Mai multe tipuri de țigări s-au scumpit cu 50 de bani per pachet, după ce BAT a operat majorări de prețuri, în contextul în care accizele la țigarete au crescut începând cu 1 aprilie 2023, conform unui document obținut de Economedia.
BAT, liderul pieței locale de țigări, din punct de vedere al volumelor comercializate (circa 50% din total), a operat începând de astăzi, 3 aprilie, majorări de prețuri. Cele mai populare brand-uri, cum ar fi Kent, Pall Mall sau Winston, sunt mai scumpe cu 50 de bani pe pachet. Astfel, Pall Mall albastru costă acum 23,5 de lei iar Kent Blue costă 24,5 de lei. Rothmans Blue costă 24,5 de lei pachetul, Vogue costă 25,5 de lei iar Viceroy Red, 23 lei.
BAT are circa 50% din toată piața.
JTI și Philip Morris, ceilalți mari jucători din piață, încă nu au operat scumpiri, însă în mod normal urmează liderul pieței, la interval scurt.
Scumpirea vine în contextul în care acciza la țigări a crescut de la 1 aprilie. De obicei, producătorii majorau prețurile cu câteva zile înainte, însă acum scumpirea a venit cu două zile după creșterea de acciză.
Precedenta scumpire BAT a fost făcută pe 29 decembrie 2022. BAT operase această majorare de preț în perspectiva creșterii accizei pe produsele din tutun, inclusiv țigarete, pe care Ministerul Finanțelor le operează de la 1 aprilie 2023. Practica în piață este ca, mai înainte să intre în vigoare un nou regim al accizelor, pentru ca scumpirea să nu fie brutală, peste noapte, distribuitorii să facă scumpiri intermediare, cum este cea de acum. La două săptămâni de atunci, în ianuarie 2023, și JTI a scumpit țigările.
În ultimii 10 ani, prețul mediu al unui pachet de țigări vândut în România s-a dublat, de la 11 lei la 22 lei.