Constructorul bihorean Selina poate începe lucrările pentru execuția Centurii Aleșd pe DN 1 Cluj Napoca-Oradea după ce Ministerul Transporturilor a eliberat Autorizația de Construire. Centura Aleșd este un proiect pe care Consiliul Județean Bihor l-a preluat de la Ministerul Transporturilor pentru implementare mai rapidă (Descentralizarea în Transporturi -OUG 101/2020). Între ieșirea din Cluj Napoca, Oradea și vama Borș sunt în circulație doar cei 5 kilometri de autostradă de lângă vama Borș 2 și aproape 60 de kilometri în șantier : 42 de kilometri, loturile UMB respectiv 14 kilometri lotul Nurol (Turcia) pe traseul Autostrăzii Transilvania.
Contractul pentru Centura Aleșd, o șosea cu o lungime de 6 kilometri a fost semnat în mai cu Selina pentru 75 de milioane de lei, finanțare prin POIM și o durată de execuție de 12 luni. Pe traseu, pe aprox. 1,6 kilometri centura Aleșd va avea și pistă pentru biciclete.
Date Tehnice Centura Aleşd:
Caracteristicile principale ale Variantei sunt:
- Lungime traseu – 5,852 km;
- Viteza de proiectare – 80 km/h;
- Profil transversal:
– pe partea de sud: lăţime platformă-10,00 m, din care 2×3,50 m lăţime parte carosabilă; 2×1,50 m lăţime acostamente;
– pe partea de nord: lăţime platformă-9,00 m, din care 2×3,50 m lăţime parte carosabilă şi 2×1,00 m lăţime acostamente;
- Sunt propuse: 5 poduri; 15 podeţe; 2 parcări;
- Suprafaţa necesară de expropriat – 13,45 ha;
- Durata de execuţie a lucrărilor este de 12 luni
Tranzitarea oraşului Aleşd pe DN 1 este greoaie după montarea semafoarelor cu buton pentru pietoni ceea ce a făcut ca viteza medie de deplasare să scadă la doar 20 km/h arată Ministerul Transporturilor. „Ȋn aceste condiţii, având în vedere intensitatea crescută a traficului generat, se produc frecvente ambuteiaje, perturbări în fluenţa traficului, viteza medie de deplasare pe DN1 este de 20 km/h, iar nivelul de serviciu şi capacitatea de circulaţie a drumului în anul 2020 a fost de nivel „E” – depăşirea nivelului admisibil, situaţie în care devin necesare măsuri de sporire a capacităţii de circulaţie pe segmentul respectiv. În cazul în care nu se realizează o variantă ocolitoare se estimează, prin studiul de trafic, că nivelul de serviciu va ajunge în anul 2030 la nivelul „F” – circulație foarte dificilă, multiple opriri, cozi de așteptare permanente”, arată nota de fundamentare pentru indicatorii tehnico -economici VO Aleșd.