Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au amendat cu 55.000 de lei platforma iabilet.ro deoarece nu a rambursat contravaloarea unor bilete pentru spectacole care au fost anulate, potrivit unui comunicat de presă al instituției.
- UPDATE Platforma Iabilet.ro afirmă că deciziile de returnare a biletelor sunt ale organizatorilor 100%, iar comisionul de ticketing adăugat peste preţul biletului nu se returnează. Compania susține că va contesta în instanță amenda. Reacția companiei poate fi citită integral la final.
ANPC a anunţat că reprezentanţii Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Cluj – cel care instrumentează reclamaţiile referitoare la platforma online iabilet.ro, la nivelul întregii ţări, începând din luna mai 2023 – a desfăşurat o acţiune de control la operatorul economic care administrează platforma.
„Cele 124 de reclamaţii primite de la consumatori, în perioada mai 2023 – martie 2024, au semnalat nerambursarea contravalorii unora dintre biletele achiziţionate pe platforma iabilet.ro, pentru spectacole care au fost anulate”, au precizat comisarii ANPC.
În urma neregulilor constatate au fost date amenzi în valoare de 55.000 de lei. De asemenea, preşedintele ANPC a emis un ordin de încetare a practicilor comerciale incorecte, prin restituirea integrală a sumelor achitate pentru evenimentele anulate, la solicitarea consumatorilor, indiferent de termen.
Echipele de control au constatat că nu erau restituite comisioanele către consumatori, în cazul anulării unor spectacole şi al rambursării contravalorii biletelor achitate, ceea ce constituie o practică comercială incorectă.
Comisarii CJPC Cluj au stabilit că persoanele care cumpărau bilete erau obligate să accepte condiţiile din termenii generali, „fără să aibă posibilitatea de a alege altă variantă, chiar în cazul unui termen foarte scurt de decizie, sub presiunea termenilor şi condiţiilor impuse şi fără a avea posibilitatea de a alege în cunoştinţă de cauză, ceea ce implică un timp insuficient pentru a-i studia, fiind obligaţi să-şi le asume, prin bifarea în procesul de achiziţionare a biletului”.
Totodată, erau transmise în spaţiul public informaţii false care induceau în eroare sau puteau induce în eroare consumatorul “astfel încât acesta să fie determinat sau susceptibil a fi determinat să ia o decizie de tranzacţionare pe care altfel nu ar fi luat-o, având în vedere disponibilitatea sau artiştii consacraţi din promovarea aferentă evenimentului, care îl determină pe consumator să tranzacţioneze achiziţionarea biletului”.
Reacția integrală a iabilet.ro:
“ANPC a ignorat total mai multe informaţii prezentate din partea noastră cum ar fi: iaBilet doar intermediază vânzarea de bilete, prin contract, deciziile de returnare a biletelor sunt ale organizatorilor 100%; comisionul de ticketing adăugat peste preţul biletului respectă dorinţa organizatorilor cu care lucrăm; acest comision nu se returnează în caz de anulare a biletului sau a comenzii pentru că iaBilet a prestat serviciul respectiv: a oferit serviciul de intermediere promis prin angajaţii proprii şi platforma online (software, hardware)”, au precizat reprezentanţii Iabilet.ro.
Ei au menţionat că au oferit comisarilor ANPC următorul exemplu: “atunci când comandaţi un produs cu plata ramburs de pe orice platformă online (gen Emag) şi apoi faceţi retur, curierul nu vă plăteşte şi contravaloarea sumei plătite iniţial când aţi comandat produsul”.
De asemenea, reprezentanţii Iabilet.ro au afirmat că au prezentat echipelor de control sutele de cazuri în care chiar ANPC le-a dat dreptate de-a lungul ultimilor 12 ani, când au fost cazuri similare.
IaBilet.ro a menţionat că a explicat că toate comisioanele plătite de către spectatori sunt afişate de şase ori pe parcursul cumpărării, la fel şi informaţia că acestea nu sunt returnabile, inclusiv fix înainte de a plăti.
“Inclusiv am informat ANPC Cluj că iaBilet nu obligă pe nimeni să cumpere bilete dacă nu este de acord cu aceste comsioane. Spectatorii pot aştepta şi cumpăra bilete şi de la intrare, direct de la organizator şi aşa au libertatea de a nu plăti aceste comisioane. (…) De asemenea ANPC se leagă de faptul că utilizatorii trebuie să bifeze «termeni şi condiţii» la cumpărare. Ţinem să menţionăm că aşa funcţioneză platformele online, nu e nimic extraordinar. Termenii şi condiţiile oricărui magazin online de orice fel trebuie acceptaţi de toţi cumpărătorii pe tot globul, nu doar la iaBilet. iaBilet oferă servicii de calitate spectatorilor şi organizatorilor, iar costurile pentru susţinerea unei platforme care să susţină mii de evenimente în fiecare zi sunt colosale, iar acest cost se regăseşte în comisioanele plătite de spectatori şi organizatori, după caz. Toate cele de mai sus au fost ignorate de către ANPC Cluj spunând că nu îi interesează”, au precizat reprezentanţii Iabilet.ro.
Ei au menţionat că iabilet.ro nu a fost amendată de ANPC niciodată până acum şi toate plângerile au fost soluţionate în favoarea lor.
“Ne vom revedea cu ANPC Cluj în instanţă şi vom contesta amenda pe care o considerăm electorală şi abuzivă. iaBilet este lider de piaţă în România cu vânzări de peste 3 milioane de bilete anual, având contracte cu peste 3000 de organizatori, oferind aproape 2.000 de evenimente din 130 de oraşe, în fiecare zi. Având în vedere numărul mare de clienţi pe care îl avem, considerăm că oferim un serviciu de calitate pentru industria de entertainment, serviciu apreciat şi iubit de spectatori şi de organizatori în egală măsură”, au mai transmis reprezentanţii platformei.