Ține pasul cu digitalul. Ce s-a mai întâmplat în tehnologie, o retrospectivă făcută de Alex Curtașu

Alex Curtașu, GUN Media 3

Dacă acum 2-3 ani mi-ai fi spus că pot să vorbesc cu Dame Judi Dench, aș fi zis că sunt subiectul unei glume. Realitatea este că azi o pot face, pentru că Meta a lansat un chatbot AI cu voci de vedete, printre care Judi Dench și John Cena.

Cursa AI se strânge tot mai tare, cu funcții noi, acolo unde ne-am fi așteptat cel mai puțin, dar și cu jucători noi în piață, gata să intre în competiție cu deschizătorii de drum din Artificial Intelligence. În paralel, marile companii din Social Media vin cu inovații care vor impacta segmentele de eCommerce sau content creation, iar publicul țintă va fi fidelizat prin noile facilități dezvoltate de Meta, TikTok sau LinkedIn.

Am adunat și explicat cele mai relevante tendințe și cele mai recente știri din digital, care ne dau semnale că piața este mai mult decât activă, nu există saturație, ci, din contră, un apetit tot mai mare pentru dezvoltarea unor zone de care acum 5, 10 ani, lumea știa prea puțin, spre deloc.

Social Media, locul de „joacă” al granzilor din industrie. Instagram dublează Reel-urile cu vocea ta

În fiecare săptămână, băieții din departamentele de dezvoltare ale giganților tech&social media se gândesc că este momentul să iasă la rampă cu noi feature-uri, multe dintre ele având capacitatea să schimbe regulile jocului. Spre exemplu, Instagram poate să dubleze acum Reel-urile cu vocea creatorului în mai multe limbi și sincronizat cu imaginile, ceea ce are potențialul să devină un update destul de util pentru brandurile care se promovează internațional, însă rămâne de văzut dacă dublarea este și corectă.

Meta vine cu un HUB pentru developeri care să folosească la facilitarea proiectelor externe, dar nu a venit cu detalii despre modul de implementare. Pe de altă parte, a anunțat opțiuni noi la nivel de ads care vor fi potrivite pentru reducerile de final de an: coduri de reducere aplicate automat, ad-uri reminder, site links. Din perspectiva noastră, noile opțiuni oferă utilizatorului o experiență personalizată și pot îmbunătăți eficiența campaniilor de eCommerce prin creșterea ratei de conversie. Totuși, pentru că în multe conturi automatizările de acest tip sunt încă în testing și nu funcționează întotdeauna corect, poate că ar fi indicat să fie încercate înainte de campaniile de Black Friday sau Crăciun.

TikTok devine un motor de căutare

TikTok schimbă modul de targetare pentru Search Ads, bazându-se acum pe cuvinte cheie specifice, nu pe search queries, ceea ce nu e deloc surprinzător, dacă ne uităm la concret: platforma a devenit unul dintre motoarele de căutare principale din prezent. Cu această schimbare, TikTok se îndreaptă spre modelul Google Ads, iar targetarea pe baza cuvintelor cheie va plasa reclamele în căutările specifice ale utilizatorilor.

Ce mai face TikTok? Își extinde opțiunea de abonare pentru toți creatorii din platformă, nu doar pentru live creators, adaugă opțiunea de undo edit și re-editare a clipurilor deja postate, lansează noi instrumente de siguranță pentru utilizatorii tineri. Multe eforturi pentru cei care arată că doresc cu adevărat să fie numărul 1 și să spargă orice barieră generațională.

Alte noutăți sunt legate de Pinterest, care adaugă opțiuni de combinare a colajelor create în platformă și de distribuire pe alte canale sau LinkedIn, care adaugă mai multe limbi pentru opțiunile de suport și retrage badge-urile Top Voice acordate pentru Collaborative Articles. Acestea erau considerate un stimulent pentru generarea de conținut, dar, în același timp, aduceau și bonusuri creatorilor. În absența lui, creatorii de conținut vor trebui să se concentreze pe construirea credibilității și engagementului organic.

LinkedIn nu permite trainingul AI cu conținutul creat de utilizatori

O noutate care ne-a captat atenția este legată tot de LinkedIn. Platforma dedicată celor din zona corporate a adăugat opțiunea de opt out AI training pentru utilizatorii care nu vor ca ceea ce postează să fie folosit pentru dezvoltarea conținutului AI. Dacă Meta a menționat de fiecare dată că nu folosește informațiile și conținutul utilizatorilor pentru alimentarea tool-urilor AI, despre LinkedIn nu putem spune același lucru. Totuși pare că acordă mai multă atenție confidențialității datelor acum, așa că au introdus posibilitatea de a nu-ți da acordul pentru folosirea datelor. Pentru branduri și creatori, chiar este o veste bună.

Inteligența artificială, the new cool kid on the block

Așa cum scriam și la începutul articolului, gigantul Meta folosește voci celebre pe care le implementează în chatbot, făcând posibil un dialog cu actorii Judi Dench și John Cena, de exemplu. Tot Meta a lansat un prototip pentru ochelarii smart Orion, despre care se spune că ar putea înlocui iPhone-ul într-o zi. Chiar dacă momentan, gândul că vom folosi ochelari în loc de un telefon este puțin mai departe de noi, această tehnologie ar avea putere să schimbe complet marketing-ul digital. Am putea vorbi despre experiențe imersive, reclame interactive, experiențe de shopping AR și integrarea conținutului digital direct în mediul utilizatorilor.

Google a anunțat noi actualizări la NotebookLM, un tool de research mai puțin cunoscut pentru utilizatorii din România, care permit acum obținerea de rezumate din videoclipuri și fișiere audio.

ChatGPT voice mode adaugă 5 noi voci și conversații în timp real care pot induce ideea de emoție, în timp ce Microsoft lansează Corection Tool pentru combaterea informațiilor eronate generate de AI. Acest Corection Tool poate fi un instrument util pentru verificarea automată a conținutului generat de AI înainte de publicare, marketerii asigurându-se astfel că materialele distribuite sunt corecte.

OpenAI lansează OpenAI Academy pentru developers și companii care folosesc AI în activitatea lor și, lăsăm the best for last: a fost lansat rivalul lui ChatGPT din Europa: Pixtral 12B – un model multimodal AI care procesează texte și imagini. Vorbim de un alt instrument bazat pe AI care nu doar că intensifică competiția pe piață, dar deschide și noi oportunități pentru utilizatori și dezvoltatori.

Digital Marketing-ul, SEO, Ads-urile, Social Media, totul evoluează, iar din perspectiva noastră, a celor de la Gun Media, este nevoie de mult coaching pentru cei care vor să lucreze în marketing digital, pentru că instrumentele există, se schimbă, cresc, important este să găsim echilibrul și să știm să le folosim eficient. La ce am nevoie de instrumente care să-mi extragă captations dintr-un video, dacă nu am parte de copywriting în plan? De ce să învăț noile funcții din TikTok, dacă nu am clienți care vor să meargă pe această platformă?

Noi, specialiștii din industrie, suntem provocați să ne adaptăm continuu și să explorăm noi metode de a ne atinge obiectivele. AI-ul nu doar că schimbă regulile jocului, ci construiește un nou teren de joacă, unde creativitatea, analiza și tehnologia trebuie să lucreze împreună.

Sursele știrilor:
https://www.socialmediatoday.com/
https://www.cbsnews.com/
https://techcrunch.com/
https://www.indiatoday.in/
https://venturebeat.com
https://openai.com/
https://mistral.ai/

O rubrică Economedia updatată periodic în care facem un brief cu noutățile din tehnologie pentru profesioniștii din tehnologie și marketing.

Alex Curtașu este specialist în Digital Marketing, partener Gun Media și Head of Performance în cadrul agenției.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: