Războiul UE-China pe mașinile electrice. Beijingul consideră că ancheta UE este protecționistă

masina electrica, dacia, dacia spring Sursa foto: Dacia

Beijingul a calificat joi drept protecționistă lansarea de către Comisia Europeană a unei anchete privind subvențiile acordate de China pentru vehiculele electrice și a avertizat că aceasta va avea un impact negativ asupra relațiilor economice și comerciale, în timp ce acțiunile producătorilor chinezi de vehicule electrice au scăzut, scrie Reuters.

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat miercuri investigația, acuzând China că a inundat piețele globale cu mașini electrice care aveau prețuri scăzute în mod artificial din cauza subvențiilor uriașe acordate de stat.

Ancheta, care ar putea avea ca rezultat tarife punitive, a determinat avertismente ale analiștilor cu privire la măsuri de retorsiune din partea Beijingului, precum și reacții de respingere din partea directorilor din industria chineză, care spun că avantajul competitiv al sectorului nu se datorează subvențiilor.

Investigația „este un act protecționist gol-goluț care va perturba și distorsiona grav industria auto globală și lanțul de aprovizionare, inclusiv UE, și va avea un impact negativ asupra relațiilor economice și comerciale dintre China și UE”, a declarat Ministerul chinez al Comerțului într-o declarație.

„China va acorda o atenție deosebită tendințelor protecționiste și acțiunilor de urmărire ale UE și va proteja cu fermitate drepturile și interesele legitime ale companiilor chineze”, a adăugat acesta.

Analiștii de la Eurasian Group au avertizat că, în cazul în care Bruxelles-ul va percepe în cele din urmă taxe împotriva vehiculelor electrice chinezești subvenționate, Beijingul va impune probabil contramăsuri pentru a afecta industriile europene.

Alți analiști au declarat că ancheta ar putea încetini extinderea capacității furnizorilor de baterii din China, deși mișcarea nu ar trebui să reprezinte un risc mare pentru producătorii chinezi de vehicule electrice, deoarece aceștia s-ar putea orienta către alte piețe în creștere, cum ar fi Asia de sud-est.

Cu toate acestea, ar putea afecta percepția asupra producătorilor chinezi de EV-uri, pe măsură ce aceștia se extind în străinătate, au declarat analiștii Bernstein într-o notă pentru clienți.

Producătorii au accelerat eforturile de export, deoarece încetinirea cererii de consum din China exacerbează supracapacitatea de producție.

Acțiunile BYD, lider de piață listate la Hong Kong, au scăzut cu peste 3%. Rivalii mai mici Xpeng și Geely Auto au scăzut cu 0,6%, în timp ce Nio a pierdut 2%.

Acțiunile listate la Shanghai ale gigantului auto de stat SAIC, a cărui marcă MG este cea mai bine vândută marcă de producție chineză în Europa, au scăzut cu până la 3,4%.

Nio și Geely au refuzat să comenteze ancheta UE, în timp ce BYD, Xpeng și SAIC nu au răspuns la solicitările de comentarii.

Acțiunile producătorului de baterii CATL, listate la Shenzhen, au scăzut cu peste 1%. CATL nu a răspuns imediat la o solicitare de comentarii.

Relații tensionate

Ancheta antisubvenții, inițiată de Comisia Europeană și nu în urma unei plângeri din partea industriei, vine în contextul în care blocul comunitar navighează într-o relație deja tensionată cu China.

Legăturile au devenit tensionate din cauza legăturilor Beijingului cu Moscova, după ce forțele rusești au pătruns în Ucraina, și din cauza presiunilor UE de a se baza mai puțin pe a doua cea mai mare economie a lumii și, de asemenea, partenerul său comercial nr. 1.

În cadrul întâlnirii sale cu von der Leyen, care a avut loc sâmbătă, în marja summitului G20 de la New Delhi, premierul chinez Li Qiang a îndemnat blocul comunitar să ofere un mediu nediscriminatoriu pentru firmele chineze și a cerut stabilitate în relațiile sino-europene ca „acoperire” împotriva incertitudinilor globale.

Sondajul EV va stabili agenda și tonul discuțiilor bilaterale înaintea summitului anual China-UE, care va avea loc înainte de sfârșitul anului, cu accent din nou pe cererile UE pentru un acces mai larg la piața chineză și o reechilibrare a relațiilor comerciale pe care Bruxelles-ul le descrie ca fiind „dezechilibrate”.

Miercuri, Camera de Comerț a Chinei în UE a ripostat la această inițiativă, afirmând că se opune anchetei și că avantajul competitiv al sectorului nu se datorează subvențiilor.

Cui Dongshu, secretarul general al Asociației autoturismelor din China, a declarat joi, pe contul său personal de WeChat, că se opune „cu fermitate” revizuirii și a îndemnat UE să aibă o viziune obiectivă asupra dezvoltării industriei și să nu „folosească în mod arbitrar” instrumente economice sau comerciale.

Prețul mașinilor fabricate în China și exportate în Europa este, în general, aproape dublu față de prețul la care se vând în China, a adăugat el.

Cotă de piață în creștere

Oficialii UE consideră că vehiculele electrice chinezești subcotează prețurile modelelor locale cu aproximativ 20% pe piața europeană, punând presiune asupra producătorilor auto europeni pentru a produce vehicule electrice cu costuri mai mici.

Comisia Europeană a declarat că ponderea Chinei în vehiculele electrice vândute în Europa a crescut la 8% și ar putea ajunge la 15% în 2025.

În 2022, 35% din toate mașinile electrice exportate provin din China, cu 10 puncte procentuale mai mult decât în anul precedent, potrivit think-tank-ului american Center for Strategic and Internal Studies (CSIS).

Cele mai multe dintre vehicule, precum și bateriile cu care sunt alimentate, au fost destinate Europei, unde 16% din bateriile și vehiculele vândute au fost fabricate în China în 2022, potrivit acestuia.

Cel mai mare exportator din China este gigantul american Tesla, au arătat datele CSIS. Acesta a reprezentat 40,25% din exporturile de vehicule electrice din China în perioada ianuarie-aprilie 2023, în creștere de la 36,5% în 2022.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: