Express-ul European, trenul „Connecting Europe Expres”, ajunge astăzi în România, parte a unui traseu de peste 20.000 kilometri, în 26 de ţări şi opriri în peste 100 de localităţi.
Trenul va intra în România pe la Giurgiu, dar nu merge pe ruta directă spre Bucureşti pentru că Podul peste Argeş de la Grădiştea s-a prăbuşit în 2005, iar reparaţiile au început de-abia în această toamnă, după 16 ani de aşteptare.
Starea precară a infrastructurii feroviare din România este cunoscută şi explică interesul încă redus pentru călătoria cu trenul. „România este îngrozitor de în urmă. Nu s-a investit nimic. Din 2007 şi până în prezent România a avut 5 miliarde de euro, fonduri europene pentru a moderniza liniile de tren dar a reuşit să reabiliteze doar 500 de kilometri. În exerciţiul financiar trecut au fost fonduri multe, din 900 de milioane de euro noi am cheltuit doar 4 % din cauza litigiilor. Sper să reuşim să facem şi lucrările pentru a nu pierde banii”, (n.r reţeaua având aprox. 11.000 km.) a spus ieri, la Digi 24, comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean.
De altfel, singura magistrală unde acum se fac lucrări de reabilitare prin programul European CEF (Connecting Europe Facility) este Braşov – Sighişoara – Curtici, iar pe linia Bucureşti – Giurgiu refacerea este finanţată de la Bruxelles cu aproape 100 de milioane de euro.
Ministrul interimar al Transporturilor şi Infrastructurii, Dan Vîlceanu, va fi prezent, astăzi, în Gara de Nord la sosirea trenului „Connecting Europe Express”, eveniment la care va participa şi comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean.
Trenul va ajunge în Gara de Nord din Bucureşti la ora 12.20 şi va pleca mâine dimineaţă spre Braşov. Spre deosebire de liniile din Occident, unde viteza medie a depăşit 100 km/h, în România va rula pe tronsoane neelectrificate şi cu o viteză care nu va depăşi 50-60 km/h.
Sunt de fapt, trei trenuri- simbol care trebuie să contribuie la realizarea spaţiului unic feroviar al Uniunii Europene, spune comisarul Adina Vălean, într-un comunicat de presă al Comisiei Europene în România.
„Sunt bucurosă că trenul Connecting Europe Express ajunge şi în România, cea mai importantă „staţie” pentru mine. E un tren experiment, un tren laborator, care ilustrează nu numai avantajele transportului feroviar, ci şi obstacolele pe care trebuie să le depăşim pentru a avea un spaţiu unic feroviar european. România trebuie să accelereze investiţiile în infrastructura de cale ferată, pentru o mai bună conectivitate cu celelalte state membre ale Uniunii Europene”, Adina Vălean.
Connecting Europe Expres a plecat din Lisabona pe 2 septembrie şi va ajunge la Paris, destinaţia finală pe 7 octombrie.
Vezi traseul aici.