Radiografia parcului auto naţional: Doar cinci milioane de autoturisme din cele şapte milioane înmatriculate în România au ITP valabil / Care este vechimea mașinilor care circulă pe drumurile din România

reparatii masina

Doar cinci milioane de autoturisme din cele şapte milioane de autoturisme înmatriculate în România au Inspecţie Tehnică Periodică (ITP) valabilă şi pot circula legal pe drumurile publice din ţară, arată statistica oficială pe care a furnizat-o Registrul Auto Român (RAR) la solicitarea Economedia.

Potrivit acesteia, 5.058.685 milioane de autoturisme înscrise în România au ITP valabil, în timp ce aproape 6,5 milioane de autovehicule au „Inspecţia Tehnică (n.r autoturisme fiind autovehicule de cel mult 8 locuri, iar autovehicule fiind toate categoriile de vehiculele de transport persoane şi marfă, inclusiv transport public).

Statistica Direcţiei Permise şi Înmatriculări (DRPCIV) este pentru parcul auto naţional la 31 decembrie 2020, atunci când se publică datele oficiale, dar în primele şase luni ale anului nu au intervenit schimbări semnificative.

Parcul auto naţional real

Rezultă, aşadar, o diferenţă de aproximativ două milioane de autoturisme care sunt înscrise în circulaţie, înmatriculate, conform Direcţiei Permise şi Înmatriculări, dar nu au ITP valabil, respectiv 2,7 milioane de autovehicule care nu deţin Inspecţie Tehnică, dar figurează ca înmatriculate, conform statisticilor DRPCIV.

Această diferenţă foarte mare poate fi explicată şi prin numărul maşinilor care circulă fără ITP, a celor care nu mai merg efectiv (nu au fost radiate fiscal şi rutier), unele rable adevărate care se transformă în deşeuri şi pe care Primăriile le ridică sau nu de pe domeniul public şi a celor casate pentru Programul Rabla (în ultimii ani, media a fost de 50 – 60.000 casări/an).

Prin urmare, numărul maşinilor (autoturisme, permis categoria B) care circulă, efectiv, este de puţin peste 5 milioane, la care se adaugă cele care nu au ITP valabil sau le-a fost suspendată Inspecţia Tehnică pentru defecţiuni în trafic. Statistica verificărilor din 2020 arată că 2,5% dintre maşinile controlate în trafic (n.r. în general echipele RAR opresc maşini vechi sau modificate) aveau ITP expirat, fals sau anulat.

Peste un milion de autoturisme vechi cu normele de poluare E0 – Euro 3 circulă efectiv

În contextul discuţiilor despre o eventuală taxă auto/poluare și a măsurilor pentru descurajarea achiziţiei maşinilor vechi, din import. „radiografiaparcului auto naţional arată că acesta este îmbătrânit, iar la fiecare maşină nouă alte patru din import intră în ţară (multe vin cu uzură care se accentuează pe drumurile proaste de la noi).

Potrivit statisticilor Registrului Auto Român, raportat la norma de poluare, au drept de circulaţie :

  • 18.594 maşini (autoturisme) Non Euro
  • 8.520 Euro 1 (1992-1996)
  • 281.166 Euro 2 (1996-2000)
  • 736.713 Euro 3 (2000-2005)
  • 2.226.890 Euro 4 (începând cu 2005)
  • 926.725 Euro 5 (2009-2014)
  • 851 992.Euro 6 (începând din 2014)

Dintre acestea, 8.015 autoturisme sunt electrice.

Legislaţia în vigoare prevede că Inspecţia Tehnică Periodică este obligatorie la fiecare 12 luni pentru maşinile mai vechi de 12 ani. Potrivit statisticilor, acestea au cea mai mare pondere în rândul autoturismelor cu drept de circulaţie.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Cred ca mai trebuie evidențiat un aspect!
    Auto SH care vin zi de zi din Vest sau din Bulgaria si care nu se vand de pe o zi pe alta.
    Am observat ca sunt interlopi care aduc 2 sau3 SH pe luna in Romania si stau cu ele la vanzare timp de câteva luni.
    Deci mai sunt Un milion de harburi care circula fara ITP.
    Trebuie modificată legislatia!
    Reprezinta pericol public sa ai ca stat in circulație peste 3 milioane Rable fara ITP!

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.