La peste 7 ani de la deschiderea podului peste Dunăre dintre Calafat și Vidin, România face primul pas pentru reabilitarea liniei de tren către Bulgaria. Linia va fi modernizată pentru ca trenurile să atingă o viteză de 160 km/h, iar investiţia se ridică la aproximativ 600 milioane euro, finanţare europeană. Până în prezent, statul a abandonat întreținerea liniei.
Hotărârea de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici ai obiectivului de investiţii „Reabilitarea liniei de tren Craiova – Calafat, componentă a coridorului Orient/Est –Mediteranean” a fost publicată în Monitorul Oficial.
Este primul pas oficial pentru modernizarea şi electrificarea liniei de tren cu o lungime de 103 kilometri, la mai bine de şapte ani de la deschiderea Podului Calafat – Vidin, al doilea pod peste Dunăre dintre România şi Bulgaria. Este vorba despre „Podul Noua Europă”, un pod mixt, rutier şi feroviar, construit 95% de partea bulgară.
Ministerul Transporturilor a publicat Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru modernizarea linie Craiova – Calafat în noiembrie 2020, iar actul normativ a fost aprobat în şedinţa de Guvern de săptămâna trecută.
Trenurile circulă cu 30 km/h
Pe această linie sunt tronsoane pe care trenurile circulă şi cu 30 km/h, pentru că statul a abandonat întreţinerea căilor ferate, după cum se arată chiar în nota de fundamentare a hotărârii de Guvern.
„Analizându-se situația existentă, s-au constatat două mari categorii de probleme ce constituie adevărate impedimente pentru asigurarea unei infrastructuri de transport durabile și totodată ecologice, în contextul actual politic și economic, context în care se caută soluții pentru limitarea efectelor negative asupra mediului, induse de către activitățile antropice, concomitent cu nevoia crescândă de conectivitate și viteză de deplasare:
– Deficiențe induse de parametrii de proiectare și exploatare inițiali ai infrastructurii de transport (capacități);
– Deficiențe generate de starea de degradare a componentelor infrastructurii ca urmare a întreținerii precare cauzată, la rândul său, de insuficiența resurselor materiale, umane și financiare cu care se confruntă administratorul de infrastructură”.
Modernizarea liniei va dura 36 de luni şi va permite creşterea vitezei de circulaţie la 160 km/h pentru trenurile de călători (n.r. linia încă nu va fi dublată), în prezent, pe traseu fiind constatate numeroase probleme.
„Există prinderi şi joante la care materialul mărunt de cale este absent, uzat sau neutilizat corespunzător, Multe dintre traverse de beton prezintă fisuri, pe zona centrală, la partea superioară. Structurile de pod și podeț prezintă defecte structurale”, arată hotărârea.
Alte linii de tren pe care CFR Infrastructură le propune pentru electrificare
Cel mai important proiect feroviar cuprins şi în PNRR – Planul Naţional pentru Relansare şi Rezilienţă este modernizarea şi electrificarea liniei de 166 de kilometri dintre Cluj Napoca şi frontiera cu Ungaria. Alte două linii propuse pentru electrificare sunt Bucureşti – Giurgiu (închisă din 2005) şi Constanţa – Mangalia, potrivit unui răspuns CFR Infrastructură pentru Economedia.
Răspunsul CFR Infrastructură la solicitarea Economedia privind proiectele de modernizare a infrastructurii feroviare:
- Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor – etapa de elaborare a studiului de fezabilitate, cu termen estimat de de finalizare în luna septembrie 2021 și care are la acest moment o valoare estimată a investiției de 7.597 mil lei;
- Craiova – Calafat – studiul de fezabilitate a fost finalizat, proiectul fiind în etapa de aprobare a indicatorilor tehnico-economici, iar valoarea investiției este de 3.025 mil lei;
- București Nord – Giurgiu Nord – etapa de elaborare a studiului de fezabilitate, cu termen estimat de de finalizare în luna septembrie 2021 și care are la acest moment o valoare estimată a investiției de 1.546 mil lei;
- Constanța – Mangalia – etapa de elaborare a documentației și lansarea achiziției serviciilor de elaborare a studiului de fezabilitate, cu o valoare estimată de 12,04 mil lei.
UE a declarat anul 2021 „Anul european al căilor ferate”, pentru a promova utilizarea mai frecventă a trenului, un mijloc de transport sigur și ecologic. Anul 2021 este esențial pentru politica UE în domeniul feroviar, deoarece este primul an complet în care se aplică normele din cel de-al patrulea pachet legislativ feroviar. Acest pachet vizează crearea unui Spațiu feroviar european pe deplin integrat, eliminarea obstacolelor instituționale, juridice și tehnice rămase și susținerea creșterii economice.