Anul trecut, volumul total de înmatriculări auto a fost la cel mai scăzut nivel din 1985, cu 11,75 milioane de mașini noi. Criza de semiconductori a fost chiar mai dăunătoare industriei decât restricțiile impuse pe fondul pandemiei din 2020. Scăderea pieței a adus la lumincă producători mai discreți, inițial, precum Tesla, Hyundai sau Dacia. De altfel, producătorul român avut o performanță remarcabilă, cu Dacia Sandero pe locul III la înmatriculări și Duster pe locul 15.
Al doilea val al crizei a început în iulie, deoarece volumul a început să scadă cu o rată de două cifre comparativ cu 2020. În decembrie 2021, înmatriculările au totalizat 949.252 de unități, în scădere cu 22% față de aceeași lună din 2020 și cu 25% mai puțin decât în decembrie 2019, chiar înainte ca pandemia să apară.
„Criză după criză au avut un impact negativ asupra cererii și înregistrărilor de pe piață. Incertitudinea continuă a pandemiei de COVID-19, alături de deficitul prelungit de semiconductori a creat o furtună perfectă pentru OEM anul trecut”, spune Felipe Munoz, analist global la JATO Dynamics.
În timp ce unele piețe cheie au reușit să mențină nivelurile observate în 2020, analiza JATO indică faptul că dificultățile cu care se confruntă piața germană au fost un factor major al rezultatelor slabe înregistrate în UE.
Germania a înregistrat o scădere semnificativă a volumului comparativ cu 2020 și cele mai proaste rezultate din 1985. A fost, de asemenea, cel mai rău an pentru înmatriculările de mașini noi în Austria din 1984, în Belgia din 1995 și în Țările de Jos din 1980.
În ciuda rezultatelor generale slabe, criza actuală a creat o oportunitate pentru vehiculele cu emisii scăzute.
„Pentru o mare parte a anului, a fost mai ușor să cumperi mașini electrice decât pe benzină, având în vedere timpii mai scurti de livrare pentru aceste vehicule și datorită stimulentelor generoase acordate de guverne”, continuă Munoz.
Consumatorii și-au îndreptat din ce în ce mai mult atenția către alternativele pur electrice și hibride plug-in, permițând acestor vehicule să atingă noi recorduri de volum și cotă de piață. În 2021, industria a înregistrat 2,25 milioane de unități reprezentând 19% din piață. În timp ce mașinile diesel au reprezentat 21,7% din piață, este probabil ca acestea să fie vândute mai slab de cât vehiculele electrice în 2022.
Câștiguri pentru Hyundai și Toyota
Anul trecut Hyundai-Kia a reușit să-și sporească prezența în Europa datorită ofertei sale de modele SUV și EV competitive. Aceste mărci și-au văzut cota de piață crescută cu aproape două puncte, de la 6,7% în 2019, la 8,6% în 2021.
De asemenea, a fost un an puternic pentru Toyota, cu 1,4 puncte de cotă, datorită în mare parte ultimei generații de Toyota Yaris, care a ajuns în top 10 în 14 țări. În ciuda acestor progrese, Tesla, BMW Group și Volkswagen Group au reușit încă să câștige tracțiune în ultimii doi ani.
În ciuda problemelor de disponibilitate în curs de desfășurare la dealeri, consumatorii europeni au continuat să treacă de la vehiculele tradiționale, cum ar fi hatchback-urile, sedanurile și MPV-urile, la SUV-uri. Aceste vehicule au continuat să funcționeze bine datorită apariției noilor modele electrificate.
Anul trecut, înmatriculările de SUV-uri au totalizat 5,34 milioane de unități, în creștere cu 11% față de 2020 și în scădere cu 12% față de 2019. Cota de piață a acestor vehicule a crescut de la 38,2% în 2019 și 40,3% în 2020, la 45,5 % anul trecut. Aceasta este cea mai mare cotă de piață pentru SUV-uri din Europa și reduce diferența față de SUA. Evident, împingerea în față a SUV-urilor ține de marja lor de profit mai mare, dar producătorii ignoră impactul asupra mediului, SUV-urile fiind mai costisitoare din toate punctele de vedere, indiferent de variantă, cu motor clasic, cu aprindere, sau electric.
Anul trecut, Volkswagen Group a fost cel mai mare vânzător de SUV-uri din regiune, deoarece unul din patru vehicule înmatriculate a fost produs de producătorul german. Comparativ cu 2019, volumul SUV-urilor a scăzut doar marginal (-2%), în timp ce cel mai apropiat concurent al Volkswagen, Stellantis, a înregistrat o scădere a volumului cu 24%. Volkswagen a fost, de fapt, cel mai mare câștigător al cotei de piață între 2019 și 2021, urmat de Hyundai-Kia și Daimler.
În schimb, Stellantis a înregistrat cea mai mare scădere a cotei de piață, urmată de Renault Group și Nissan Group. Dacia, cu 406.000 de înmatriculări s-a situat pe locul 15 pe continent, depășid mărci solide, precum Seat, Volvo sau Nissan.
Clasamentul SUV-urilor pe model a fost condus de Peugeot 2008, depășind Renault Captur care a condus piața în 2020. Anul 2008 a înregistrat cea mai mare creștere a cotei de piață a oricărui SUV între 2019 și 2021, excluzând modelele care nu erau disponibile în urmă cu doi ani. Nu a fost însă singurul SUV care a înregistrat o creștere de două cifre din 2019: Volkswagen T-Cross, Volvo XC40, Toyota RAV4, Kia Niro și Nissan Juke au urcat și ele în clasament.
Volkswagen Golf, din nou cea mai bine vândută mașină din Europa, dar pentru cât timp?
Clasamentul general pe model a înregistrat câteva schimbări semnificative, dar a confirmat Volkswagen Golf drept cea mai populară mașină nouă din Europa. Compactul s-a menținut pe primul loc, în ciuda provocărilor majore în ceea ce privește producția și creșterea concurenței interne.
Anul trecut, Golf a înregistrat 205.408 de noi înmatriculări – cu mai puțin de 10.000 de unități în fața lui Peugeot 208 pe a doua poziție. Cu o scădere a volumului cu 28% față de 2020 și cu 50% față de 2019, este clar că concurenții se apropie rapid. Compactul german este lider pe piața europeană din 2008, dar popularitatea tot mai mare a SUV-urilor mici și compacte, împreună cu mai multă concurență internă, i-au afectat performanța. În 2008, cota sa de piață în Europa a fost de 3,16%, însă anul trecut aceasta a scăzut la 1,75%.
Scăderea popularității Golf e cauzată și de lipsa unui model electrificat disponibil. Pe măsură ce tot mai mulți consumatori caută să treacă la vehiculele electrice, ei optează în schimb pentru ID.3, al treilea cel mai bine vândut BEV din Europa în 2021.
Remarcabil, dar frustrant, Dacia Sandero a pierdut la mustață locul II, la diferență de 77 de mașini înmatriculate față de Peugeot 208.
Tesla Model 3 continuă să câștige teren
Cota de piață a Tesla s-a dublat între 2019 și 2021. Anul trecut, producătorul american a înregistrat mai multe vehicule noi decât alte mărci precum Land Rover sau Jeep – ambele printre liderii de pe piața SUV-urilor. Între 2020 și 2021, a reușit să vândă mai mult decât Mazda, Mitsubishi și a fost aproape de a depăși Mini.
Datorită succesului modelului 3, volumul Tesla a crescut de la 29.300 de unități în 2018 la aproape 168.000 anul trecut. Modelul 3 nu a fost doar cea mai vândută mașină electrică din Europa, dar și-a asigurat un loc în top 20 al clasamentului general al modelelor.
Au fost înmatriculate mai multe unități ale Model 3 decât ale Peugeot 3008, Volkswagen Tiguan și Fiat Panda. A ajuns în top 10 în 5 țări: Austria, Germania, Norvegia, Elveția și Marea Britanie.