Presa greacă: Jumbo construiește în România o rețea de magazine-fanion

Foto: Jumbo / Sursa: Facebook

Strategia de extindere în România va fi cea care va susține performanțele viitoare ale companiei Jumbo, pe lângă mediul macroeconomic pozitiv de pe piața din Grecia, care favorizează în prezent modelul de afaceri și, în consecință, cifrele financiare ale grupului, scrie Power Game, potrivit Agenției de presă Rador.

În urmă cu câțiva ani, șeful grupului Jumbo, Apostolos Vakakis, numea piața românească „noua Grecie” și de atunci se ocupă sistematic de îndeplinirea acestui obiectiv.

Potrivit analiștilor Alpha Finance, care oferă o recomandare de cumpărare (buy/medium risk) pentru acțiunile companiei, cu un preț țintă de 27,30 euro, de la 24,42 euro, ultimul preț de închidere la Bursa de Valori din Atena (9.6.2023), România urmează să contribuie cu 30% la EBITDA grupului în 2027, față de aproximativ 25% în 2022. Este de așteptat ca Jumbo să beneficieze de pe urma dinamicii puternice de creștere din România. Este relevant faptul că PIB-ul a crescut cu o rată medie de 4,2% în ultimii șase ani, față de 1,7%, în Grecia, în timp ce pentru perioada 2023-2025 creșterea prognozată este de 3,3% pe an, față de 1,4% media în UE.  Costurile scăzute ale forței de muncă și marjele mari de profit par să fie, de asemenea, atractive pentru planurile Jumbo, deoarece, conform datelor Alpha Finance, marja medie EBITDA în 2020-2022 a fost de 38,7%, comparativ cu 34% la nivelul grupului.

În 2023, conform cifrelor grupului pentru primele patru luni ale anului, vânzările în România înregistrează o creștere cu 20%, în timp ce la nivelul grupului în ansamblu creșterea se situează la 25%, cu mult peste previziunile conducerii care anticipa un ritm de creștere de 15% anul acesta.

Astăzi, prezența Jumbo în România constă dintr-o rețea de 16 magazine, care contribuie cu peste 20% la cifra de afaceri a grupului. Se urmărește dezvoltarea altor 9 magazine, astfel încât rețeaua să ajungă la 25 de magazine până în 2026. Anul 2023 este un an decisiv întrucât, așa cum a anunțat Apostolos Vakakis, pe lângă consolidarea rețelei de magazine fizice, va începe să funcționeze și magazinul electronic.

Creștere organică în afara Greciei

Strategia grupului Jumbo pune accent pe creșterea organică, în special pe activitățile din străinătate, unde expunerea sa este în creștere, activitatea din Grecia menținând o pondere semnificativă, în jur de 58%, dar în scădere, cu aproximativ 15%, față de un deceniu în urmă.

Pe lângă România, unde se mută centrul de greutate al strategiei de dezvoltare în următorii ani, grupul își propune în plus să se extindă pe piața israeliană, unde a deschis primul magazin Jumbo în franciză. Pe baza unui acord cu Fox Group, compania urmărește o rețea de aproximativ 15 magazine fizice pe piața din Israel în următorii câțiva ani.

Se reamintește că în total grupul are o rețea de 83 de magazine proprii (53 în Grecia, 5 în Cipru, 16 în România și 9 în Bulgaria) și peste 30 de magazine care operează în sistem de franciză în 6 țări balcanice (Albania, Kosovo, Serbia, Macedonia de Nord, Bosnia, Muntenegru) și în Israel.

Indicatori care rezistă în timp și factori favorabili

În ceea ce privește situația financiară, analiștii au adoptat o atitudine relativ conservatoare cu privire la performanța viitoare a Jumbo. În raportul său intitulat „O navă-amiral care navighează, în sfârșit, în ape liniștite”, Alpha Finance prognozează o marjă EBITDA de 35,6% pentru 2023 (față de 35,3% în 2022), în timp ce în privința veniturilor analiștii întrevăd o creștere de 15,6% în 2023, față de estimarea de 15% a conducerii grupului, ca urmare a deschiderii a două noi magazine în Bulgaria și România, precum și a magazinului electronic din România.

În concluzie, în ciuda provocărilor din mediul macroeconomic din ultimii 15 ani, marcat de crize succesive, Jumbo a reușit să obțină rezultate operaționale puternice, cultivând așteptări pentru viitor. Analiștii Alpha Finance atribuie această evoluție contra curentului pe seama a 3 factori majori: modelul de afaceri Jumbo, adică o mare varietate de produse ieftine din China care vizează „cumpărarea pe baza unui impuls de moment”, lipsa unei concurențe puternice și gestionarea eficientă a mișcărilor de capital, legată de fluxuri puternice de numerar, dar și de o politică generoasă de dividende.

De notat că grupul este favorizat de detensionarea crizei energetice începând cu trimestrul al 4-lea al anului 2022 în combinație cu scăderea treptată a inflației, creșterea salariului minim și măsurile guvernamentale de susținere a veniturilor, care încurajează consumul într-o anumită măsură. De asemenea, menține o poziție financiară puternică, cu datorii zero, cu excepția contractelor de leasing, după rambursarea anticipată a unei emisiuni de obligațiuni în valoare de 200 de milioane de euro scadente în 2026.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: