Ţările Uniunii Europene iau în considerare amânarea cu 20 de ani a introducerii taxelor la nivelul UE asupra carburanţilor poluanţi pentru aviaţie

Southwest Airlines avion sursa foto: Facebook / Southwest Airlines

Ţările Uniunii Europene iau în considerare amânarea cu 20 de ani a introducerii taxelor la nivelul UE asupra carburanţilor poluanţi pentru aviaţie, deoarece urmăresc un progres în ceea ce priveşte reformele fiscale care au fost negociate de ani de zile fără rezultat, arată un proiect de document văzut de Reuters, transmite News.ro.

Comisia Europeană a propus o revizuire a normelor privind impozitarea energiei în 2021 pentru a le face mai ecologice, inclusiv prin introducerea treptată a taxelor pe carburanţi pentru zboruri în cadrul blocului de 27 de ţări, care scapă în prezent de taxele la nivelul UE.

După ce ţările nu au putut cădea de acord asupra propunerilor anterioare care ar introduce o cotă minimă de impozitare a UE pentru combustibilul pentru avioane începând cu 2028, ele iau în considerare acum scutirea de aceste taxe atât a combustibililor pentru aviaţie, cât şi a celor maritimi pentru încă 20 de ani, arată un proiect de compromis.

”Deoarece în prezent nu există suficient combustibil alternativ durabil (SAF) pe piaţă, impozitarea combustibililor de aviaţie ar duce la creşteri ale preţurilor biletelor de avion şi nu la o trecere generală de la combustibilii fosili la SAF”, se arată în document.

Doar aeronavele mici, cu maximum 19 locuri şi bărcile folosite pentru ”navigaţia privată de agrement” s-ar confrunta cu taxe minime ale UE înainte de expirarea celor 20 de ani, se arată în comunicat.

Pentru alte aeronave şi nave, ţările pot introduce taxe naţionale dacă doresc – dar nu sunt obligate.

În conformitate cu proiectul de compromis, ţările UE vor reconsidera în 15 ani dacă să înceapă aplicarea cotelor minime de impozitare ale UE pentru aviaţie şi combustibil maritim, odată ce scutirea de 20 de ani se încheie.

Alţi combustibili, cum ar fi benzina folosită în maşini, precum şi electricitatea, se confruntă deja cu cote minime de impozitare în UE.

Compromisul a fost elaborat de Ungaria, care deţine preşedinţia rotativă a UE şi, prin urmare, conduce negocierile între ţările UE până la sfârşitul anului.

Un purtător de cuvânt al reprezentanţei Ungariei în UE nu a răspuns imediat unei solicitări de comentarii.

Diplomaţii ţărilor UE vor discuta propunerea în cursul acestei luni.

Schimbarea politicii fiscale a UE este extrem de dificilă, deoarece necesită aprobarea unanimă din partea ţărilor UE – ceea ce înseamnă că orice guvern o poate bloca.

Activiştii pentru schimbările climatice, care au cerut de multă vreme încetarea scutirea fiscală a UE pentru combustibilul pentru avioane, au spus că o întârziere de 20 de ani ar fi în contradicţie cu obiectivul UE de a atinge emisiile nete zero până în 2050.

”Până când această taxă va intra în vigoare, lumea ar trebui să fi atins neutralitatea climatică”, a declarat Jo Dardenne, director de aviaţie la grupul non-profit Transport & Environment.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: