Autoritatea pentru Reformă Feroviară a publicat în SEAP un anunț de consultare a pieței înainte de lansarea unei noi licitații pentru achiziția trenurilor cu hidrogen, investiție care poate ajunge la peste 4 miliarde de lei cu finanțare din PNRR. Licitația lansată în octombrie 2022 pentru 12 rame cu hidrogen a fost anulată marți, 7 februarie, pentru că niciun producător nu a depus ofertă. Anularea licitației, adică lunile pierdute la prima procedură, este un eșec major pentru ARF care riscă să rateze finanțarea prin PNRR (detalii aici). Pe de altă parte, termenul de livrare de 24 de luni este restrictiv, iar stațiile de alimentare cu hidrogen ridică o serie de probleme, tehnologia fiind incipientă în Occident, cu atât mai mult pentru România.
Consultarea pieței este deschisă până la 20 februarie, a transmis ARF.
„Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că astăzi, 08 februarie 2023, a publicat în platforma de achiziții publice SEAP, un anunț de consultare a pieței pentru a se obține elementele suplimentare necesare actualizării documentației de atribuire pentru achiziția a 12 rame electrice cu hidrogen pentru lung parcurs (H-EMU) destinată transportului feroviar de călători și o cotație pentru mentenanța acestora, inclusiv o cotație pentru serviciile de alimentare cu hidrogen, necesare funcționării acestora. Menționăm că acest obiectiv de investiții este finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Astfel, prin acțiunea de consultare a pieței se dorește obținerea de următoarele informații:
a) termenul de livrare pentru primul tren, respectiv termenul de livrare pentru întrega cantitate, de la semnarea contractului;
b) condițiile de accesibilitate pentru persoanele cu mobilitate redusă;
c) elemente privind amplasarea depoului/depourilor de mentenanță si a stației/stațiilor de alimentare cu hidrogen.
Procedura de consultare a pieței se va desfășura online, iar operatorii economici interesați pot transmite răspunsurile/propunerile justificate, precum și orice recomandări, opinii și sugestii pe adresa de email: office@arf.gov.ro, până la data de 20.02.2023. Ulterior procesului de consultare, ARF va relansa, cu maximă celeritate, procedura de achiziție a ramelor electrice cu hidrogen, în conformitate cu prevederile legale in vigoare”, a transmis ARF.
Valoarea maximă pentru cele 12 rame era (la licitația anulată) de aproape 900 de milioane de lei, diferența până la 2,4 respectiv 4,2 miliarde lei fiind perioada de întreținere, de 15 sau cel mult 30 de ani. Programul de livrare pentru primul tren este cuprins între 18 și 24 de luni de la semnarea contractului în timp ce termenul de livrare pentru întregul lot (12 unități) este cuprins între 24 și 33 de luni de la semnarea contractului cu o cadență de cel puțin 2 rame/lună. Este prima licitație pentru rame electrice pe bază de pile de hidrogen, trenurile finanțate prin PNRR urmând să circule exclusiv pe linii neelectrificate de scurt și mediu parcurs precum București-Otopeni, București – Pitești – Craiova sau București – Târgoviște.