Trenuri cu hidrogen în România: S-a lansat a doua licitație pentru 12 trenuri cu hidrogen. Contract de 800 de milioane de euro prin PNRR

CFR Călători ofertă modernizare 27 vagoane Sursa foto: Facebook/CFR Călători

A doua licitație a ARF pentru 12 trenuri cu hidrogen a fost lansată în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, valoarea contractului pentru cele 12 unități care se vor cumpăra cu bani din PNRR fiind cuprinsă între 500 și 800 milioane de euro. Producătorul va asigura serviciile de întreținere și alimentare pentru 15 ani cu posibilitatea dublării perioadei până la 30 de ani.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a anulat prima licitație pe 7 februarie 2023 după ce niciun producător nu a depus ofertă, iar ulterior a lansat o consultare de piață pentru a răspunde neclarităților și solictărilor producătorilor, mai ales în ceea ce privește instalațiile, producția și transportul de hidrogen, România neavând o legislație pentru acest combustibil.

Noua procedură de achiziție se desfășoară cu Clauză Suspensivă, iar contractul trebuie semnat până la vară conform termenelor din PNRR. Mai mult, livrarea nu poate depăși august 2026, borna din PNRR.

„Autoritatea pentru Reformă Feroviară – A.R.F. intenționează să realizeze, prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Achiziția a 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen achiziționarea serviciilor de mentenanță și reparații a acestora, și achiziționarea serviciilor de alimentare cu hidrogen. Achiziția va consta în: A) PRODUSE: 1) 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, conform cerințelor minimale specificate în Caietul de Sarcini (CS); 2) Alte dotări și accesorii, conform cerințelor specificate în CS. B) SERVICII: 1) Mentenanță și reparații pentru o perioadă de 15 ani. Serviciile sunt necesare funcționarea respectivelor automotoare, conform cerințelor specificate în CS; 2) Servicii de alimentare cu hidrogen pentru o perioadă de 15 ani. 3) Instruirea personalului în ceea ce privește exploatarea, operarea RE-H și aplicațiilor software; 4) Transportul, asigurarea, punerea în funcțiune, asistența tehnică în perioada de garanție. Având în vedere prevederile art. 221, alin. (1), lit. a) din Legea nr. 98/2016, actualizată, privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, a art. 72, alin(1), lit. (a) din Directiva 2014/24/UE și concluziile studiului de fezabilitate în contractul de achiziție va fi prevăzută o CLAUZĂ de REVIZUIRE, posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanță cu încă 15 ani (15 ani +15 ani) și posibilitatea suplimentării serviciilor de alimentare cu încă 15 ani (15 ani +15 ani) conform cerințelor CS. Suplimentarea cantitatilor achizitionate va putea fi făcută fără organizarea unei proceduri competitive, prin incheierea unor acte adiționale la contractul de achiziție”, arată anunțul din SEAP.

Programul de livrare pentru primul tren este cuprins între 18 și 24 de luni de la semnarea contractului în timp ce termenul de livrare pentru întregul lot (12 unități) este cuprins între 24 și 33 de luni de la semnarea contractului cu o cadență de cel puțin 2 rame/lună. Este prima licitație pentru rame electrice pe bază de pile de hidrogen, trenurile finanțate prin PNRR urmând să circule exclusiv pe linii neelectrificate de scurt și mediu parcurs precum București-Otopeni, București – Pitești – Craiova sau București – Târgoviște.

Ofertele pot fi depuse până pe 8 mai, iar contractul are o durată de 213 luni, 3 livrare și 15 ani garanție.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. “…dincolo era mai ieftin.”

    Pt. cine stie un bob de fizica-chimie, hidrogenul nu e rentabil, momentan, pe foaie.

    E nevoie de supra-productie de energie pe regenerabile deci deja vorbim de alte veacuri..

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.