Lucid, Fisker, Rivian și Canoo sunt doar câteva dintre startup-urile care lucrează la lansarea unor noi mașini electrice, contestând dominanța gigantului Tesla și luptându-se cu producătorii clasici de mașini, potrivit Wall Street Journal.
În ziua de astăzi, dacă vorbim despre „mașini electrice”, majoritatea oamenilor se gândesc la Tesla, gigantul auto creat de miliardarul Elon Musk. Cu toate acestea, multe startup-uri vor să schimbe această mentalitate. Printre ele se regăsesc Lucid, Fisker, Rivian și Canoo, care concurează între ele, dar și cu Tesla, pentru a lansa noi mașini electrice.
„În curând, piața va deveni destul de aglomerată”, spune Stephanie Brinley, analist la IHS Markit, companie care furnizează analize de piață.
În 2020, 4 din 5 mașini electrice vândute în Statele Unite au fost Tesla. Cele mai multe dintre celelalte au fost construite de producători tradiționali.
În contextul în care piața mașinilor electrice este prognozată să crească cu 140% până în 2026, noi actori se prezintă drept revoluționari. Și ce au în comun este că nu au vândut nici măcar o mașină până acum.
Totuși, potrivit Wall Street Journal, deși nu au produs nicio mașină pregătită pentru a fi vândută, ei au atras finanțări de milioane sau chiar de miliarde de dolari. Doar Rivian a primit investiții de aproximativ 8,2 miliarde de dolari, de la Ford, Amazon și BlackRock. Lucid a primit o finanțare de 7,4 miliarde de dolari, de la fondul de investiții al Arabiei Saudite și după o fuziune cu compania de achiziții pentru scopuri speciale (SPAC) Churchill Capital. Fiskes a primit investiții de un miliard de dolari, iar Lordstown și Canoo au primit ambele mai puțin de un miliard de dolari fiecare.
Cu toate acestea, companiile țintesc diferite nișe de piață. Lucid, de exemplu, se adresează pieței high-end și de lux, cu un preț de circa 169.000 de dolari. Fisker, în schimb, se va vinde cu circa 35-70.000 dolari, fiind realizată în principal din materiale reciclabile. Lordstown va produce vehicule utilitare, respectiv mașini de tip pick-up, de circa 67.500 de dolari, iar Canoo lucrează la un micro-autobuz.
Înainte de a vinde aceste vehicule, companiile trebuie să le și producă, iar câteva dintre ele spun că au fost împiedicate de pandemia de coronavirus și de probleme de aprovizionare.
Unele dintre aceste startup-uri sunt finanțate chiar de producătorii tradiționali de autovehicule, în timp ce alte startup-uri pariază pe înlocuirea mașinilor tradiționale, în următorul deceniu.