Autoritățile din Ucraina au permis Ministerului Transporturilor din România să înceapă măsurători pentru adâncimea Canalului Bîstroe și a Brațului Chilia din 15 martie, a anunțat vineri, după o întâlnire a experților din cele două țări, Ministerul de resort din România. Măsurătorile vor dura 10 zile, iar partea ucraineană va asigura securitatea personalului și a navelor românești : ,,Astăzi, 3 martie 2023, a avut loc o întâlnire tehnică, în format videoconferință, la nivel de experți între partea română și cea ucraineană. Întâlnirea a fost coordonată la nivel de secretari de stat ai ambelor părți. Participanții au convenit ca partea română să înceapă măsurătorile pe brațul Chilia și canalul Bâstroe din data de 15 martie 2023. Totodată, s-a stabilit ca punct unic de contact câte un expert al fiecărei părţi. Aceștia se vor întâlni luni, 06 martie 2023 pentru a stabili detaliile planului de efectuare a măsurătorilor pe Brațul Chilia și pe Canalul Bâstroe, acestea fiind estimate să dureze 10 zile. Cele două părți au convenit că este cea mai bună soluție care să clarifice informațiile contradictorii pe tema dragării Canalului Bâstroe și a Brațului Chilia. Partea română și-a arătat disponibilitatea ca la aceste măsurători să fie prezenți și specialiști din Ucraina, dar și ai unor instituții terțe. Partea ucraineană va asigura securitatea navelor și personalului românesc, pe toată perioada activităţilor de măsurare.”
Vineri, specialiști din Ministerul Transporturilor, de Externe și de la Ministerul Mediului au avut o video conferință privind problema dragării Canalului Bîstroe despre care partea română a susținut că ar putea afecta mediul din Delta Dunării.
Trei nave ale Administrației Fluviale Dunărea de Jos Galați sunt pregătite cu echipament specific și așteaptă aprobarea părții ucrainene pentru a începe măsurători ale adâncimii Canalului Bîstroe, anunța în urmă cu o săptămână ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu în prima reacție oficială a ministerului de resort după ce Președintele Iohannis a criticat politicienii care au anunțat lucrările de dragare ale Canalului, dar fără să verifice exact situația și fără să dea curs solicitării autorităților din Ucraina care au cerut discuții la nivel de experți cu Ministerul Transporturilor, Mediului și Externelor din România.