Pe Magistrala V de metrou din cartierul Drumul Taberei ar putea circula rame de metrou fără mecanic, „driverless”, a anunţat astăzi directorul general Metrorex Ştefan Paraschiv, care a confirmat că sunt negocieri pentru a instala o asemenea opţiune, evident, contra cost. Discuţiile cu despre această soluţie modernă, întâlnită şi în alte mari oraşe din lume, nu sunt noi, încă de la relansarea licitaţiei pentru cele 30 de rame noi Metrorex şi Alstom (n.r. compania care va livra ramele) având negocieri pentru sistemul Metropolis.
Compania Metrorex aşteaptă ca furnizorul să transmită costurile unui asemenea echipament, a explicat directorul Metrorex, la verificarea şantierului pentru extinderea Magistralei M2 Berceni – Pipera. „Am discutat şi subiectul acesta, opţiunea driverless – fără mecanic este pe masă. Ca orice opţiune nouă, adăugată unui produs da, presupune costuri suplimentare pentru că nu a fost prevăzută de la început. Nu avem încă un preţ, dar aşteptăm cotaţia de la producătorul trenului”, a precizat Paraschiv.
Automatizarea M5 se poate face pentru că Alstom a instalat un sistem de comunicaţii şi semnalizare de ultimă generaţie, aparent un paradox din moment ce pe magistrală circulă tot trenuri mai vechi. „Urbalis 400 este un sistem avansat de control al traficului pentru controlul trenului bazat pe comunicații, care va contribui la reducerea congestionării traficului din București deoarece sistemele cresc capacitatea de transport cu intervale de succesiune a trenurilor de până la 90 de secunde. Pe M5 s-ar putea ajunge pe viitor să nu mai fie nevoie de mecanic. În momentul de față șapte din zece sisteme de metrou din lume se fac driverless. Sistemul CBTC instalat e special gândit pentru siguranță și ar putea permite intervale foarte scurte între trenuri, chiar și de 60 de secunde. Noi în contract am avut ca parametru interval de 90 de secunde, dar sistemul permite mai puțin”, explica în 2020 Gabriel Stanciu, directorul Alstom România.
Contractul pentru achiziţia a 13 trenuri noi pentru Magistrala M5 a fost semnat cu producătorul Alstom în decembrie 2020 pentru 100 de milioane de euro, cu posibilitatea de suplimentare cu încă 17 unităţi, care ar duce proiectul la 240 de milioane de euro. Primele 13 rame Alstom vor fi livrate la jumătatea anului 2023.
Numărul insuficient de trenuri de metrou care circulă pe M5 este una dintre principalele probleme ale magistralei inaugurată în septembrie 2020, la bifurcaţia de la staţiile Râul Doamnei şi Valea Ialomiţei trenurile plecând la un interval de 15-16 minute. Pe M5 încă nu circulă rame noi pentru că licitaţia iniţială, din 2014 a fost fraudată.
Acelaşi producător ar putea să livreze CFR Călători şi operatorilor privaţi 20 trenuri electrice noi cu posibilitatea de suplimentare până la 37 de unităţi dacă la toamnă se semnează contractul cu ARF, anunţa luna trecută ministrul Transporturilor Cătălin Drulă.