România a avut una din cele mai mici scăderi ale traficului aerian, anul trecut

avion, zboruri, calatorii, turism Sursa foto: Pexels

Traficul aerian din România a scăzut în 2021 cu numai 37% față de 2019, anul de referință de dinainte de pandemie, aceasta reprezentând una din cele mai mici scăderi din Uniunea Europeană, arată un raport Eurocontrol.

România a pierdut 119.000 de zboruri, în 2021 comparativ cu 2019, ceea ce se traduce într-o scădere procentuală de 37%, a 12-a cea mai mică din UE.

La nivelul UE, traficul aerian a scăzut în toate statele comparativ cu 2019. Pentru al doilea an consecutiv, Regatul Unit se află în fruntea clasamentului în ceea ce privește zborurile pierdute (-1,3 milioane de zboruri, -62%), urmat la o anumită distanță de Germania (-1,0 milioane de zboruri, -50%), Spania (-742.000 de zboruri, -44%), apoi Franța (-654.000 de zboruri, -42%) și Italia (-616.000, -47%). Cu toate acestea, în ceea ce privește cel mai mare procent de pierderi de trafic, Regatul Unit, Finlanda și Irlanda au înregistrat toate un trafic mai mic cu 62% în 2021.

Cel mai puțin afectate, pe de altă parte, sunt țările din sudul și estul Europei. Albania, în scădere cu doar 8% (-2.000 de zboruri), conduce redresarea, cu încă patru țări (Bosnia-Herțegovina, Armenia, Ucraina și Grecia), toate cu sub 30%. În vârful sezonului de vară, unele țări s-au apropiat foarte mult de nivelul din 2019, în special Grecia, unde nivelurile de zbor au atins 94% din traficul pre-pandemie în luna august.

Furnizorii de servicii de navigație aeriană au fost, de asemenea, grav afectați de scăderea veniturilor din cauza scăderii traficului. Pierderile estimate în 2021 față de 2019 s-au ridicat la 3,7 miliarde de euro (4,7 miliarde de euro în 2020), în ciuda măsurilor de reducere a costurilor implementate (reduceri de personal/concedieri, reduceri de salariu/indemnizații, pensionări anticipate, amânare de investiții etc.).

Cele mai mari pierderi de venituri au fost în Franța (640 milioane de euro), Germania (420 milioane de euro), Italia, Spania și Marea Britanie (circa 400 milioane de euro).

În România, pierderile se ridică la circa 40 de milioane de euro (27%).

„Am văzut o redresare parțială, dar extrem de susținută a traficului în Europa în 2021. Traficul a început anul la 36% din nivelurile din 2019 în ianuarie și s-a redresat solid în timpul verii, datorită vaccinărilor în masă și a certificatului digital UE COVID, până la aproximativ 70%, atingând un maxim al ultimilor doi ani la 27 august 2021. Zborurile de vacanță s-au întins până în toamnă, traficul crescând la 81% la sfârșitul lunii octombrie și, în ciuda Omicron și a cerințelor suplimentare de sănătate și siguranță pentru multe destinații, decembrie a înregistrat un trafic de 78% față de nivelul din 2019. În general, traficul anual în rețeaua europeană de aviație a atins 56% din nivelurile din 2019”, arată Eurocontrol.

Entitatea nu se așteaptă ca această creștere să se reducă în 2022, traficul fiind încă pe cale să se recupereze până la sfârșitul lui 2022 la 70-90% din nivelurile din 2019.

Cu toate acestea, impactul financiar și sociologic în rețeaua Eurocontrol rămân uriașe și nu cu mult mai bune decât în ​​primul an al pandemiei:

  • cu 1,4-1,5 miliarde de pasageri mai puțin decât în ​​2019 (2020: -1,7 miliarde);
  • cu 4,9 milioane de zboruri mai puține (2020: -6,1 milioane);
  • 18,5 miliarde de euro pierderi ale companiilor aeriene europene (2020: -22,2 miliarde euro);

„Situația rămâne în prezent extrem de provocatoare. Traficul poate fi în prezent la 78% din nivelurile din 2019, dar situația în curs de desfășurare a Omicron împinge multe dintre companiile aeriene de top din Europa să reducă capacitatea în ianuarie cu până la 30% – și, în paralel, începem să vedem unele zboruri anulate din cauza expunerii membrilor echipajului la COVID-19. Cu toate acestea, rămân încrezător că 2022 se va baza pe reziliența pe care a demonstrat-o aviația în 2021 la o criză care paralizase economiile cu un an înainte. De îndată ce situația se îmbunătățește, ne așteptăm să vedem o revenire rapidă pentru a aduce aviația europeană mult mai aproape de nivelurile de trafic din 2019. În același timp, anul acesta trebuie să ne accelerăm urgent planurile de a face aviația durabilă, reconstruind mai bine cu investiții majore în noi soluții tehnologice”, afirmă Eamonn Brennan, director general Eurocontrol.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: