Ocupată cu „Marea Ciolaniadă” pentru funcții, coaliția PSD și PNL riscă să rateze finalizarea la termen a peste 100 de kilometri de Autostradă și Drum Expres, acuză Horațiu Cosma, fost secretar de stat în ministerul Transporturilor.
Cosma susține că, în următoarele 18 luni, până în decembrie 2024 (cât ar funcționa coaliția), Compania de Drumuri ar trebui, conform contractelor din 2021, să aibă gata 300 de kilometri de șosele rapide și să se circule fără întrerupere de la Craiova la Constanța, de la Târgu Mureș la Deva sau de la Zalău la Sibiu.
Totuși, există riscul să nu se asigure aceste rute complete atât din vina constructorilor care nu s-au mobilizat corespunzător (Tirrena Scavi pe Lotul 1 Craiova – Pitești, Aktor Lotul 1 A0 cu risc de reziliere contract) dar și al responsabililor din Minister/CNAIR care nu au rezolvat la timp problemele din teren pe șantierele unde constructorii se mișcă bine (loturile UMB de pe Autostrada Transilvania, Drum Expres Brăila – Galați, DEx12 Craiova – Pitești).
Redăm integral postarea fostului secretar de stat USR, Horațiu Cosma:
„În următoarele 18 luni o guvernare interesată de binele românilor ar putea deschide circa 300km de autostradă și drum expres, pe care să circulăm neîntrerupt de la Craiova la Constanța, de la Tg. Mureș la Deva sau de la Zalău la Sibiu. Însă, cu Sorin Grindeanu la Ministerul Transporturilor, nu vom circula nici măcar pe jumătate din cei 300km până la finele lui 2024. Același Sorin Grindeanu care în ultimele 18 luni a anulat sau reziliat proiecte rutiere lungi de 1000 de km. Iar coaliția PSD-PNL se pregătește să îl recompenseze pentru această ”performanță” cu încă 18 luni la cârma Transporturilor. Dar să vedem cum PSD-PNL taie de pe lista de ”panglici” 200km de drumuri rapide. Exemplific cu 3 proiecte începute în 2021 în mandatul lui Cătălin Drulă la Transporturi, care ar putea fi gata anul acesta, dar la care Grindeanu s-a pus de-a curmezișul.
– 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐝𝐞 𝐂𝐞𝐧𝐭𝐮𝐫𝐚 𝐁𝐮𝐜𝐮𝐫𝐞𝐬𝐭𝐢 𝐍𝐨𝐫𝐝 𝐥𝐨𝐭𝐮𝐥 𝟐: contract semnat în primăvara lui 2021, lucrările se vor termina în această toamnă, însă se va circula doar pe jumătate din cei 19km, în lipsa unei descărcări temporare a traficului în DN2 la Afumați. Grindeanu a zis de ochii lumii ”să se facă descărcare”, dar nu a mișcat un deget ca să se și întâmple în realitate.
– 𝐃𝐫𝐮𝐦𝐮𝐥 𝐞𝐱𝐩𝐫𝐞𝐬 𝐂𝐫𝐚𝐢𝐨𝐯𝐚 – 𝐏𝐢𝐭𝐞𝐬𝐭𝐢 𝐭𝐫𝐨𝐧𝐬𝐨𝐧𝐮𝐥 𝟑: alt șantier început în primăvara lui 2021, drumul va fi gata până la finalul acestui an, dar 14km din cei 32 ai tronsonului nu vor fi dați în circulație fără o girație provizorie la intersecția cu drumul național de la Colonești. Recent, un secretar de stat al lui Grindeanu spunea senin că o astfel de descărcare temporară care să pună în valoare cei 14km de drum rapid și sigur nu e clar dacă ajută sau încurcă. Conform lui, tot drumul național criminal este soluția câștigătoare.
