UE lansează miercuri pachetul mamut „Fit for 55”, cel mai ambițios proiect din lume pentru schimbare climatică / Ce înseamnă pentru România

energie, schimbari climatice, natura, vreme Sursa foto: Pexels

Comisia Europeană va lansa miercuri cel mai ambițios pachet legislativ din lume în materie de schimbări climatice, cu o serie de politici care ar putea remodela viața de zi cu zi, de la sfârşitul automobilelor pe benzină sau o taxă pe kerosen în transportul aerian la reforma sistemului de comercializare a certificatelor de emisii.

Intitulat „Fit for 55”, pachetul de legi referitoare la energie și climă este planul UE de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu 55% până în 2030 și de a ajunge la neutralitate climatică până în 2050.

Pachetul constă din 13 propuneri legislative – unele noi și altele revizuiri ale legilor existente.

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

Schimbările vor avea impact atât asupra oamenilor, cât și asupra business-urilor. Reducerea rapidă a emisiilor va necesita așadar o revigorare dramatică a modului în care oamenii conduc, își izolează casele, produc lucruri precum oțel și ciment, modul în care sunt gestionate pădurile și terenurile și multe altele.

Politico a realizat o sinteză cu cele mai importante 5 lucruri de știu despre „Fit for 55”.

  1. „Înverzirea” mașinilor, navelor și avioanelor

Transportul reprezintă aproximativ un sfert din emisiile de gaze cu efect de seră ale UE. Și, spre deosebire de alte sectoare precum energia și industria, emisiile cresc. Comisia estimează însă că ele vor trebui să scadă cu 90% până la mijlocul secolului.

Asta face ca mașinile să fie o țintă importantă. Pachetul va veni cu obiective mai ambițioase decât cele actuale de reducere a emisiilor cu 37,5% până în 2030. Oficialii UE se gândesc dacă să stabilească un obiectiv de neutralitate odată cu anul 2035 și să crească obiectivul existent pentru 2030 la 60%.

Dacă se va ajunge la mașini cu emisii zero, va fi nevoie de un salt uriaș al stațiilor publice de reîncărcare și alimentare – de asemenea, parte a Fit for 55.

Pachetul include, de asemenea, măsuri pentru a crește utilizarea combustibililor durabili în aviație și pentru a reduce emisiile maritime – care vor avea un impact prin scumpirea zborurilor și creșterea prețurilor mărfurilor expediate pe mare.

  1. Preț pe poluare

Principalul vehicul pentru evaluarea poluării este Sistemul de comercializare a emisiilor (ETS), care stabilește momentan cine primește permise pentru emisii de carbon, cine le primește gratis și care este prețul certificatelor de emisii. Este o schemă ce cuprinde peste 11.000 de centrale electrice și instalații industriale, precum și companii aeriene, acoperind aproximativ 40% din gazele cu efect de seră ale blocului european.

După ani întregi de prețuri foarte mici, prețurile au urcat anul acesta la peste 50 de euro pe tonă de carbon emis, din cauza unui amestec între reforme și presiunea unei legislații climatice mai dure.

„Fit for 55” va duce probabil la reducerea numărului de permise pentru emisii de carbon, limitarea permiselor gratuite și extinderea schemei către noi părți ale economiei, cum ar fi transportul maritim și impunerea unor condiții mai dure pentru aviație.

Extinderea certificatelor de emisii de carbon către transportul rutier și construcții, în special, creează o problemă, mai ales pentru țările cu emisii ridicate precum Polonia sau Luxemburg, acestea fiind îngrijorate că prețurile mai mari ale combustibilului vor afecta puternic economiile și oamenii.

  1. Războaiele cu carbonul de la frontieră

Prețurile ridicate ale carbonului în UE creează pericolul așa-numitei relocări de carbon – un termen care descrie situația în care producătorii se mută în țări cu reguli mai slabe și apoi transportă bunuri înapoi în UE.

Planul UE de a opri acest lucru se numește mecanismul de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon. Potrivit unui proiect pentru o taxă în acest sens obținut de Politico, Fit for 55 va sugera că UE va pune o taxă pe importurile de oțel, aluminiu, ciment, îngrășăminte și electricitate, care urmează să fie introdusă treptat începând cu 2023. Taxa ar reflecta prețurile ETS.

Acest lucru va duce la o ruptură a relațiilor cu Statele Unite, care nu au un preț național al carbonului și creează panică în rândul vecinilor UE, cum ar fi Turcia și Ucraina – care vor fi lovite puternic.

De asemenea, companiile din UE fac lobby frenetic pentru ca Comisia să nu pună capăt permiselor gratuite pentru industriile cu consum intensiv de energie, precum oțelul sau cimentul.

  1. Mai multă energie regenerabilă

„Fit for 55” înseamnă, de asemenea, un mare impuls pentru sursele regenerabile de energie.

Pachetul va crește ținta de energie regenerabilă a blocului european de la 32% în prezent până la 40% pentru anul 2030. Vor exista propuneri de reducere a birocrației, care vor facilita obținerea permiselor și conectarea la rețea pentru proiectele eoliene și solare.

Bruxelles va lua în calcul, de asemenea, utilizarea biomasei verzi, care constituie cea mai mare parte a surselor regenerabile de energie din UE, va stimula utilizarea surselor regenerabile de energie în clădiri și va extinde stocarea pentru a amortiza fluctuațiile de energie regenerabilă.

Pachetul va introduce, de asemenea, o reglementare pentru renovarea clădirilor și pregătirea caselor pentru șocuri climatice mai frecvente.

  1. Evitarea unor blocaje populiste

Imaginile protestelor organizate de vestele galbene în Franța sunt încă destul de proaspete, așa că Fit for 55 va încerca să împartă reducerile și costurile emisiilor în întregul bloc, fără a declanșa o reacție populistă.

Pentru a atinge obiectivul de reducere a emisiilor de 55%, țările UE vor trebui să reducă emisiile cu aproximativ 10 puncte procentuale peste obiectivul actual, potrivit calculelor Comisiei. Cu toate acestea, țările nu vor să primească obiective naționale mai ridicate (precum și nepopulare și costisitoare) în temeiul Regulamentului privind partajarea eforturilor.

Ce impact are în România?

Per total, România pornește de la premise bune pentru îndeplinirea acestor ținte, însă există anumite sectoare unde ar putea apărea probleme.

„România este în top 5 mondial la decuplarea creșterii economice de emisii. Este țara din Europa Centrală și de Est cu cea mai multă energie regenerabilă și cu cele mai puține tone de CO2 per capita. Mai este mult de făcut, însă trebuie să fim consțienți de unde plecăm”, afirmă fostul ministrul al Energiei Răzvan Nicolescu.

În schimb, Iulian Iancu, preşedintele preşedintele Comitetului Naţional Român al Consiliului Mondial al Energiei (CNR-CME), este de părere că România va fi cea mai afectată de pachetul UE Fit for 55 pentru reducerea emisiilor de carbon, iar în urma aplicării acestui plan va creşte foarte mult numărul consumatorilor vunerabili, scrie Financial Intelligence.

În schimb, în luna martie a acestui an, România, alături de Cehia, Franța, Ungaria, Polonia, Slovacia și Slovenia, au trimis o scrisoare comună către CE privind rolul energiei nucleare în politica UE privind clima și energia.

De asemenea, potrivit unui studiu recent, România, alături de Bulgaria, Cehia, Polonia și trebuie să-și intensifice obiectivele regenerabile incluse în planurile lor naționale de energie și climă pentru ca UE să atingă noul obiectiv de reducere de cel puțin 55%, iar obiectivul ungar este pus la îndoială de către Comisia Europeană.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: