Europa și Statele Unite au interzis importul de petrol rusesc pentru a opri o sursă crucială de venituri pentru Kremlin. Dar planul de a-l ataca pe președintele Vladimir Putin, forțându-l să-și reconsidere războiul din Ucraina, nu a funcționat, arată o analiză CNN Business.
Rusia câștigă din exporturile de energie la fel de mulți bani ca înainte de invazia Ucrainei. Între timp, inflația este în creștere la nivel global, adăugând la presiunea politică asupra unor lideri precum președintele american Joe Biden, premierul britanic Boris Johnson și președintele francez Emmanuel Macron.
Liderii marilor economii, care se reunesc la o întâlnire G7 în Germania, vor încerca să ajungă la un consens cu privire la următoarele acțiuni. În ceea ce privește petrolul, puține opțiuni bune sunt disponibile.
Se discută mai multe măsuri, de la plafonarea prețurilor la importurile rusești de energie, achiziții centralizate de către Uniunea Europeană, interdicții de asigurare pentru nave și țintirea țărilor care continuă să cumpere de la Moscova. Toate au însă dezavantaje, iar unele măsuri ar putea împinge prețurile și sus – riscând sprijinul popular.
„Există instrumente disponibile pentru a ataca și mai dur Rusia, dar ele vin cu costuri semnificative direct pentru consumatorii din SUA și Europa”, a spus Robert Johnston, cercetător principal adjunct la Centrul Columbia pentru Politica Energetică Globală.
Impunerea de sancțiuni asupra țărilor care continuă să preia cantități mari de țiței rusești, inclusiv China și India, ar face ravagii pe piețele globale, care au deja dificultăți.
Și în timp ce secretarul Trezoreriei, Janet Yellen, a spus recent că Statele Unite vor să discute un plafon asupra prețului petrolului rusesc, un mecanism atât de complex ar putea să nu fie soluția pe care o caută Occidentul. „Denaturează piața într-un moment în care piața trebuie să funcționeze bine și există prea multe aspecte”, a spus Johnston.
Statele Unite, Regatul Unit și Canada au anunțat interzicerea importurilor de petrol rusesc. Mai semnificativ, Europa va urma exemplul pentru petrolul rusesc pe care îl importă pe mare, un pas uriaș având în vedere dependența sa îndelungată de aprovizionarea cu energie a Rusiei. Blocul spune că interdicția se va aplica la 90% din importurile de petrol rusești până la sfârșitul anului.
Clienții europeni s-au retras deja. Exporturile de petrol rusești către Europa au scăzut la 3,3 milioane de barili pe zi în mai, scăzând cu 170.000 de barili pe zi față de luna precedentă, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie.
Dar o creștere a exporturilor către Asia a contribuit la compensarea unei mari părți a acestor pierderi. China – profitând de reduceri uriașe de preț – și-a văzut importurile ajungând pentru prima dată la 2 milioane de barili pe zi. Importurile din India au crescut, de asemenea, în mai aproape de 900.000 de barili pe zi.
„Suntem activ implicați în reorientarea fluxurilor noastre comerciale și a contactelor economice externe către parteneri internaționali de încredere, în primul rând țările BRICS”, a spus Putin miercuri, referindu-se la blocul economiilor în curs de dezvoltare care include și Brazilia, India, China și Africa de Sud.
Rusia vinde barili de țiței din Urali cu aproximativ 35 de dolari mai ieftin decât indicele de referință global Brent, care s-a tranzacționat ultima dată aproape de 113 de dolari pe baril. Dar pentru că prețurile au crescut brusc în acest an din cauza replicilor pandemiei și a războiului, aceștia încă mai câștigă tone de bani.
Veniturile din exporturile de petrol rusesc au crescut cu 1,7 miliarde de dolari în mai la aproximativ 20 de miliarde de dolari, potrivit AIE. Este cu mult peste media din 2021 de aproximativ 15 miliarde de dolari.
„Rușii încă primesc un preț destul de bun”, a spus Johnston.
Înalți oficiali ai administrației americane au spus că abordarea acestei dinamici va fi o prioritate la reuniunea G7.
Pentru a îngreuna accesul Chinei, Indiei și a altor țări la petrolul rusesc, Europa intenționează să introducă treptat o interdicție privind asigurarea navelor care transportă țiței rusesc. Dacă Regatul Unit se alătură, așa cum era de așteptat, asta ar da o lovitură sistemului global de transport de combustibil, având în vedere dominația pieței asigurărilor Lloyd’s of London. Administrația Biden este nervoasă că măsura va determina creșterea prețurilor.
Analiza integrală AICI