Tirrena Scavi bate pasul pe loc pe Centura Timișoara Sud. Ce se întâmplă cu șantierul dacă Ministerul Transporturilor decide rezilierea contractului

Centura Timișoara Sud / Sursa foto: DRDP Timișoara

Constructorul Tirrena Scavi (Italia) a bătut pasul pe loc pe șantierul centurii Timișoara Sud, progresul fizic în ultimele trei luni fiind de aprox. 5 %, foarte puțin pentru perioada sezonului de construcții. Tirrena Scavi are trei lucrări majore în România  : primul lot al Drumului Expres Craiova -Pitești (oficial, cu lucrări suspendate), modernizarea Centurii București Nord, sectorul DN 2- A 2 cu Pasajul Cernica, de asemenea cu lucrări blocate și Centura Timișoara Sud, proiect ajuns la doar 55 % și termen de finalizare sfârșitul anului, imposibil de respectat. Toate aceste șantiere sunt practic blocate/întârziate din cauza dificultăților financiare ale constructorului. În acest ritm, Ministerul Transporturilor riscă să piardă banii europeni din POIM, perioada de finanțare fiind până în decembrie 2023. Fazarea pe POT înseamnă, în esență, tot o pierdere a finanțării. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu (deputat de Timiș) a amenințat de mai multe ori că se va ajunge la rezilierea contractului dacă antreprenorul nu se mobilizează pe șantier

CNAIR, prin Regionala de Drumuri Timișoara a prezentat situația Centurii Timișoara Sud : ,,În ciuda solicitărilor beneficiarului – CNAIR- DRDP Timișoara – de a se asigura o mobilizare mai mare și o programare mai eficientă a lucrărilor pe șantierul centurii de sud a Timișoarei, antreprenorul Tirrena Scavi continuă cu un ritm scăzut al lucrărilor și numai pe anumite secțiuni ale traseului. Stadiul fizic al lucrării este de 54,5%. Ca tip de lucrări executate în luna august amintim: decopertare de strat vegetal în zona Urseni, umpluturi pentru fundație în zonele Freidorf și Urseni – Rudicica, strat de formă, fundație de balast și fundație de piatră spartă în zona localității Moșnița Nouă, lucrări la structurile pasajelor și podurilor (zonele Chișoda, Moșnița Nouă și Ghiroda), precum și la rampe de acces în zona Ghiroda.”

Cum se poate ajunge la reziliere și variantele pentru a preluarea lucrărilor fără licitație 

Compania de Drumuri putea rezilia contractul pentru centura Timișoara Sud încă din primăvară, la expirarea celor 24 de luni stabilite pentru execuție ( ordinul de începere s-a dat în martie 2020). De asemenea, la sfârșit de toamnă, este posibil ca antreprenorul să primească al treilea certificat negativ (primul a fost emis în iunie) situație care permite CNAIR să rezilieze contractul de 272 mil. Lei. Dacă se ajunge în acest scenariu, atunci legislația permite Companiei de Drumuri să continue lucrările cu antreprenorii clasați pe următoarele locuri în procedura de achiziție, evident dacă aceștia doresc intrarea în contract. (modelul polonez, detalii aici).

(n.r rezilierea unui contract atât de important se face doar cu acceptul ministrului Transporturilor.)

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: