Ministerul Transporturilor prin CNAIR va prelua de la Academia de Științe Agricole și Silvice ,,Gheorghe Ionescu Șișești” o suprafață de 87.916 mp (8,8 hectare) pentru construirea lotului 2 al Autostrăzii de Centură București Nord, șantier pe care lucrează constructorul român UMB. Terenul este în zona localității ilfovene Balotești chiar în zona viitorului nod rutier de la intersecția cu DN 1 București-Ploiești. UMB început lucrările pe lotul 2 Corbeanca-Otopeni-Afumați în această vară și se apropie de 10 % stadiu fizic de execuție cu asfaltări în timp record pe primii 2 kilometri din cei 19 kilometri (detalii aici).
Transferul de proprietate se va face prin Ordonanță de Urgență a Guvernului, act normativ care va modifica rapid Legea de Funcționare a Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice „Gheorghe Ionescu-Şişeşti’’ şi a sistemului de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii şi industriei alimentare (Legea 45/2009) : ,,Pentru realizarea lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Autostrada de centură Bucureşti km 0+000 – km 100+900’’ sector Centura Nord km 0+000 – km 52+’770 este necesar a se ocupa o suprafaţă de teren de 86.918 mp, aflată în proprietate publică a statului şi în administrarea Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice „Gheorghe Ionescu Siseşti” Institutul Naţional de Cercetare Dezvoltare pentru Biologie şi Nutriţie Animală IBNA Baloteşti.
Pentru obţinerea suprafeţei de 86.918 mp, necesară lucrării de utilitate publică de interes naţional, se impune schimbarea titularului dreptului de administrare, respectiv din administrarea Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice „Gheorghe Ionescu Siseşti” – Institutul Naţional de Cercetare Dezvoltare pentru Biologie şi Nutriţie Animală IBNA Baloteşti, în administrarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii – Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere -S.A. şi modificarea poziţiei nr. 3 şi a totalului din anexa nr. 1 şi a anexei nr.1.3 din Legea nr. 45/2009 privind organizarea şi funcţionarea Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice „Gheorghe Ionescu- Şişeşti’’ şi a sistemului de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii şi industriei alimentare, cu modificările şi completările ulterioare. Pentru acest proiect de infrastructură de transport este necesară reglementarea acestei măsuri în regim de urgenţă, deoarece au fost demarate lucrările de execuţie şi pentru evitarea unor eventuale depăşiri ale teremenelor contractuale, care pot da naştere la dreptul antreprenorilor de a emite revendicări, în special financiare, iar neadoptarea măsurilor propuse poate conduce la blocarea implementării lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Autostrada de centură Bucureşti km 0+000 – km 0+900’’ sector Centura Nord km 0+000 – km 52+770 fiind imperios necesară respectarea etapelor investiţionale aferente anului 2022 pentru execuţia lucrării de utilitate publică de interes naţional. ” – Nota de Fundamentare
Suprafața totală care va fi transferată CNAIR pentru execuția Autostrăzii este compusă din 5 terenuri agricole, cel mai mare teren fiind la Balotești, de 5,4 hectare și o valoare estimată de 5 milioane lei.
Proiectul nodului rutier de la intersecția cu DN1, modificat
Configurația propusă pentru Nodul rutier la DN1 constă în asigurarea tuturor relațiilor de trafic prin două trompete conectate, prima trompetă la km 22+385 al autostrăzii și a două la km 18+690 al drumului național DN1. Suplimentar se va realiza un Pasaj pe bretea în cadrul nodului cu DN1 peste DN1 la km 18+690 al acestuia.
Pasajul pe bretea peste autostrada de la faza Studiului de Fezabilitate de la km 22+385, devine Pasaj pe autostrada peste bretea în cadrul nodului cu DN1 – km 22+385.
În urma efectuării calculului pentru asigurarea capacității de trafic, utilizând datele de trafic puse la dispoziție de către Beneficiar, realizate de către CESTRIN (n.r Centrul de Studii al CNAIR), se observă că numărul de benzi propus la faza Studiului de Fezabilitate nu este suficient pentru asigurarea nivelului de serviciu conform cerințelor în vigoare. În Studiului de Fezabilitate nu este pasaj la km 22+385. Datorită reconfigurării și relocării Nodului rutier DN1 Suplimentar se va face un pasaj pe autostradă, peste breteaua 1, la km 22+385 și Pasajului inițial de pe Breteaua de la DN1 de peste autostradă, de la km 20+816, se redimensionează și se relocă în cadrul nodului rutier DN1- reconfigurat, pe breteaua DN1 peste DN1, la km 0+443.34 (km 18+690 pe DN1)