Circa 71% dintre români au mai multe joburi pentru a-și susține cheltuielile, fiind cu peste 10% peste media globală, potrivit Raportului Global Workforce of The Future 2022, realizat de Grupului Adecco, consultant în domeniul HR. În plus, aproape un sfert (23%) dintre lucrătorii de birou la nivel global au un venit suplimentar, în comparație cu 32% în România,
În același timp, 71% dintre angajații români care nu lucrează la birou sunt mulțumiți de sentimentul de securitate a locului de muncă, simțindu-se în același timp încrezători în piața muncii și în capacitatea lor de a găsi rapid un nou job, față de 70% în media globală. Mai mult, 76% dintre lucrătorii de birou din România au acest sentiment de securitate a locului de muncă, în timp ce doar 74% se simt astfel la scară globală.
Totuși, 56% dintre români spun că sunt mulțumiți de jobul lor actual, în comparație cu Polonia unde 60% dintre angajați au afirmat acest lucru. La nivel global, 62% dintre lucrători sunt mulțumiți de locul lor de muncă actual, aspect constant în toate regiunile, cu excepția piețelor europene și a Japoniei, unde majoritatea țărilor se află sub medie.
La nivel global, trei din cinci (61%) din întreaga lume sunt îngrijorați că salariul lor nu este suficient de mare pentru a gestiona ratele actuale ale inflației și criza aferentă costurilor de trai. Acest lucru face ca mai mult de jumătate (51%) dintre lucrători să-și caute un al doilea loc de muncă și aproape 4 din 10 angajați care nu lucrează la birou (35%) să recunoască că au lucrat cu bani la negru. Millennialii sunt dispuși să meargă pe oricare dintre cele 2 variante.
7 din 10 angajați au fost influențați de a renunța la job după ce colegii lor au demisionat
Sondajul evidențiază ascensiunea conceptului de „quitfluencer”. Peste două treimi (70%) iau în considerare ideea de a renunța dacă îi văd pe alții plecând. Țările cele mai expuse fenomenului de quitfluencer sunt acelea cu numărul cel mai mare de lucrători care probabil, vor demisiona. Angajații sunt cel mai probabil să-și părăsească locurile de muncă în Australia (33%), Elveția (32%) și în Europa de Est, Orientul Mijlociu și Africa de Nord (31%). La nivel global, generația Z are de 2,5 ori mai multe șanse de a fi influențată să renunțe decât cea a baby boomerilor.
Concluziile sondajului arată o nevoie clară a companiilor de a se concentra pe soluții de retenție, considerând că aproape o treime dintre lucrătorii la nivel global (27%) declară intenția de a renunța la locul de muncă în următoarele 12 luni. Dintre aceștia, aproape jumătate (45%) caută activ un job. Astfel, companiile au oportunitatea de a interveni și de a se opune tendințelor: investind în scheme de recalificare și retenție pentru a ține la distanță trendul recent al demisiilor.
Aproape jumătate dintre tineri lucrează deja o săptămână de patru zile pentru care accepta reducerea salariului
Aproape jumătate din generația Z (47%) beneficiază de săptămâna de patru zile, comparativ cu doar 18% dintre baby boomers.
Dintre cei 32% lucrători care lucrează în prezent doar patru zile pe săptămână, peste jumătate (51%) au avut parte de o reducere a salariului pentru a face acest lucru. Deși săptămâna de lucru de patru zile nu este încă un factor cheie în alegerea unui loc de muncă, acest lucru s-ar putea schimba rapid, iar companiile trebuie să fie dispuse să creeze un mediu de lucru flexibil pentru a menține angajații fericiți și implicați pe termen lung. Ca punct focal pentru reținerea talentelor în 2023 și ulterior, companiile trebuie să asigure regimuri de muncă flexibile și să ofere lucrătorilor un echilibru mai sănătos între viața personală și cea profesională.