Trenuri cu hidrogen. Ministerul Transporturilor susține că investiția de 174 milioane euro va dubla numărul de călători cu trenul

tren hidrogen alstom Sursa foto: Alstom

Ministerul Transporturilor susține că, prin achiziția a 12 trenuri de hidrogen în valoare de 174 de milioane de euro, aproape se va dubla numărul de călători cu trenul, de la 1,89 milioane călători pe an, la 3,28 milioane de călători pe an, prevede nota de fundamentare a prin care Guvernul justifică investiția.

Guvernul discută, miercuri, în ședință, nota de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea proiectului de investiţii „Achiziție 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen”.

Potrivit acesteia, în ultimii 15 ani, în România, nu s-au făcut achiziții publice de material rulant nou destinate transportului feroviar public de călători, operatorul de transport feroviar de călători cu capital de stat nu a achiziționat și nu are în parcul activ un număr suficient de material rulant care să deservească publicul călător, iar operatorii de transport feroviar de călători cu capital privat, care au intrat pe piața de transport feroviar din România, au achiziționat numai material rulant second hand, cu o vechime considerabilă, care nu mai corespunde din punct de vedere al cerințelor europene de calitate și siguranță.

Guvernul susține că introducere a automotoarelor în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen nu reprezintă o soluție pentru anularea programelor de electrificare în România ci doar o alternativă ecologică la transportul cu tracțiune diesel de pe liniile încă neelectrificate. Rețeaua feroviară publică din România are, la nivelul anului 2021, o lungime de aproximativ 10.500 km, din care 64% sunt neelectrificați, tracțiunea electrică în sistem „clasic” de alimentare catenară-pantograf nefiind posibilă.

O serie de magistrale care deservesc în mod direct reședințe de județ nu sunt electrificate. De exemplu, municipiile Alexandria, Baia Mare, Botoșani, Giurgiu, Pitești, Oradea, Râmnicu Vâlcea, Satu Mare, Sibiu, Slatina, Târgoviște, Tîrgu Mureș, Tulcea, Zalău, Vaslui sunt deservite de linii exclusiv neelectrificate, tracțiunea trenurilor fiind asigurată de vehicule bazate pe motoare cu ardere internă a motorinei.

174 de milioane de euro este valoarea de piață estimată pentru achiziția celor 12 rame noi cu hidrogen pe care Autoritatea pentru Reformă Feroviară le va cumpăra cu finanțare prin PNRR, după cum a scrie Economedia AICI.

Prin PNRR, se alocă 300 de milioane de euro pentru achiziția ramelor cu hidrogen și reparații/reînnoiri pe mai multe linii de cale ferată: București – Pitești sau Reșița – Voiteni. Pe lângă cele 174 de milioane de euro fără TVA doar pentru materialul rulant, aproape un miliard de euro este costul estimat pentru reparații, mentenanță și alimentarea cu hidrogen pentru 360 de luni (30 de ani, durata de viață a ramelor).

Proiectul vizează creșterea calității serviciilor de transport feroviar de călători, inclusiv prin creșterea frecvenței trenurilor de peste două ori (de la 1,53 Mil trkm/an la 3,10 Mil tr-km/an). Proiectul asigură, astfel, creșterea mobilității persoanelor și contribuie la
asigurarea dreptului la acces pe piața muncii și educației. Peste 3,29 Mil călători/an vor folosi trenurile din proiect, comparativ cu 1,89 Mil călători/an, cât ar utiliza serviciile feroviare în absența noilor vehicule.

Pe ce linii vor circula trenurile cu hidrogen: 

Magistrala 300 – București Gara de Nord – Chitila;
– Linia 700 T1 – Ramificație Aeroport T1 – Aeroport Henri Coandă T1;
– Magistrala 700 – București Nord – Ramificație Aeroport T1;
– Magistrala 101 – București Nord – Titu – Pitești – Craiova;
– Linia 104 – Titu – Târgoviște;
– Linia 106 – Pitești – Curtea de Argeș.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: