Laboratorul criminalistic al guvernului olandez a anunțat că a decriptat sistemul de stocare a datelor de conducere al producătorului de mașini electrice Tesla, descoperind o mulțime de informații care ar putea fi folosite pentru a investiga accidente grave. Se știa deja că mașinile Tesla stochează date de la accidente, dar Institutul de Criminalistică din Țările de Jos (NFI) a declarat că a descoperit mult mai multe date decât erau conștienți anterior anchetatorii, scrie Reuters.
NFI a spus că datele decriptate arată că vehiculele Tesla stochează informații despre funcționarea sistemului său de asistență pentru șofer, cunoscut sub numele de Autopilot. De asemenea, vehiculele înregistrează viteza, poziția pedalei de accelerație, unghiul volanului și utilizarea frânei și, în funcție de modul în care este utilizat vehiculul, aceste date pot fi stocate timp de peste un an.
„Aceste date conțin o mulțime de informații pentru anchetatorii criminaliști și analiștii accidentelor de circulație și pot ajuta la o anchetă penală după un accident de trafic mortal sau un accident cu vătămare”, a declarat Francis Hoogendijk, investigator digital la NFI, într-un comunicat.
NFI a investigat o coliziune care a implicat un șofer Tesla care folosea Autopilot și o mașină în fața sa care a frânat brusc puternic.
Ancheta a arătat că șoferul Tesla a reacționat în timpul așteptat de răspuns la un avertisment de reluare a controlului mașinii, dar coliziunea a avut loc deoarece Tesla urmărea celălalt vehicul prea aproape în trafic aglomerat.
„Asta o face interesantă, pentru că cine este responsabil pentru distanță: mașina sau șoferul?” a spus investigatorul NFI Aart Spek.
NFI a spus că Tesla criptează datele de conducere codificate pentru a-și păstra tehnologia în siguranță față de alți producători și pentru a proteja confidențialitatea șoferului. Proprietarii de mașini își pot solicita datele, inclusiv filmările camerei, în caz de accident.
La începutul acestui an, Tesla a declarat că a înființat un site în China pentru a stoca datele auto la nivel local, deoarece producătorii de autovehicule au fost supuși unui control din ce în ce mai mare asupra modului în care gestionează informațiile colectate de camerele și senzorii vehiculelor.
NFI a constatat că Tesla a respectat solicitările de date din partea autorităților olandeze, dar a omis o mulțime de date care s-ar fi putut dovedi utile.
„Totuși, Tesla furnizează doar un anumit subset de semnale, doar cele solicitate, pentru un anumit interval de timp, în timp ce fișierele jurnal conțin toate semnalele înregistrate”, se arată în raportul NFI.
Prin decriptarea codului Tesla, NFI știe acum mai multe despre ce fel de date stochează producătorul de automobile și pentru cât timp, permițând cereri de date mai detaliate, a spus Hoogendijk.
„Nu poți revendica ceea ce nu știi, așa că este util să știm acum ce se mai stochează”, a spus el.
Hoogendijk a adăugat că acest lucru se aplică și altor producători de automobile, deoarece anchetatorii pur și simplu nu știu cât și ce fel de date stochează producătorii și pentru cât timp.
Tesla are acces de la distanță la date, a spus laboratorul, care sunt încărcate periodic din mașini și utilizate de companie pentru îmbunătățirea produselor sau pentru a remedia defecțiuni.
NFI a declarat că a obținut date de la modelele Tesla 3, S, Y, X și a împărtășit rezultatele la o conferință a Asociației Europene pentru Cercetarea Accidentelor, astfel încât alți analiști de accidente să le poată folosi.
În august, Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi (NHTSA) a deschis o anchetă oficială pentru sistemul Autopilot al Tesla în 765.000 de vehicule din SUA, după o serie de accidente în care au fost implicate modele Tesla și vehicule de urgență.
Până în prezent, NHTSA a identificat 12 accidente care au implicat vehicule Tesla care utilizează sisteme avansate de asistență pentru șofer și vehicule de urgență. NHTSA a spus că majoritatea incidentelor au avut loc după lăsarea întunericului.