– 𝐃𝐫𝐮𝐦𝐮𝐥 𝐞𝐱𝐩𝐫𝐞𝐬 𝐝𝐞 𝐥𝐞𝐠𝐚𝐭𝐮𝐫𝐚 𝐎𝐫𝐚𝐝𝐞𝐚 – 𝐀𝟑 𝐓𝐫𝐚𝐧𝐬𝐢𝐥𝐯𝐚𝐧𝐢𝐚: proiectul de aproape 19km a fost contractat în vara lui 2021 și lăsat lui Grindeanu cu proiectarea în stadiu avansat și birocrația soluționată. În primăvara lui 2022 au început lucrările și au ajuns astăzi la peste 50% stadiu în teren, cu șanse foarte bune de finalizare anul acesta înainte de termenul contractual. Însă Grindeanu a reușit să blocheze și acest proiect, după ce nu a fost în stare de jumătate de an să tranșeze 2 modificări de intersecții dorite de autoritățile locale.
– Un alt proiect care ar trebui să se termine anul acesta (șantier început tot în 2021), însă care va rata cu brio acest termen din cauza progresului infim din ultimele luni și a dezinteresului guvernanților de a mobiliza constructorul este 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐝𝐞 𝐂𝐞𝐧𝐭𝐮𝐫𝐚 𝐁𝐮𝐜𝐮𝐫𝐞𝐬𝐭𝐢 𝐒𝐮𝐝, 𝐭𝐫𝐨𝐧𝐬𝐨𝐧𝐮𝐥 𝟏.
Iar la ritmul lui Grindeanu de blocat șantiere, 2024 va fi un an record în materie de termene ratate și proiecte amânate pentru anii următori:
– 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐝𝐞 𝐂𝐞𝐧𝐭𝐮𝐫𝐚 𝐁𝐮𝐜𝐮𝐫𝐞𝐬𝐭𝐢 𝐒𝐮𝐝, 𝐭𝐫𝐨𝐧𝐬𝐨𝐧𝐮𝐥 𝟑 (întârzieri majore, mobilizare necorespunzătoare)
– 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐀𝟕 𝐏𝐥𝐨𝐢𝐞𝐬𝐭𝐢 – 𝐁𝐮𝐳𝐚𝐮, 𝐭𝐫𝐨𝐧𝐬𝐨𝐚𝐧𝐞𝐥𝐞 𝟏 𝐬𝐢 𝟐 (blocaje administrative, mobilizare necorespunzătoare)
– 𝐃𝐫𝐮𝐦𝐮𝐥 𝐞𝐱𝐩𝐫𝐞𝐬 𝐂𝐫𝐚𝐢𝐨𝐯𝐚 – 𝐏𝐢𝐭𝐞𝐬𝐭𝐢 𝐭𝐫𝐨𝐧𝐬𝐨𝐧𝐮𝐥 𝟒 (lipsă autorizație de construire pe anumite sectoare)
– 𝐃𝐫𝐮𝐦𝐮𝐥 𝐞𝐱𝐩𝐫𝐞𝐬 𝐁𝐫𝐚𝐢𝐥𝐚 – 𝐆𝐚𝐥𝐚𝐭𝐢 (întârzieri administrative în deblocarea șantierului)
– 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐓𝐫𝐚𝐧𝐬𝐢𝐥𝐯𝐚𝐧𝐢𝐚, 𝐭𝐫𝐨𝐧𝐬𝐨𝐧𝐮𝐥 𝐂𝐥𝐮𝐣 – 𝐙𝐚𝐥𝐚𝐮 (alunecări de teren netranșate contractual de stat)”.
Dacă se rezolvă problema descărcării de pe Drumul Expres Craiova – Pitești (Lot 3), conexiunea promisă cu DJ 200 sau cu DN 2 pe Autostrada Bucureștiului, iar Strabag reușește să termine înainte de termen secțiunea Chețani – Câmpia Turzii de pe A3 Transilvania și cei 13 kilometri de Drum Expres Oradea – A3, atunci la sfârșitul anului ar putea fi deschiși peste 100 de kilometri de Autostradă și Drum Expres.