Retailerul francez Carrefour lipește avertismente de preț pe alimente pentru a face de râs furnizorii care nu reduc prețurile și practică shrinkflation

cumparaturi inflatie Sursa foto: Dreamstime

Lanțul francez de supermarketuri Carrefour a aplicat avertismente de preț pe produse, de la ciocolata Lindt la ceaiul înghețat Lipton, pentru a face presiuni asupra principalilor furnizori de bunuri de consum Nestle, PepsiCo și Unilever să reducă inflația înainte de mult așteptatele negocieri contractuale, scrie Reuters.

Carrefour pune autocolante pe produsele care au scăzut în dimensiuni, dar care costă mai mult chiar și după ce prețurile materiilor prime au scăzut, pentru a atrage sprijinul consumatorilor, în timp ce retailerii se pregătesc să se confrunte cu cele mai mari branduri din lume în negocierile care vor începe în curând și se vor încheia până la 15 octombrie.

„În mod evident, scopul stigmatizării acestor produse este de a putea spune producătorilor să își regândească politica de prețuri”, a declarat într-un interviu Stefen Bompais, director de comunicare cu clienții la Carrefour.

Directorul general al Carrefour, Alexandre Bompard, care conduce și grupul de lobby al industriei de retail FDC, a declarat în repetate rânduri că firmele producătoare de bunuri de consum nu cooperează în eforturile de reducere a prețului a mii de produse de bază, în ciuda scăderii costului materiilor prime.

În acest sens, el este susținut de ministrul de finanțe Bruno Le Maire, care în iunie a convocat la ministerul său 75 de mari retaileri și grupuri de consumatori, îndemnându-i să reducă prețurile. După o nouă rundă de întâlniri luna trecută, Le Maire a declarat că Unilever, Nestle și PepsiCo se numără printre companiile care nu respectă linia de conduită privind prețurile.

Începând de luni, Carrefour a marcat 26 de produse în magazinele sale din Franța cu etichete pe care scrie: „Acest produs a înregistrat o scădere a volumului sau a greutății sale și o creștere a prețului efectiv de către furnizor” (shrinkflation, n.r.).

De exemplu, Carrefour a precizat că o sticlă de Lipton Ice Tea fără zahăr cu aromă de piersici, produsă de PepsiCo, a scăzut de la 1,5 litri la 1,25 litri, ceea ce a dus la o creștere efectivă de 40% a prețului pe litru.

Formula pentru sugari Guigoz, produsă de Nestle, a trecut de la 900 de grame la 830 de grame, în timp ce o prăjitură cu înghețată Viennetta, produsă de Unilever, s-a micșorat la 320 de grame, de la 350 de grame anterior.

Lindt și PepsiCo nu au răspuns la o solicitare de comentarii. Nestle și Unilever au refuzat să comenteze.

Grupurile de consumatori spun că „micșorarea” (shrinkflation) este o practică larg răspândită, de care se fac vinovate și supermarketuri precum Carrefour în cazul produselor lor sub marcă proprie.

Franța, la fel ca alte țări europene, încearcă de luni de zile să atenueze durerea consumatorilor în fața unei creșteri a costului vieții, făcând presiuni asupra marilor companii pentru a îngheța sau reduce prețurile la alimente și transporturi – cu rezultate mixte până acum.

Dar mișcarea Carrefour de a da nume și de a face de rușine furnizorii marchează o escaladare a războiului de cuvinte dintre retaileri și marile multinaționale.

Avertismentele de scădere a prețurilor sunt prezente în toate magazinele Carrefour din Franța și vor dura până când furnizorii vizați vor accepta reduceri de prețuri, a declarat Bompais. Retailerul ar putea extinde avertismentele la alte bunuri, dar nu intenționează să extindă inițiativa în alte țări.

Le Maire a declarat luna trecută că firmele de bunuri de consum și comercianții cu amănuntul au convenit să devanseze negocierile anuale privind prețurile – care în mod normal ar fi trebuit să aibă loc anul viitor – până în septembrie. Negocierile vor avea ca rezultat reduceri de prețuri începând cu luna ianuarie, a spus el.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: