Sindicatul drumarilor din CNAIR critică proiectul de lege prin care PNL vrea eliminarea taxelor de pod de la Feteşti şi Giurgeni/Anul trecut, Compania de Drumuri a încasat aproape 30 de milioane de euro din cele două taxe

Podul Cernavodă pe Autostrada Soarelui Podul Cernavodă / Sursa foto: Ministerul Transporturilor

Proiectul de Lege prin care parlamentarii PNL din Constanţa propun eliminarea taxelor pentru podurile Dunărene de la Feteşti pe Autostrada Soarelui respectiv Giurgeni – Vadu Oii pe DN 2 A este populist şi va lăsa bugetul Companiei de Drumuri cu o ,,gaură” de aprox. 30 de milioane de euro, susţine sindicatul drumarilor din CNAIR ,,Elie Radu”, care reprezintă interesele a 4700 din cei aproape 7000 de salariaţi ai Companiei de Drumuri. De asemenea, sindicaliştii acuză conducerea Ministerului Transporturilor şi a CNAIR de lipsă de implicare în această problemă.

,,Drumurile din România riscă să rămână nereparate dacă taxele de trecere la podurile de peste Dunăre vor fi eliminate. Eliminarea taxelor de trecere la podurile de peste Dunăre, coroborat cu lipsa de finanțare pentru infrastructura rutieră, va afecta grav starea drumurilor din țară. Multe șosele vor rămâne nereparate și neîntreținute, iar banii nu vor fi suficienți pentru acoperirea gropilor. Lipsa finanțării pentru rețeaua de drumuri și autostrăzi va pune în pericol siguranța rutieră. Nu dorim să intrăm în subiecte de natură politică sau să abordăm teme ce vizează desfășurarea procesului legislativ, însă nu putem privi pasivi la proiectul de lege inițiat de parlamentari ai PNL Constanța privind anularea taxelor de trecere la Podurile Dunărene (Cernavodă – Fetești și Vadu Oii-Giurgeni). Considerăm că toată această acțiune a fost realizată pentru obținerea de capital politic și nu suntem de acord cu ea.  Aducem la cunoștința opiniei publice, a parlamentarilor interesați și a tuturor factorilor decidenți că în anul 2020 din aceste taxe au fost încasate aproximativ 28 mil. euro, iar în perioada ianuarie – octombrie 2021 sumele încasate se ridică la circa 30 mil. euro. Aceste sume sunt fără TVA. Astfel, si BUGETUL CONSOLIDAT AL TARII AR PIERDE 19% DIN SUMELE DE BANI MENȚIONATE. Reprezentanții sindicatului acuză atât conducerea C.N.A.I.R., cât și Ministerul Transporturilor, de lipsă de implicare în această problemă și lasă la voia politicienilor și a intereselor lor de partid soarta drumurilor naționale.” a transmis sindicatul Elie Radu care solicită iniţiatorului, Deputatul Bogdan Huţucă să găsească resurse pentru golul care rămâne dacă Legea va fi votată şi Promulgată. În vară, fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă respingea eliminarea taxei, argumentând că ar lăsa autostrada Soarelui fără bani de întreţinere.

Proiectul de Lege pentru eliminarea taxelor pentru podurile Dunărene (cu excepţia celui de la Giurgiu – Ruse administrat în comun cu partea bulgară) a fost aprobat în vară în Comisia de Transporturi din Camera Deputaţilor  după ce a trecut şi de Senat. Iniţiatorul proiectului, deputatul PNL de Constanţa Bogdan Huţucă argumenta că peajul înseamnă, de fapt, o dublă taxare : „Această taxă este una discriminatorie. Ea nu se justifică, deoarece șoferii oricum achită rovinieta pentru folosirea drumurilor naționale. Nu este corect ca unii români să plătească suplimentar aceeași taxă. Românii care trec peste podurile Cernavodă – Fetești și Vadu Oii-Giurgeni plătesc o taxă suplimentară, care a fost instituită doar din rațiuni pur financiare. Prin eliminarea acestei taxe sprijinim indirect atât antreprenorii, în special transportatorii, cât și angajații constănțeni. Pentru a avea o economie puternică și sănătoasă trebuie să înlăturăm bariere din calea antreprenorilor”, preciza într-un comunicat deputatul Huțucă, șeful PNL Constanța.

Reparaţiile Capitale la Podurile Feteşti şi Cernavodă costă 135 milioane lei/Vinieta din Bulgaria este de 10 ori mai scumpă

Dacă din peajul de la Feteşti, CNAIR încasează 120- 150 de milioane de lei/an, reparaţiile capitale care au început anul acesta la podurile Borcea (Feteşti) şi Cernavodă costă 135 de milioane de lei, contractele fiind încheiate cu constructorul roman, Maristar iar lucrările cu finanţare europeană fiind în graficul asumat. Sunt primele intervenţii majore pentru cele două poduri deschise circulaţiei pe A 2 în anii 80, poduri care aveau nevoie de reparaţii şi consolidări, carosabilul fiind într-o stare proastă.

Pentru un drum Bucureşti – Constanţa pe Autostrada Soarelui, taxa de pod pentru un autoturism costă 13 lei/trecere la care se adaugă alţi 14,84 lei, rovinieta pentru o săptămână (dacă autoturismul nu deţine rovinietă valabilă). Pentru camioane grele rovinieta costă 54/zi sau 6000 lei/an iar o trecere la Feteşti 91 de lei sau 1584 lei pentru 20 de treceri. La Giurgeni- Vadu Oii, taxa de trecere este de 11 lei pentru autoturisme respectiv 64 lei /trecere pentru camioane grele.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: