsuri și eseuri convingătoare ca răspuns la solicitările utilizatorilor. În timp ce ChatGPT și alte instrumente de inteligență artificială similare au câștigat teren, tehnologia a stârnit unele îngrijorări cu privire la inexactitățile și la potențialul său de a perpetua prejudecățile, de a răspândi dezinformări și de a permite plagiatul.

“În timp ce în știri apar cazuri individuale alarmante despre utilizarea inteligenței artificiale pentru a trișa, vedem puține dovezi că acul s-a mișcat pentru liceeni în general”, a declarat pentru CNN Victor Lee, liderul facultății Stanford pentru inteligență artificială și educație, care a ajutat la supervizarea sondajului.

Constatările vin în contextul în care centrul de cercetare Pew a raportat recent că doar 19% dintre adolescenții cu vârste cuprinse între 13 și 17 ani au folosit platforma pentru a-și face temele de la școală. (Și doar două treimi dintre adolescenți au auzit de ChatGPT).

Lee a declarat că numărul elevilor care accesează ChatGPT s-ar putea schimba în viitor, pe măsură ce vor învăța mai multe despre această tehnologie.

De asemenea, sondajul a arătat că elevii consideră că instrumentul ar trebui să fie permis în scopuri de “inițiere” a temelor, cum ar fi solicitarea acestuia pentru a genera noi concepte sau idei pentru o temă. Cu toate acestea, majoritatea respondenților au fost de acord că nu ar trebui să fie folosit pentru a scrie o lucrare.

“Aceasta arată că majoritatea studenților doresc cu adevărat să învețe și văd IA ca pe o modalitate de a-i ajuta – spre deosebire de faptul că o văd doar ca pe un instrument pentru a “face școală” sau pentru a economisi timp pe măsură ce își îndeplinesc temele”, a declarat Denise Pope, lector principal la Graduate School of Education de la Stanford, care a contribuit, de asemenea, la supravegherea sondajului.

Potrivit cercetătorilor, printre principalele motive invocate pentru care elevii trișează se numără dificultățile de a înțelege materia, lipsa de timp pentru a face temele și sentimentul de presiune pentru a obține rezultate bune.

“Suntem doar la puțin peste un an de când ChatGPT a captat atenția publicului, așa că ar trebui să ne așteptăm cu toții la unele schimbări în timp cu școlile, munca și viața de zi cu zi”, a declarat Lee. “Multe depind de modul în care școlile aleg să abordeze IA ca subiect și ca instrument, ceea ce ar putea muta lucrurile în ambele direcții”.

Pope a spus că profesorii ar trebui să ia în considerare invitarea vocilor studenților în aceste conversații, numindu-i “perspicace și grijulii” pe tema inteligenței artificiale și a trișatului. În cadrul unei discuții recente, cercetătorii au spus că elevii au vorbit despre scopul învățării scrisului și au dezbătut ce altceva ar trebui să învețe la școală pe măsură ce IA continuă să apară. “Acest lucru ne-a permis tuturor participanților la discuție să vorbim despre rolul școlilor care merg înainte într-o lume în care IA este omniprezentă”, a spus ea.

Răspunsurile școlilor

În primele câteva luni de la lansarea ChatGPT, temerile legate de trișare au escaladat. Școlile publice din New York și Seattle au fost printre primele instituții care au interzis elevilor și profesorilor să folosească ChatGPT pe rețelele și dispozitivele districtului.

Unii instructori de la nivel de colegiu au declarat atunci pentru CNN că au trecut din nou la eseuri în sala de clasă pentru prima dată după ani de zile, iar alții au cerut eseuri mai personalizate. Alții au spus că studenților li s-a cerut, de asemenea, să filmeze videoclipuri scurte în care să elaboreze procesul lor de gândire.

În prezent, însă, tot mai multe școli încurajează și chiar îi învață pe elevi cum să folosească cel mai bine aceste instrumente. Universitatea Vanderbilt, de exemplu, este un lider timpuriu care a luat o poziție fermă în sprijinul AI generative, oferind cursuri de formare și ateliere de lucru la nivelul întregii universități pentru profesori și studenți. Un curs online de trei săptămâni, oferit în această vară, a fost urmat de peste 90.000 de studenți.

Având în vedere că tot mai mulți experți se așteaptă la aplicarea continuă a inteligenței artificiale, profesorii se tem că ignorarea sau descurajarea utilizării acesteia va fi un deserviciu pentru studenți și îi va lăsa pe mulți în urmă la intrarea pe piața forței de muncă.

“Nu poate fi ignorată”, a declarat anterior Jules White, profesor asociat de informatică la Universitatea Vanderbilt, pentru CNN. “Cred că este incredibil de important ca studenții, cadrele didactice și absolvenții să devină experți în inteligența artificială, deoarece va fi atât de transformatoare în toate industriile în cerere, astfel încât să oferim pregătirea potrivită.”

Deși există încă preocupări legate de copiat, White a declarat că el crede că studenții care doresc să plagieze pot căuta în continuare alte metode, cum ar fi Wikipedia sau căutările pe Google. În schimb, el a spus că studenții ar trebui să fie învățați că “dacă o folosesc în alte moduri, vor avea mult mai mult succes”.

Stanford oferă, de asemenea, un hub online cu resurse gratuite pentru a-i ajuta pe profesori să le explice elevilor de liceu ce trebuie și ce nu trebuie să facă în cazul utilizării inteligenței artificiale.

Între timp, cercetătorii au declarat că vor continua să colecteze date pe tot parcursul anului școlar pentru a vedea dacă vor găsi dovezi că tot mai mulți elevi folosesc ChatGPT în scopul trișării.

“Verdictul este încă în curs de stabilire, dar datele noastre actuale arată că elevii nu doresc neapărat să îl folosească pentru a scurta învățarea la fel de mult cum doresc să îl folosească pentru a-și îmbunătăți învățarea”, a declarat Pope.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: