Studiu. 98% din angajații din IT din România preferă un sistem de muncă hybrid / remote

programator, dezvoltator jocuri, calculator, Amber Botosani

Posibilitatea accesării unui sistem de muncă hybrid / remote este preferată de 98% dintre respondenții la un studiu ce a vizat angajații din industria IT din România în 2023, realizat de  Școala de HR, în parteneriat cu compania de IT și Digital Marketing Zitec.

Aderarea la echipe sănătoase, care prețuiesc flexibilitatea este o nevoie identificată la 77% dintre profesioniștii IT chestionați, fapt care subliniază nevoia lor de onestitate, transparență și management competent la locul de muncă, conform raportului.

Totodată, dobândirea echilibrului dintre viața profesională și personală, cu ajutorul angajatorului este un lucru necesar pentru 41,7% din întregul eșantion.

Studiul realizat în primul trimestru al acestui an bifează atât o analiză cantitativă, cât și calitativă asupra subiectului, înglobând 1592 completări unice de formular și 30 de interviuri cu specialiști din diverse companii IT, cu vârste cuprinse între 18 și 55 ani. Un mare procent al răspunsurilor provin din capitală – 44.5%, însă o bună parte dintre ele reflectă poziția specialiștilor de peste tot din țară și nu numai: Cluj – 16.7%, Iași – 11.55%, Timișoara – 7.5%, Brașov – 4.6%, străinătate – 3.2%.

Un alt aspect important, documentat în studiu relevă modul în care oamenii din industrie caută și evaluează potențiale noi oportunități de muncă. Majoritatea respondenților ajung să se angajeze în mod tradițional, aplicând direct și urmând clasicul traseu interviu-ofertare. A doua cea mai populară metodă prin care aceștia au ajuns să fie angajați este cea de head hunting.

A treia cea mai populară metodă prin care respondenții au ocupat pozițiile din prezent este cea a recomandării din interior. Această metodă are o rată de conversie de 7 ori mai mare decât cea tradițională, conform Edelman Source Barometer. Mai mult, 30% din întregul eșantion de respondenți declară că și-ar recomanda angajatorul unui prieten. Prin urmare, devine implicit faptul că organizațiile trebuie să depună un efort suplimentar în a crea o cultură organizațională care să inspire natural conexiuni.

Canalele de căutare a unui loc de muncă variază în funcție de experiență: IT-iștii entry-level se bazează foarte mult pe platforme destinate locurilor de muncă, precum Ejobs și Bestjobs, în timp ce profesioniștii cu experiență se orientează către LinkedIn și site-urile angajatorilor pe care deja îi vizează.

Când vine vorba despre a evalua un brand de angajator, dintre cele 14 aspecte reieșite în studiu, cele mai des 5 întâlnite sunt:

  1. Profesionalismul & capacitățile tehnice ale colectivului deja existent
  2. Reputația angajatorului, cât și cultura din interiorul companiei
  3. Portofoliul de clienți și diversitatea proiectelor abordate
  4. Produsele interne ale companiei
  5. Notorietatea brandului la nivel internațional

Angajații au devenit mult mai stricți în ceea ce privește nemulțumirile de la locul de muncă

Datele arată că oamenii din industrie știu foarte bine ce vor, dar la fel de bine știu și ce nu vor. Fiind întrebați ce i-ar face să renunțe la un angajator, aceștia au subliniat:

  1. Managementul slab calitativ – ilustrat prin micromanagement, dualism, bullying, lipsă de empatie, manipulare și comportament lipsit de etică
  2. Cultura toxică – reprezentată de un colectiv disfuncțional, munca peste program privită drept normalitate, nepotismul sau atmosfera apăsătoare
  3. Lipsa oportunităților de creștere în companie
  4. Rigiditatea angajatorului cu privire la cultura „work from anywhere”, la pachet cu nerespectarea timpului personal al angajaților
  5. Lipsa de validare și recunoaștere – atât verbală, cât și prin recompense financiare sau materiale

Dintre profesioniștii interesați de poziții de leadersip, millenialii reprezintă ponderea cea mai mare

Alte informații de interes, care au ca fundație cele aproape 1600 răspunsuri, indică deschiderea angajaților spre poziții de leadership sau spre a urma calea antreprenoriatului în următorii 10 ani, după cum urmează:

  • 26,8% doresc să-și pună bazele propriei afaceri
  • 14,7% dintre respondenți au declarat că vizează poziții de management & top management, 60% fiind Millenials, 22% Gen Z și 13% Gen X.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: